Deze Delta4x4 G-klasse is bedoeld om meer te trotseren dan een P.C. Hooftstraat-drempel.
Na bijna 40 jaar was er in 2018 eindelijk een compleet nieuwe G-klasse. De evolutie van de G-klasse was echter al veel langer gaande. De G-klasse was door de jaren heen hetzelfde gebleven, maar tegelijkertijd behoorlijk veranderd. Met de G 63 AMG was het namelijk een P.C. Hooftractor geworden, met een totaal andere doelgroep dan de kopers van een oer-Geländewagen.
Mercedes heeft de nieuwe G-klasse gewoon meteen neergezet als P.C. Hoofttractor. De auto is echt wel capabel in het terrein, maar Mercedes beseft zelf ook dat het gros van de klanten de auto nauwelijks vies gaat maken. Toch zou het leuk zijn als er ook een wat ruigere versie zou zijn.
Mercedes bracht vorige maand weliswaar de Professional terug, maar die viel toch een klein beetje tegen. Waar de vorige G-klasse Professional een basic werkpaard was, ging het nu alleen om leuke aankleding van een reguliere G-klasse.
Er is nu echter een G-klasse die een stuk serieuzer is. Dit is niet het werk van Mercedes zelf, maar van de Duitse off-roadspecialist Delta4x4. Zij hebben een pakket met upgrades die zorgen dat de G-klasse nog meer zijn mannetje staat in het terrein.
Mede dankzij nieuwe Eibach-veren staat de G-klasse nu 50 mm hoger op zijn pootjes. Daarnaast is de carrosserie nog eens 50 mm hoger getild. De bodemspeling aan de voorkant is toegenomen met 80 mm en de G-klasse moet nu hellingen tot 35 graden kunnen nemen.
De G-klasse is verder door Delta4x4 voorzien van dikke off-roadbanden en 40 mm bredere wielkasten. Op de bovenstaande foto is goed het verschil te zien ten opzichte van een standaard G-klasse. Die ziet er nu opeens uit als een Suzuki Jimny.
Om het pakket compleet te maken biedt Delta4x4 ook nog een handig bagagerek (inclusief LED-lampen) en een bullbar aan. Daarmee ben je dus uitgerust om de meest ruige gebieden op te zoeken. Of je gaat er gewoon alsnog meer door de P.C. Hooft, waar daar zal deze Delta4x4 G-klasse ongetwijfeld ook indruk maken.
911targa zegt
Oké, ziet er stoer uit, maar iedereen die weleens off-road heeft gereden, weet dat dunnere banden vaak een voordeel kunnen zijn. Je zakt eerder weg naar de laag, die het water tegenhoudt en voilà: grip!
FB_100003908191927 zegt
Delta 4×4 levert naar keus 305 of 325 brede A/T banden. De G500 komt standaard op 325 brede banden uit de fabriek. Er staat nergens dat er bredere banden dan origineel gemonteerd worden. Wel worden de wielen door spoorverbreders verder naar buiten geplaatst.
Smalle banden zijn alleen een voordeel als de zachte bovenlaag niet te dik is. Als een band te ver wegzakt voor hij grip krijgt kun je beter een brede band Mel lage bandenspanning hebben zodat hij op de zachte ondergrond blijft drijven ipv er in wegzakt.
slowland zegt
Nou, jij hebt duidelijk die ervaring niet….
Je theorie klopt op een besneeuwde ondergrond, maar niet off-road. Hier wil je juist meer ‘drijfvermogen’ en meer contact met de ondergrond.
Wij hebben allemaal redelijk brede banden voor meer grip op losse grond, stenen en hellingen. Smalle banden slaan veel te snel door. Het gaat bij off-road veel meer om de ‘pounds pressure per square inch’. zwaardere auto=bredere band
hotze zegt
Ziet er stukken beter uit dan de ‘Klem-Marius’-proletenbak.
thomcarspotter zegt
Of je wacht een jaar en koopt de officiële G500 4×4 kwadraat, die is Mercedes nu aan het testen.