Maak kennis met de Mercedes-AMG C 63 S E Performance F1 Edition.
De nieuwe Mercedes-AMG C 63 is sneller dan ooit, maar zeggen dat je een viercilinder hybride rijdt doet het toch minder goed op feestjes dan zeggen dat je een V8 rijdt. Wat dan wél weer leuk is voor verjaardagen: je kunt zeggen dat er Formule 1-techniek in je auto zit.
Dat is deels natuurlijk een marketing-praatje van Mercedes, maar voor de wisselwerking tussen verbrandingsmotor, elektromotor en accu is wel degelijk F1-knowhow gebruikt. Dit komt onder andere naar voren in de elektrisch ondersteunde turbo, die ervoor zorgt dat een turbogat verleden tijd is.
Als er een link is te maken met Formule 1, wil je daar als fabrikant natuurlijk het maximale uit halen. Daarom komt Mercedes nu met een speciale F1 Edition. Deze auto heet voluit de Mercedes-AMG C 63 S E Performance F1 Edition. Alsof de naam nog niet lang genoeg was.
Het kan zijn dat je nu een déjà vu krijgt, want eerder was er al een F1 Edition op basis van de AMG GT 4-Door. Die had trouwens een nóg langere naam: Mercedes-AMG GT 63 S E Performance F1 Edition. En dan heeft Mercedes 4-Door nog weggelaten uit de naam.
Goed, de C 63 krijgt nu dus dezelfde livery aangemeten. Die bestaat uit een kleurverloop van lichtgrijs naar zwart, met rode accenten. Gek genoeg is dit kleurenschema in de Formule 1 nergens terug te vinden, dus de link met F1 is niet heel duidelijk.
Het interieur is ook wat opgeleukt met rode accenten en F1-logo’s op de vloermatten. Verder is de auto uitgerust met allerlei zaken die je ook gewoon op iedere andere C 63 kunt bestellen. Heel opwindend is het dus allemaal niet.
Je hoeft de Mercedes-AMG C 63 S E Performance F1 Edition ook niet te kopen als investering, want de auto is gewoon een jaar lang onbeperkt leverbaar. Deze limited edition is dus alleen gelimiteerd qua tijd. Je kunt dus niet zeggen dat je één van de zoveel exemplaren hebt. Dat is een beetje jammer, want dat is juist wat je wilt als je een limited edition koopt.
kennone zegt
In dat geval had er ook een 6pitter met turbo in gemogen.
mashell zegt
Heeft Mercedes nog wel een V6? Ik weet dat ze recente L6 motoren hebben maar die konden wel eens te lang zijn voor de motorruimte.
Richmond zegt
Mercedes marketing team heeft heimweer naar de West McLaren tijd?
leaper035t zegt
Welke smaakloze huis- en tuintuner heeft die rode biesjes en afschuwelijke spoiler bedacht?
herve11f zegt
Ronnybak
nicolasr zegt
Ik vind het een mooi ding. Daarom is het des te meer zonde dat ze die 4-pitter erin hebben gelegd. Nu ga ik hem dus niet meer kopen.
Met de V8 erin had ik hem overigens ook niet gekocht, maar ik heb mijn punt gemaakt, denk ik. 😂
burb zegt
Gaaf, naast een knopje voor het uitlaatgeluid ook een knopje op het stuur om het porpoising effect te simuleren…
mashell zegt
Rode accentjes! Dit moet wel een sportief model zijn.
Loek zegt
Ik merk dat deze auto mij dus echt helemaal niks doet. Ik wil ook niet zo fossiel zijn dat het V8 of niks is maar zoals hier al aangegeven, een goeie V6 voorin, evt met hybride zooi, zou ik al een stuk leuker vinden.
Mercedes en met name AMG is in zo’n 15 jaar tijd van het brutaalste Duitse merk naar het braafste gegaan. En dat is jammer. Bij de lezersvraag ‘is BMW de weg kwijt’ is het antwoord nee, want mooi of lelijk design: middenklassers met zes-in-lijnen en RWD, om over de geroemde M-modellen (qua rijeigenschappen) nog maar te zwijgen.
BMW kon de M3 Touring echt niet beter timen. De C63S is nu niet echt leuk meer en de RS4 doet mij ook niet zo veel meer. Dus voor de leukste stationwagon in de middenklasse is de M3 Touring nu al mijn aangewezen kandidaat. En nog liever de Audi dan de Mercedes. Dat terwijl de C63S mij altijd meer deed dan de RS4 initieel (S205 vs B9) en BMW gediskwalificeerd was voor het niet leveren van een F81. Tijden veranderen…
ako6 zegt
Dacht van achteren eerst een Alfa te zien. Dit oogt meer als een Gamer editie dan een Formule 1 editie.