De stoerste Mercedes in tijden is binnenkort niet meer
Soms moet je het gewoon proberen. Een beetje geluk kan het enige zijn dat je nodig hebt. Zeker als de investeringskosten te overzien zijn, kan een grote fabrikant best een gokje wagen. Mercedes deed het een tijdje geleden met de X-Klasse.
‘Echte’ Mercedes-Benz?
De pickup werd in eind 2017 in productie genomen. Ondanks dat er een enorme Mercedes ster in de grille staat en de auto in de markt werd gezet als ‘premium’ pickup. Officieel werd de X-Klasse gezamenlijk ontwikkeld met de Nissan Navara en Renault Alaskan. Daar wrong het ook meteen een beetje, want was dit wel een echte Mercedes-Benz?
Nissan Navara
De X-Klasse stond namelijk op een chassis van Nissan (het F-Alpha platform) en de meeste motoren kwamen bij Renault vandaag. Aan de andere kant kreeg de X-Klasse een compleet eigen koetswerk en interieur mee. Ook was het mogelijk om de OM642-motor te bestellen, een dikke V6 diesel van Das Haus.
2,5 jaar op de markt
Veel geluk heeft Mercedes-Benz niet gehad, want een succes is de X-Klasse niet geworden. sterker nog, het is best wel een debacle. Want Mercedes-Benz heeft namelijk besloten om de X-Klasse in mei 2020 al van de markt te halen. Dat heeft Mercedes bevestigd aan Auto, Motor und Sport. Dat zou betekenen dat de auto al na precies 2,5 jaar alweer van de markt gehaald wordt.
Slechte verkoopcijfers
De verkoopcijfers van de X-Klasse waren best wel dramatisch. In 2019 werden er slechts 15.300 exemplaren van verkocht. Niet in Duitsland of in Europa, maar wereldwijd. De consensus is dat de X-Klasse als personenvoertuig veel te ongeciviliseerd is, maar als bedrijfsauto veel te prijzig. De bijna identieke doch goedkopere Navara verkocht in dezelfde periode aanzienlijk beter. Nissan wist namelijk 66.000 Navara’s te verkopen.
Bescheiden succes
De bedrijfswagentak van Mercedes gaat sowieso niet erg lekker. Vorig jaar behaalde deze divisie een verlies van 2.400.000.000 euro. Op hele specifieke markten, zoals in Australië en Zuid-Afrika, is de X-Klasse overigens wel een (bescheiden) succes.
grasvreter zegt
En die reclamecampagne toendertijd. Weet de exacte bewoording niet meer, maar het kwam er op neer dat de beste pick-up ooit was gemaakt, want het grote Mercedes had even een pick-up gemaakt om de rest te laten zien hoe het moest. Nee nee, Renault-Nissan heeft een pick-up gemaakt, Mercedes heeft de aankleding gedaan.
Hoe hebben ze ooit kunnen denken dat dit een succes zou worden. Ja er zijn wat mensen die het heel tof vinden dat hun pick-up een Mercedes ster draagt, maar het grote publiek, waar je je geld moet verdienen, is of standaard amerikaans qua pick-up aankoop, of no nonsense, doe maar normaal, het meeste waar voor je geld. Beetje alsof Porche een bestelbus wil gaan maken, maar eigenlijk is het een Crafter met luxe interieur en een iets spannender uiterlijk, maar dan voor veel meer geld. Dat wordt ook geen succes.
okdoei zegt
@grasvreter: goeie punten + in mijn optiek zijn de andere pick-ups een stuk mooier/gaver om te zien
kennone zegt
@okdoei: maar hadden die een V6?
900t zegt
@kennone: Amarok v6?
unknown32 zegt
@grasvreter: idem voor de citan. Die ze je ook nergens rijden…
Welke idioot betaald Mercedes geld voor een Nissan of nog erger voor Franse meuk… Overigens zelf een Peugeot Partner in de fleet staan, niks mis mee voor wat het gekost heeft! Maar no way dat ik daar Mercedes budget aan zou geven. De versnellingspook van de X-klasse is toch gewoon lachwekkend? Niets Mercedes aan… Wie die X-klasse heeft goedgekeurd… Ach, you win a few, you lose a few!
lekbak zegt
@unknown32: de citan zie je gewoon op elke straathoek. Het ding valt totaal niet op, maar ze rijden gewoon prima veel rond hoor.
Foramen zegt
@unknown32: rijden anders een hoop A-klasse met een Renault blok, blijkbaar schrikt het dus niet helemaal af.
kennone zegt
@unknown32: bij ons op het werk!, Binnen 20k km’s kwam er al een nieuwe versnellingsbak in. Rommelhok!
bsxc2 zegt
Interieur is ook nogal goedkoop met hier en daar wat A/C-klasse invloeden.
pindakoning zegt
In NL sowieso gedoomd te mislukken toen (in een laat stadium) bleek dat de grijskenteken-constructie ala Dodge niet kon. Volgens mij mocht je geen achterbank hebben ofzo
stephane8200 zegt
@pindakoning: ja, als al die grijskenteken belastingprofiteurs er niets mee kunnen werkt het niet op de NL automarkt.
Pun intended.
poes zegt
Ja die was idd mooi ja, de enige manier waarop zo’n ding in NL (best wel) succesvol had kunnen zijn, die kon niet :-) Niet dat de NL markt specifiek boeit voor zo’n auto, maar toch wel erg opmerkelijk…
Gaat dit het moment worden dat het Mercedes gamma eindelijk eens wat gaat inkrimpen? Echt debiel hoeveel verschillende modellen ze hebben. Waarbij de CLS AMG en AMG-GT 4-door (of hoe dat ding ook heet) het meest bizar zijn. Bijna identiek. Dan heb je als merk echt geen idee meer waar je mee bezig bent.
rrk147 zegt
@poes: De cls is qua klasse iets gezakt, nu deze niet meer als CLS 63 AMG aangeboden wordt, om niet te veel in het vaarwater van de AMG GT 4 door terecht te komen. Blijft wel dat MB wel last moet hebben van kannibalisme. De GLB is nauwelijks kleiner dan de GLC, de CLA schrijft verder richting de C bijvoorbeeld
pindakoning zegt
@rrk147: en wat te denken van de A-klasse sedan en CLA..
fastforward zegt
Goh. De pickup viel in Stuttgart zo uit de toon dat ik in eerste instantie dacht met een Ford oid te maken te hebben. Good riddance
gwnbmw zegt
In europa te groot, in amerika te klein. Dan houdt het gauw op…
C220AMG zegt
Overal tegenvallende cijfers maar op het terrein in Untertürkheim en Sindelfingen doen ze het best aardig.
Design_Driven zegt
Ik heb dit model nooit gesnapt. De roep om een Mercedes-Benz Pick-Up was het sterkts in de VS en daar is hij nooit gekomen.
Op zich was hij aardig gelukt, op de achterkant na dan, maar hij was de meerprijs voor mij het nooit waard. Wat betreft de bedrijfswagen divie, volgens mij doet geen van de grote 3 (VAG, MB en Volvo) het echt lekker.
ArnoldH zegt
Een tijdje terug heb ik er 1 bij een stoplicht zien staan. En ernaast stond een F150 Raptor, dat zag er echt niet uit. De X klasse leek wel een schaalmodel
Dutchcarwizard zegt
De Hi Lux heeft met dank aan Top Gear het beste imago.
Yzord zegt
Eentje aanschaffen dus en in de schuur ermee. Over 40 jaar beur je er een half miljoen voor ?
Robert zegt
15.300 stuks verkocht. En in de wetenschap dat de grootste hoeveelheid hiervan daadwerkelijk ‘utilitair’ wordt ingezet, loont het de moeite om er eentje netjes weg te zetten. Over een jaar of wat is dit een geheide klassieker.
kilicaviation zegt
Succes kwam vanuit een ander onverwacht hoek voor Mercedes: G63 6X6 Pickup
Dutchdriftking zegt
Ik ben toch wel benieuwd, de grootste concurrent in “premium pick-up” zou dan toch de Amarok zijn, Hoe is deze verkocht in de zelfde periode?