Iemand nog een jong gebruikte G63?
Op het eerste gezicht lijkt er weinig bijzonders aan de hand te zijn met de Mercedes die je links op de foto ziet, afgezien van het kleurtje. Het is een auto van nog maar een jaar oud, met nog geen 12.000 kilometer op de teller, die wordt aangeboden bij een bekende Mercedes-dealer. Geen vuiltje aan de lucht. Toch heeft deze G-klasse heel wat te verduren gehad. Sterker nog: de auto was vorig jaar bijna total loss.
Een beige G63 komt je hoogstwaarschijnlijk niet bekend voor, maar toch is dit een oude bekende. Wellicht herinneren jullie je nog dat er vorig jaar een G-klasse drie keer over de kop ging op het strand bij Den Haag? Dat is dus deze auto.
De G-klasse was op dat moment een demoauto van Mercedes Nederland, die de auto had uitgeleend voor de opnames van een promovideo met kitesurfers. Daarbij werd er flink door het zand geragd met de auto. Dat moet kunnen met een G-klasse, maar de bestuurder was toch iets te wild. Hij kreeg het voor elkaar om meerdere keren over de kop te gaan (zoals werd vastgelegd op de webcam). De inzittenden kwamen er zonder kleerscheuren vanaf, maar dat kon niet van de auto gezegd worden.
We zijn inmiddels bijna een jaar verder, maar nu komt de auto opeens weer boven water. De G-klasse wordt namelijk te koop aangeboden bij ASV Eindhoven. Van de schade is geen spoor meer te bekennen. Ook niet in de beschrijving overigens.
Er moet heel wat opknapwerk aan te pas gekomen zijn, want de auto zat aan alle kanten in elkaar. De auto zou zelfs een compleet nieuwe koets hebben gekregen. De G-klasse is voor de gelegenheid ook meteen voorzien van een nieuwe kleur. Waar de Geländewagen eerst donkerblauw was, is deze nu uitgevoerd in ‘Kalahari Gold Magno’. Het kenteken verraadt echter dat het wel degelijk om dezelfde auto gaat.
Je moet er niet op rekenen dat deze G-klasse nu voor een schappelijke prijs wordt aangeboden: ASV vraagt er 269.995 klinkende euro’s voor. Ter vergelijking: de vanafprijs van een gloednieuwe G63 (die dus niet drie keer over de kop is gegaan) is €262.878.
UPDATE: We hebben inmiddels bericht ontvangen van ASV dat de auto inderdaad een compleet nieuwe carrosserie heeft gekregen (zie foto’s). Het chassis en de motor zijn volgens hen onbeschadigd.
sportabgasanlage zegt
Een paar dingen:
1. De vraagprijs is hoger dan de oorspronkelijke cataloguswaarde (volgende de RDW)
2. De auto heeft ’n verbod voor rijden op de openbare weg (volgens de RDW)
3. Als de schade alleen cosmetisch was, en niet structureel (krom chassis) of technisch/motorisch/elektrisch, en het is professioneel gerepareerd, is een schadeauto in principe geen bezwaar.
Erik zegt
Denk dat het financieren goedkoper is volgens de website:
Contante waarde (aanschafprijs) € 269.995,00
Contante betaling (aanbetaling) € 67.498,75
Termijn bedrag per maand € 2.814,58
Duur van de krediet 60 maanden
60 maanden x € 2.814,58 = € 168.874,80
Aanbetaling € 67.498,75
Slot termijn € € 67.498,75
Totaal € 303.872,30
Dat is een ton per rol over de kop.
potver7 zegt
Wel grappig… blijkbaar is de prijs ook bijna 3x over de kop gegaan. En de kleur is aangepast zodat evententueel achtergebleven zand niet zo erg opvalt :)
Maar goed, het ding moet nog naar de RDW voor herkeuring. Als de reparatie goed is gedaan zou dat geen probleem mogen zijn, kan het rijverbod opgeheven worden. Een proefrit maken wordt wel een beetje een dingetje denk ik, of zou je er met groene handelaarsplaten wel de weg mee op mogen?
Opvallend is wel dat de RDW wel de kleur al heeft aangepast van blauw naar bruin.
Sempiternal zegt
@sportabgasanlage Staat er nu niet een krankzinnig lange wachttijd op die G63jes? Verklaard denk ik de prijs.
Wel netjes dat Autoblog de foto’s plaatst, sta je toch niet helemaal 1-0 achter als ASV zijnde. Dat gezegd hebbende, vreemd om het niet in de advertentie te zetten. Een koper gaat hoe dan ook het kenteken googelen (zeker voor dit geld) en komt er dan toch alsnog achter.
E550 zegt
Er staat op dit moment een wachtrij van 1.5 jaar op een G63.
renskuhh zegt
@sportabgasanlage: betreffende de prijs, dit is de markt van de G63. Meer vraag dan aanbod dus de vraagprijs is inderdaad hoger dan de nieuwprijs.
sportabgasanlage zegt
Het was alleen een constatering.
senwedural zegt
Vraagprijs lijkt ambitieus. Zeker na deze publicatie.
bernoulli zegt
Fabrieksnieuw!1!!
maussieknip zegt
Zo enorm slecht vind ik het van de desbetreffende Mercedes-dealer, dat er met geen woord over gerept wordt en de auto dan ook nog voor dat geld aanbiedt. Een schade als deze auto gehad heeft zal je altijd problemen mee krijgen ongeacht hoe goed de schade ook is gerepareerd. Een dealer als deze zou toch zeker beter moeten weten en de auto niet voor dit astronomische bedrag aanbieden. Ik kijk wel verder voor 1 zonder voormalige schade.
rwdftw zegt
Ze lezen vast Autoblog. Als ze het shady verleden van deze G niet wisten weten ze het nu.
Als ze het wel wisten dan hebben we de overtreffende trap van Jet Cars gevonden.
Jaaaag zegt
@rwdftw: Jetcars is what you see is what you get, dit bepaald niet…
vingers zegt
Nou ben ik het met je eens dat het niet netjes is van de mercedes dealer om het niet te noemen. Maar een schade auto die goed is gerepareerd hoeft echt niet meer problemen op te leveren dan een schade vrije auto. Alleen het risico is natuurlijk aanwezig dat het toch niet helemaal goed is gedaan.
sportabgasanlage zegt
De volgende koper wil ook weten wat hij koopt. Een schadeverleden achtervolgt een auto altijd. Ongeacht hoe de schade is ontstaan of gerepareerd.
E550 zegt
Ze vragen meer, omdat de G63 een wachtrij heeft van ongeveer 1.5 jaar.
harrie zegt
Nieuwe kale cabine op het ladder chassis gezet?
Mag hopen van wel voor die prijs.
subaru555 zegt
Bijzonder dat ASV het in eigen naam durft te verkopen. Kans op reputatieschade is aanzienlijk, en de voordelen niet bijster groot
sirhc zegt
Ik heb toch liever een blauwe
flatsix010 zegt
Ben benieuwd of dit je verteld wordt als je zegt dat je interesse hebt. Wel fijn dat de auto zowel financieel als letterlijk 3 keer over de kop gaat, lekker consistent.
avantgarde541 zegt
Het zou ze sieren als Mercedes-AMG dealer dat erbij wordt gezet dat het een schadeauto betreft.
Auto heeft tevens op het moment van schrijven een verbod voor de openbare weg, dus weet niet hoe ze de verkoop voor hun zien…
osmo zegt
Ik vermoed dat dat verbod er gewoon is omdat hij nog gekeurd moet worden na de herstelling. Maar dat hij ondertussen wel al te koop gezet werd.
Niet netjes trouwens om het schadeverleden niet te melden. De prijs is trouwens ook niet al te netjes …
Dieseltor zegt
@osmo: Netjes dat ze het kenteken niet bluren en de koper pas na het rijden van de auto door omstanders op de hoogte wordt gebracht van het verleden.
De Nederlandse wet verplicht verkopers niet dat soort dingen te vermelden. In Duitsland zie je het overigens wel heel vaak.
Jaaaag zegt
Voelt toch niet fijn, 250k voor een schadegeval.
mattr zegt
Exporteren had mij ook beter geleken.
Overigens is de wachttijd voor een nieuwe G meer dan twee jaar, dat zal de hoge vraagprijs ten dele verklaren.
harrie zegt
Daarnaast is het ook nog de vraag hoeveel BPM je mag aftikken als ie in 2023 geleverd wordt.
Erik zegt
Misschien iets voor Massa is Kassa Peter Gilles?
Sempiternal zegt
@erik die ploert rijdt alleen op Belgische platen. De krent
maussieknip zegt
De auto heeft op 23-06-2020 €256.555,- gekost en wordt nu zelfs dus duurder aangeboden dan ie in het eerste begin gekost heeft. Schadegeval plus al gereden kms is imo gewoon echt een slechte beurt maken als officiële AMG-dealer. Al had ik het geld om te laten rollen zou ik niet in deze willen rollen.
Dutchdriftking zegt
Wat als dit een gestolen G is en het kenteken en chassis nummer van de gecrashte auto zijn overgenomen? Het is maar een idee…
Dreke zegt
@dutchdriftking: zo mag je niet denken…. Hoewel, nu je het zo stelt… 🤔
ghost zegt
Een volledig nieuwe koets erop geschroefd zou nog iets verklaren maar neemt niet weg dat alles een flinke optater heeft gehad. Goed dat Autoblog hier een artikel aan waagt, misleiding vind ik de meest vreselijke vorm van oplichting.
rrk147 zegt
De foto’s lijken eerder nog op renders, wat wellicht verklaard dat de auto bij RDW nog als schade auto vermeld staat, de auto is wellicht nog niet klaar. Misschien is het voortijdig adverteren een mooie financierings manier om de schade reparatie vooraf te financieren. En een goede spot, mooi speurwerk!
kniesoor zegt
Ben bereid te geloven, dat de oto dermate voortvarend is aangepakt, dat-ie weer z.g.a.n. is. Dan nog zou ik ‘m niet willen hebben voor een dergelijke prijs. Maar als de levertijd op zo’n ding inderdaad een jaar of 2 is en je hebt wel het geld maar niet het geduld, dan is deze oto misschien een acceptabel alternatief voor een nieuwe.
dree16v zegt
Best dapper van ASV om de auto weer aan te bieden. Ben benieuwd of ze de foto’s van het nieuwe chassis/carrosserie ook laten zien aan een potentiële koper. Zoveel geldt voor een ex-schadeauto, hoe goed hersteld lijkt mij erg ambitieus
SpiderIV zegt
dapper of dom? Maar ik snap je. Bijzonder dat zo’n toko zo’n imago schade riskeert. Vroeg of laat komt de koper er altijd achter. Al is het maar dat een carspotter eens zegt: “hee heb jij die rollende container gekocht of gekregen?”
brammetjedeb zegt
Vanaf prijs ligt net iets onder de prijs van deze. Vink je opties aan op zo’n ding zit je zo 50.000 hoger. Dan zou de prijs schappelijk kunnen zijn… Blijft het schade verleden wel een ding natuurlijk.
V8Vantage zegt
Heeft de verzekering niets uitgekeerd? En zo ja, is dit wrak dan niet gewoon opnieuw aangekocht door ASV? Dan kan je dubbel cashen. Geen idee hoe dit precies werkt.
volvo480gtt zegt
Toch wel mooi zo’n ladder chassis. “Even” de cabine vervangen en je kan zo weer koprollen in het zand
sportabgasanlage zegt
Ook na de update (het is dus inderdaad een compleet nieuwe carosserie) is het netjes dat de verkoper dit duidelijk meldt in de advertentie. Je wil als koper gewoon weten waar je aan toe bent, hoe goed en profesisoneel de schade ook gerepareerd is.
Variomatic zegt
@sportabgasanlage: netjes? Ze melden het toch pas nadat dit artikel verscheen..? Huichelachtig eerder..
exclusiveyoungtimers zegt
Ik zie de nachtmerrie al voor mij. Kijk eens jongens – ik heb m toch aangeschaft van mijn zuur verdiende centjes. Toch maar voor een merkdealer, ASV, gegaan want voor €2,5ton+ zit ik niet te wachten op ellende van een ander. En dat je maat dan zegt “Nou das ook toevallig, Autoblog had net vorige week nog een mooi artikel over een G63 bij de merkdealer. Maar dat was een blauwe hoor en jij hebt gelukkig een zandkleurige en dat er net uit de speakers klinkt They see me rollin’, they hating
Op het strand welteverstaan.
Het was nog lang onrustig in de slaap
mustang750supersnake zegt
hmmmm… dacht dat dit zo’n sterke tanks waren…maar als ik dat dak zie…….nu komt dr ook wel n gewicht op terecht..maar dan nog….
MaartenD zegt
Stelletje Beunhazen bij ASV. Dat ze het schadeverleden niet vermelden is op zijn minst erg dubieus…
MaartenD zegt
Op hun site staat bij opmerkingen nu wel dit: “Een zo goed als nieuwe G-Klasse met een unieke historie. Als basis van deze G-Klasse diende het chassis en aandrijflijn van een G-Klasse die vorig jaar beschadigd raakte aan de carrosserie. We hebben een compleet nieuwe carrosserie opgebouwd. Daarbij is de nieuwe carrosserie gespoten in de kleur manufaktur Kalahari Gold magno. De complete opbouw werd uitgevoerd volgens Mercedes-Benz specificatie en de auto heeft daarmee volledige garantie. Uiteraard heeft de G-Klasse zijn chassisnummer en kenteken behouden.”
Variomatic zegt
@maarten020: haha, ze beginnen hem te knijpen.. MB Nederland weten er al van, kijken wat die hier van vinden..
jippie zegt
ASV Eindhoven is in de leer geweest bij Jet Cars.
Kvgorp zegt
Toch wel lekker handig zo’n laddeframe en een losse carrosserie.
bpc zegt
Het niet vermelden van het schadeverleden plus de vraagprijs slaat natuurlijk nergens op.
Echter is zulke reparatie op een G-klasse iets anders dan bij de gemiddelde auto, deze G is nog een koets op een ladderchassis, als dat chassis recht is gebleken op een richtbank en de gehele koets is vervangen, hoeft er hier niets aan gelast of herspoten te zijn, wat, eens op leeftijd, toch een verschil maakt in roestgevoeligheid. Waar het dan weer wel verschil in maakt is natuurlijk restwaarde….
Variomatic zegt
@bpc: en afwerking.. met alle plastic clips, houdertjes, de vele electronica aan boord en alle sensoren, airbags etc. is het een hele puzzle om zoiets weer ‘volgens fabrieksnorm’ op orde te krijgen. Ik zou hem om die reden lekker laten staan..
Variomatic zegt
@variomatic: oh ja: en helemaal overgespoten, vraag is of dat kwalitatief net zo goed is gedaan als in de fabriek..
ishiban zegt
Waarschijnlijk beter als uit de fabriek, dit zijn de klussen die je als monteur wilt doen. En niet elke monteur zomaar krijgt. Daarbij is een hand gespoten auto vaak beter afgewerkt. Zal wel goed zitten met die auto.
wimof zegt
De roestgevoeligheid zou wel eens beter kunnen zijn dan “af fabriek” met een paar micron laagdikte.
vbarchetta zegt
Dan had ik er een Landaulet body opgezet. Dan was het een verbetering geweest. Nu is het gewoon een te dure, opgeknapte schadebak
O plaat zegt
Gebeurt meer dan je zou denken, een bevriende carrosserie die normaal totaal projecten oldtimers doet had zo laatst een M4 die total loss was staan en een 420d. De M4 was 2 weken oud en kwam van een dealer, de auto was uit de bocht gegaan bij een drift en de dealer wou een krom chassis zelf niet herstellen. Dus ging de dealer naar een oldtimer specialist die wel know how heeft met zo’n zaken. Ik ben er zeker van dat hij verkocht is zonder een woord hier over te vermelden. Want de dealer is de auto zelf gaan ophalen na het ongeval, er is dus geen enkel bewijs dat dit ongeval ooit heeft plaatsgevonden.
hermankarton zegt
Blijf een schade gebakje
shellplc zegt
Volgens mij is een G 63 in 2021 weer fors duurder geworden ten opzichte van 2020 door de aangepaste BPM.
Duur kleurtje trouwens als je kijkt in de prijslijst op de site van Mercedes Nederland.
Denk trouwens niet dat er één G 63 zonder opties besteld wordt.
avantgarde541 zegt
Auto is inmiddels geëxporteerd.
Cuprafan123 zegt
Weet je naar welk land?