Zo’n viercilinder is klein. Maar zijn daden benne groot!
Toen de Mercedes-Benz A45 AMG werd geïntroduceerd zes jaar geleden, was er verbazing alom. Maar liefst 360 pk uit een tweeliter? Dat is krankzinnig. Dat kan toch niet heel blijven? We zijn nu aanbeland bij de geheel nieuwe A45 en die doet er met 421 pk een flinke schep bovenop.
Tegelijkertijd met de A45S werd de CLA45S getoond. Mocht je toevallig de oude CLA45 AMG hebben, dan is er goed nieuws. Je kan de CLA45 AMG naar Auto Dynamics brengen. Dat is een Poolse tuner die zich vooral heel erg bezighoudt met de techniek van de auto’s. Ze noemen deze Mercedes-Benz CLA45 AMG (C177) de ‘Styks’. Waarschijnlijk vernoemd naar een wit gekleed mythologisch figuur uit een Britse documentaire, waarin drie Britse heren te zien zijn die worstelen met hun midlife-crisis.
Anyway, terug naar de CLA 45 AMG. De 2.0 viercilinder is voorzien van een eindeloze lijst upgrades, waaronder een TTE550 turbo. Deze is met name populair bij BMW (335i E90) en Audi (S4 B5) eigenaren, maar een enkele unit past prima op de M133-motor van AMG. Zowel de ECU, oliekoeling, hitteschild en intercooler zijn van een flinke upgrade. Het resultaat is een enorm krachtige Mercedes CLA 45 AMG. Het maximum vermogen bedraagt nu 525 pk, terwijl het maximum draaimoment nu 640 Nm is. Dat zijn ongekende waarden voor een viercilinder met slechts 2 liter inhoud.
De motorische upgrades missen hun uitwerking niet op de prestaties. Eindelijk wordt er geen 0-100 km/u tijd gecommuniceerd. Reken overigens op zo’n 3,5 seconden. Nee, ze hebben humor bij Auto Dynamics en geven enkel de tijd van 100 tot 200 km/u. Die tussensprint is in 7 seconden achter de rug. Dat is 4,5 seconden sneller dan het origineel doet. De topsnelheid profiteerde er ook van, want op de Autobahn kun je nu 320 km/u aantikken.
Om dit geweld allemaal aan te kunnen is de rest van de auto ook aangepast. Zo is de automatische transmissie herzien. Ook zijn de remmen aangepast met RS29 remblokken van Pagid. Voor een betere wegligging is de CLA 45 AMG voorzien van een Bilstein B16 kit met nieuwe veren en dempers. Naast die verlagingskit zijn de velgen de enige duidelijke visuele verschillen met een standaard CLA. Het zijn 19″ grote BBS CI-R velgen satijnzwart uitgevoerd met rode rand. De Michelin Pilot Sport 4S banden in de baat 245/30/19 moeten zorgen voor voldoende grip. Best een prettige gedachte met dit snelheidspotentieel. Wat het allemaal gaat kosten, is nog niet bekend.
ericd zegt
Komt er ook een AMG 45 versie van de sedan A Class?
c4seum zegt
@ericd: ik hoop stiekem van wel. Die A klasse sedan is echt een schone om te zien.
keeper1 zegt
“Waarschijnlijk vernoemd naar een wit gekleed mythologisch figuur uit een Britse documentaire, waarin drie Britse heren te zien zijn die worstelen met hun midlife-crisis.” Fenomenaal. On topic: toch wel indrukwekkend hoe ze dit voor elkaar krijgen. Ik vraag mij alleen af in hoeverre mensen die een CLA AMG kopen hiervoor te porren zijn. Geen idee wat de prijs zal worden, maar kom je dan niet in de buurt van een c63? Is natuurlijk iets anders, maar toch
zwepp zegt
Knap hoor, maar het blijft een gedrocht van een auto.
kenner zegt
@zwepp: aap en gouden ring verhaal.
audia6bit zegt
@zwepp: je bedoelt een banaan??
drdre1 zegt
@zwepp: precies, maar goed dat je ‘m niet zo goed kan zien als ie met 320 voorbij komt. Nu hopen dat de BMW 8 serie ook binnenkort de 320 haalt.
steelfighter zegt
Wat is die nieuwe mooiiii
rikv99 zegt
Besef dat de super brute 6,2 liter grote C63 AMG (black) toentertijd 510PK had.
Benny_Weisz zegt
@rikv99:
Doe mij die maar!
Liever het gegorgel van een compressor V8 dan het zielloze gefluit van een turbo.
SimonMc zegt
@bennyweisz: Die is atmosferisch.
Dutchdriftking zegt
Mooie upgrade!
-EDIT: dank u, is inmiddels gefixt-
thomasthomas zegt
Poolse tuner die rijden er hier in de stad ook veel rond.
chriscross zegt
Waarom nou 19 inch, 18 inch is groot genoeg onder dit hok
gove zegt
mooie professionele website ook, hier wil je graag 4k naar overmaken voor tuning, liefst via westernunion
toybota zegt
Benieuwd naar de betrouwbaarheid van de motoren tegenwoordig, 525pk uit 2.0 liter, 200pk uit 1.2 liter, … En elke 100.000 kilometer een nieuw blokje laten plaatsen, als het al zo lang duurt.
petermb zegt
De M113 is volgens mij de V8 uit oa de E55 AMG (volgens mij is dit de M139)
TheVeenmeister zegt
@petermb: M133… De nieuwe is de M139
petermb zegt
@theveenmeister: Thanks, maar er staat toch M113 (ipv M133) in de tekst van Autoblog hier.
W211E500 zegt
@petermb: de M113 is de 5.0 V8, atmosferisch, de E55 heeft de 5.5 M273 met supercharger.
bmw2coupeeigenaar zegt
Wist niet dat Mercedes ook 245 30 r19 hanteert. Meestal zie je deze onder een BMW.
mats106rallye zegt
Hartstikke knap enzo, maar doe mij dan toch liever een 3L zes-in-lijn die vele malen beter klinkt en rijd
toyotafortuner zegt
Mooi, dan kan dat hok nu nóg sneller uit mijn gezicht verdwijnen
jeroenwz zegt
320 km/uur? Nou en?
gerwin420 zegt
Past hij ook op de nieuwe M139 motor van de CLA 45s?