![](https://www.autoblog.nl/files/2022/02/Faraday-Future-FF-91-2-919x612.jpg)
Ken je Faraday Future nog? Het heeft even geduurd, maar hun FF 91 zou nu eindelijk rijp voor productie moeten zijn.
Mocht er geen belletje gaan rinkelen bij de naam Faraday Future: het zij je vergeven. Nieuwe autofabrikanten zijn de laatste tien jaar als paddenstoelen uit de grond geschoten en ze zijn niet allemaal even serieus te nemen.
Faraday Future is een merk in de categorie ‘o ja, die was er ook nog’. Of misschien heb er überhaupt nog nooit van gehoord, dat kan natuurlijk ook. Het Amerikaans-Chinese merk onthulde in 2017 al de FF 91, maar 5 jaar na dato is deze nog steeds niet in productie.
Faraday Future is echter nog niet dood, zo blijkt. Deze week melden ze namelijk trots dat het eerste productierijpe exemplaar van de FF 91 af is. Dat werd potverdorie wel eens tijd ook. Dit betekent trouwens nog niet dat de productie ook gestart is. Dat staat later dit jaar pas te gebeuren.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/02/Faraday-Future-FF-91-5-970x610.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/02/Faraday-Future-FF-91-6-970x546.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/02/Faraday-Future-FF-91-4-970x610.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/02/Faraday-Future-FF-91-3-970x610.jpg)
Faraday Future zet hoog in, want de FF 91 is volgens hen de eerste ‘ultra luxury EV’. Om deze boude claim waar te maken moet de FF 91 dus luxer zijn dan een Mercedes EQS. Dat moeten we nog maar eens zien. Je kunt in ieder geval bijna gestrekt liggen achterin, dat is alvast een pluspunt.
De FF 91 is sowieso krachtiger dan de EQS, want deze EV heeft drie elektromotoren die samen 1.050 pk produceren. Daarmee zou deze auto een sprint van 0 naar 60 mph (96,6 km/u) in 2,4 seconden doen. Het moet naast een EQS-killer dus ook een soort Plaid-killer worden.
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/02/Faraday-Future-FF-91-9-970x546.jpg)
![](https://www.autoblog.nl/files/2022/02/Faraday-Future-FF-91-7-970x546.jpg)
De range is wat minder spectaculair. Faraday Future belooft een range van 480+ km. Dat is op zich niet slecht, maar van een ‘ultra luxury EV’ mag je toch meer verwachten. Wat de auto allemaal wel en niet kan gaan we als het goed is in het derde kwartaal zien. Dan zou de FF 91 eindelijk in productie moeten gaan.
Weer een lekkere onbetaalbare SUV-EV!! Wanneer een leuke 2-zits cabrio of EV- hothatch (die naam waardig)
@ericc: waarschijnlijk scheelt het niet veel met een RS6 hoor. Performance en luxe gaat gewoon goed samen bij een EV en lichtvoetige niet (enkel het gevoel ervan in de aandrijflijn).
Een “echte” nieuwe tesla roadster in de categorie/segment van de eerste was leuk geweest!
@ericc: Dat zal dan toch van Mazda moeten komen,…..mx-5e of wordt het ME-5.
Ziet er eerlijk gezegd nog gaaf uit ook. Alleen betekent het feit dat deze tegenover de EQS wordt gepositioneerd, dat deze auto waarschijnlijk ook een vergelijkbare prijsstelling gaat meekrijgen.
Boycotten die Chinese rommel!
Ben wel benieuwd gezien ze Sandy Munro ook bij de ontwikkeling hebben betrokken. Of het de EQS gaat killen lijkt mij erg sterk, Lucid kan echter de borst wel nat maken want die leveren momenteel een aap met een gouden ring.
Is dit een auto of een verdwaald ruimteschip uit blade runner? Beetje ver van elke marktrealiteit lijkt me. Nogmaals, waarom al die electrische auto’s a-typische stijloefeningen moeten zijn die slechts door een beperkt yuppie-publiek doorgeslikt zullen worden is niet te snappen.
De EQS is niet de mooiste, maar dit zeker niet. Sowieso geen Chinese rommel, koop Europees. (Met Chinese onderdelen) ;-)
Bijna twee ton in Dollars.
Doe mij dan maar de EQS of nog liever de meest luxe Lucid Air die je kan krijgen. Vooral die laatste heeft een stuk tijdlozer en fraaier design dan deze Faraday.
@moveyourmind: $169k voor een auto met LiDar maar zonder ACC. Nee bedankt..
Als mijn auto er zo zou uitzien zou ik ook zo rap mogelijk weg willen zijn aan de lichten…dat ziet er gewoon niet uit en kost handenvol geld…