Het kan dus gewoon wel.
Het lijkt een beetje stil te zijn qua Mercedes tuners. Vroeger kwamen veel ze uit alle hoeken: A.R.T., MKB, Kleemann, Carlsson en Kicherer bijvoorbeeld. Uiteraard is Brabus verreweg het grootste, daarnaast komt er af en toe ook wat van Lorinser voorbij. Sterker nog, als we zoeken op veredelde Mercedessen, dan zien we dat de traditionele namen minder vaak voorbij komen dan (van origine) BMW tuner zoals G Power.
Er is echter nog een bende Mercedes tuner: Väth. In tegenstelling tot veel andere tuners richt Väth zich meer op technische tuning dan optische opsmuk. Verwacht bij Väth geen dikke bodykits en mega spoilers. Hetgeen wat ze aan het uiterlijk veranderen is veelal nuttig. Het laatste wapenfeit van Väth is hun visie op de Mercedes-AMG C63 Cabriolet.
Het meeste wordt dus onder de kap aangepast. We beginnen met de motor. De 4.0 liter V8 ontvangt de zogenaamde V63RS-kit. Deze bestaat uit nieuwe turbo’s van eigen makelij en een oliekoeler voor de motor én een oliekoeler voor de transmissie. Ook krijg je een downpipe. Optioneel is een sportuitlaat leverbaar. Het resultaat is indrukwekkend. De Väth C63 levert namelijk meer vermogen in kW’s (513) dan de standaard C63S in pk’s (510 pk). Dat is omgerekend 700 pk. Het koppel is zo mogelijk nog indrukwekkender: 900 Nm. De prestaties zijn op supercarniveau: 0-100 km/u duurt slechts 3,3 seconden en de topsnelheid bedraagt meer dan 340 km/u. Het V63RS pakket kost 12.800 euro, voor de sportuitlaat ben je 3.440 euro kwijt.
Om dit geweld te kunnen beteugelen is de remmerij ook aangepast. Je kan kiezen voor pannekoeken van 390 mm en zes zuigers. Samen met staal omvlochten remkabels en nieuwe olie kost het setje 3.900 euro. Uiteraard is het ook mogelijk om het onderstel aan te passen. Je kan simpelweg de auto verlagen met naar keuze 20 mm of 40 mm. Beide opties kosten 690 euro. Ook levert Väth een complete onderstel kit met andere veren en dempers die je kan instellen. Zo kun je kiezen voor een sportievere auto met harde vering en demping, of juist de rijhoogte verhogen voor meer comfort. Dit systeem kost 3.500 euro.
Als laatste het uiterlijk, waar Väth gelukkig subtiel te werk is gegaan. Väth heeft zijn eigen velgen, de ‘V2-GT’ gemonteerd. Deze zijn relatief recht aan de voorkant, maar meer concave bij de achterwielen. Het gaat niet alleen om de looks, maar ook het onafgeveerde gewicht dat naar beneden gaat. De voorwielen wegen 11,1 kg, die achterwielen 13,5 kg. Goedkoop zijn de wielen niet, gezien het feit dat de prijs per wiel benoemd word. De voorwielen kosten 680 euro per stuk, de achterwielen 720 euro per stuk.
In het interieur is er niet veel anders. Voor 2.130 euro monteren ze een nieuwe teller die tot 360 km/u reikt, geen overbodige luxe met 700 pk. Het andere wat ze gedaan hebben zijn nieuwe vloermatten (190 euro) waar het logo op vermeld staat. Laten we in elk geval blij zijn dat er nog steeds partijen zijn die zich bezighouden met ouderwets tuningswerk, in plaats van enkel bodykits of aparte interieurs.
Dutchdriftking zegt
Doe mij dit setje maar op een C63 estate.
tvr1974 zegt
Idd geslaagde creatie en niet dat over de top van Brabus momenteel. Ook de prijzen vind ik meevallen voor wat ze leveren voor dat geld. Zijn ook geen Brabus prijzen.
e88125i zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zet maar voor de deur!
str8six zegt
Pornobak, met sterretje en al.
n54coupe zegt
Soms blijven dingen een beetje raar steken in Google Translate blijkbaar.
“Om dit geweld te kunnen beteugelen is de remmerij ook aangepast. Je kan kiezen voor pannekoeken van 390 mm en zes zuigers. Samen met de stalen remkabels en nieuwe olie kost het setje 3.900 euro.”
Stalen remkabels? Echt? Die tijd ligt reeds lang achter ons.
Staal omvlochten remleidingen lijkt mij aannemelijker.
okdoei zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
n54coupe zegt
@okdoei: Ik val er niet over.
Ik verwacht alleen dat als @Willeme hier iets post, hij weet waar hij het over heeft.
Dit is geen Discovery waar een willekeurig vertalingsbedrijf een tranentrekkende vertaling van auto gerelateerde termen onder het scherm plakt. Lijkt mij.
willeme zegt
@n54coupe: Väth spreekt zelf van ‘Stahlflexleitungen’. Zuiver op de graad zijn dat inderdaad staal omvlochten remkabels en geen stalen kabels.
rrvliet zegt
@willeme: staal omvlochten remleiding, niet remkabel. Kabels zitten denk ik alleen op echt oude meuk en fietsen.
boomhauwer zegt
@willeme: leitung: leiding. Gene kabel.
griffendahl zegt
Turbo’s van eigen makelij? Dat lijkt me vrij sterk?
rolov zegt
@griffendahl: lijkt mij ook niet. Waarschijnlijk zelf uitgezocht ? ;)
raceface zegt
@rolov: vaak worden er turbobehuizingen ingekocht van bepaalde fabrikanten die een bepaalde maat kunnen leveren. Maar er zijn zat tuners die hier zelf dingen aan aanpassen of bijvoorbeeld een eigen turbinewiel ontwikkelen om bepaalde eigenschappen te kunnen behalen die zij willen bereiken.
allesmetturbo zegt
Goede tuning zonder al te veel opsmuk, goed bezig. Setje Intrax 4way eronder en blazen maar!
ikleesookoverautos zegt
Ben geen fan van grijs maar op een of andere manier lijkt Mercedes daar toch elke keer maar weer er wel mee weg te komen.
shalomleon zegt
Wat ie alleen niet goed doet is mooi zijn
renegade zegt
Ik ben het wel eens met wat er op die nummerplaatjes staat. Väth hoor.