
Is zo’n foute Mercedes van weleer eigenlijk nog wel zo fout?
De clichés over Mercedes mag je lekker zelf invullen, maar feit is wel dat er altijd wel iets van een imago kleeft aan auto’s van Das Haus. Helemaal in de vroege jaren ’00. Het was een prachtige tweestrijd: eigenlijk maakten ze steengoede en begeerlijke auto’s, maar je moest van een bepaalde lichting zijn om het te willen. Oh ja, en je moest geld hebben. Best een bult geld.

Foute Mercedes
Tenminste, toen ter tijd. Nu zijn auto’s uit de ‘foute’ periode (W220, C215, W210/211, W203 etc.) lekker afgeschreven. Helemaal de CL (C215) staat bekend om enorm veel technologie bieden voor tegenwoordig echt stuntprijzen. Voor ergens tussen de 5 en 10 duizend euro heb je al een CL500 met V8, of als je je best doet zelfs een CL600 met V12! Gooi je er ietsje meer bovenop, dan is zelfs een CL55 mogelijk. De koning blijft nog steeds de CL65 met die bizar krachtige V12. Om nou te zeggen dat die erg zeldzaam waren gaat ver (het is geen CL70), maar er staat nu maar eentje op Marktplaats.

CL65
En dat is natuurlijk fouter dan fout, de ultieme CL. De Mercedes CL65 AMG van Marktplaats is echter voor CL-standaarden best fraai. Van buiten is er gekozen voor donkergrijs, maar het lijkt erop alsof er een bijzondere tint doorheen zit. De velgen, de niet-monoblock AMG-velgen, staan eigenlijk fraaier dan die putdeksels die je op de normale CL krijgt.





Binnenin is de Mercedes CL65 AMG ook mooi aangekleed, met donker hout en het beige enkel voor de stoelen en deurbekleding. Eigenlijk wil je hem gewoon zo. Toch? Verder is de optielijst nog steeds drie keer zo lang als die van een gemiddelde moderne auto, wat des tijds een aardig bizarre lijst aan innovaties was.




Kopen
Naast dat alles krijg je natuurlijk die motor waar we het al over hadden, de 6.0 liter grote Biturbo V12 met 612 pk en 1.000 Nm (dat laatste getal is beperkt, kun je nagaan). Volgens menig autojournalist wordt de motor ietsje in de steek gelaten door de wat oubollig aanvoelende automaat met vijf versnellingen, maar alsnog katapulteerde je jezelf naar 100 km/u in 4,4 seconden. In deze dagen van het herenakkoord was er nog een getal beperkt: de topsnelheid was maar 250 km/u. Geen zorgen, hij kon véél harder.

Ook al was dit niet de enige Mercedes CL65 AMG op Marktplaats, dan nog zou het één van de betere exemplaren zijn. Er is goed voor gezorgd volgens de advertentie en bovendien heeft ‘ie maar 72.168 km afgelegd. Dat moet een prijs van 89.950 euro goedpraten. Is het nog steeds een té foute bak of een toekomstige klassieker? Dat mag jij bepalen!
90 doezoe is geen fatoe


kaolo veel geld maar hij is wel mooi
Praat je altijd als zo’n sul of is het een act..?
Iedereen praat zo als die praat en hier praten we zo! Niet haten op andere mensen omdat je zelf praat als een kakker. Bro de wereld stopt niet achter je hocky club!
Zucht
Een zucht is wat lucht die uit je longen vlucht omdat je ziftermugt.
Het moet wel nog binnen een bepaalde range vallen, als je er zo ver buiten valt mag je rustig gehaat worden.
Prachtig model, de ‘foute’ Benzen zijn toch de wat oudere modellen.
Als voormalig, kortstondig eigenaar van een CL600 word ik hier toch echt wel hebberig van.
4,4s naar de honderd. Das net zo snel als een Model 3 Long Range. Leuk zeg.
En een heerlijk geluidje er bij en co2 voor onze boompjes hun werk te laten doen.
Waarom vergelijken met elektrisch?
Ik vind hem gewoon tof. Lijkt mij een heerlijke slee om in te rijden. En af en toe mee te knallen.
Er zijn veel foute Benzen geweest, maar dit vind ik gewoon een mooie sportieve GT. 250 op de Autobahn in luxe zonder moe te worden
Ik vind hem heerlijk. Voor dat geld kan er wel een trekhaak op toch?
Prachtige auto, wel veel te duur.
Het is geen 560SEC qua vormgeving & interieur en daarmee is alles wel getypt. Als alle elektronica in deze CL65 nog steeds werkt zoals bij 1ste aflevering ben ik onder de indruk.
“Van buiten is er gekozen voor donkergrijs, maar het lijkt erop alsof er een bijzondere tint doorheen zit”
@Loek Deze kleur heet Designo Varicolor II grau-violett.
“Helemaal in de vroege jaren ’00. Het was een prachtige tweestrijd: eigenlijk maakten ze steengoede en begeerlijke auto’s, (…) nu zijn auto’s uit de ‘foute’ periode (W220, C215, W210/211, W203 etc.) lekker afgeschreven”
Het tweede klopt, het eerste niet. In die jaren was moederbedrijf Daimler in een
volgende stap naar wereldhegemonievlaag van verstandsverbijstering ook eigenaar van het Amerikaanse Chrysler geworden. En daar liepen de verliezen harder op dan de kostenbesparingen als gevolg van dezefusieovername konden wegpoetsen. Ergo: er moest worden bezuinigd. En dat deden de Duitsers onder meer door aan het einde van de ontwerpketen een boekhouder neer te zetten, die driftig het rode potlood hanteerde bij zaken als productontwikkeling, duurtesten en roestpreventie.Dus, ben je in de markt voor een Baureihe 220, 210/211, 203, etc., kies dan bij elk van die modellen voor een ‘NFL’ (Nach Face-Lift) uitvoering. Dat scheelt je een hoop ergernis, frustratie en reparatiekosten.
Het had alleen een SL65 moeten zijn ipv een CL.
Is zeker niet fout. De C215 heeft het dal van laagste prijzen inmiddels verlaten. De slechte exemplaren zijn bijna allemaal weg en langzaam aan zullen de mooie exemplaren blijven bestaan.
Deze CL65 is een Designo uitvoering, zowel de kleur als ook het interieur. De velgen zijn ‘standaard’ AMG velgen voor de CL65 (S en SL ook). Trouwens, de 6-hoekige Segin velgen van de CL600 zijn zeer mooi, maar passen inderdaad niet zo op een AMG.
Hij is wat aan de dure kant, maar waarschijnlijk is dit de enige CL in deze configuratie, dus ja, dan kost het wat.
Machtige motor. Ik heb de iets tammere versie in de CL600.