Iemand wilde deze Mercedes 560 SEC AMG écht heel graag hebben.
Mercedes is vandaag de dag misschien niet meer zo stijlvol als het ooit geweest is, maar foute AMG’s zijn niks nieuws. In de jaren ’80 was er bijvoorbeeld al de 560 SEC AMG. Die was zo fout was als het maar kon, maar wel op de goede manier.
AMG was destijds nog ‘gewoon’ een tuner, maar dat betekent niet dat ze half werk leverden. Integendeel, dankzij AMG heeft deze 560 SEC geen 5,5 liter V8 onder de kap, maar een machtige 6,0 liter V8. Mede dankzij diverse andere modificaties levert dit blok zo’n 385 pk.
Dat is vandaag de dag niet meer héél imposant en de 560 SEC is ook geen lichtgewicht auto. Dat neemt niet weg dat het gewoon een dikke motor is. Bovendien is het een ontzettend dikke bak om te zien. AMG zorgde voor een bodykit in typische jaren ’80-stijl en de Aero III-velgen maken het plaatje helemaal af.
Dit alles maakt de 560 SEC AMG vandaag de dag een gewild object. In 2020 schreven we bijvoorbeeld over een exemplaar dat voor “een godsvermogen” te koop stond in Nederland. De vraagprijs was toen €225.000.
Dat is echter een schijntje vergeleken met het bedrag dat een 560 SEC AMG met 24.000 km op de klok bij RM Sotheby’s opbracht. Eerlijk is eerlijk: dat had het veilinghuis zelf ook niet zien aankomen. Zij rekenden op hooguit 250.000 dollar. Wat al een hoop geld is voor een W126.
De stoutste verwachtingen werden echter overtroffen, want het hoogste bod was uiteindelijk (hou je vast) $720.000. Dat is omgerekend €675.000, ongeveer drie keer zoveel als verwacht. Deze AMG was dus dé verrassing van de veiling in Miami.
De auto maakte onderdeel uit van een prachtige collectie youngtimers. Die bevatte bijvoorbeeld ook een 911 Turbo 3.6, een Lamborghini LM002, meerdere Alpina’s en nog twee old school AMG’s. Veel van deze auto’s brachten eveneens meer op dan verwacht, dus het gaat lekker met youngtimers op veilingen.
Foto’s: RM Sotheby’s
kniesoor zegt
Ondanks m’n ouwe nick is het me een raadsel waarom je een dergelijk bedrag voor zo’n 560 SEC AMG neer zou willen tellen. Tenzij er in de theebladen te lezen is, dat deze oto op niet al te lange termijn een flinke waardestijging gaat doormaken. Maar mij niet duidelijk waarom dat dan zou moeten gebeuren. Kortom : ik zou m’n vingers er niet aan gebrand hebben.
jippie zegt
Omdat het über cool is om vandaag de dag met zo’n bak te rijden. En als het geld geen probleem is, waarom zou je het dan niet doen?
mashell zegt
Er zal wel ergens een kilo cocaïne in de auto verstopt zijn… Met deze drugdealer styling is dat wel een zekerheidje, hopen dat de cocaïne uit 1987 nog genietbaar is.
tenaci zegt
Heb een keer bij Wheeler Dealers gezien dat ze een replica hiervan bouwden. Een zogenaamde ‘tribute car’. Die verkocht toen al prima. Het ontgaat me een beetje waarom deze zoveel zou moeten opbrengen, maar dat er jaren geleden al tributes van gebouwd werden zegt wellicht wat. Anyway, ik zou m’n knaken ergens anders aan uitgeven.
ghengiskhan zegt
Het is mij, in tegenstelling tot de vorige reaguurders, wel duidelijk waarom er zoveel voor betaald is. Waarschijnlijk is de koper van mijn leeftijd (mid 50) en was dit een droombak in zijn jeugd. Misschien hing er zelfs een poster van in zijn slaapkamer. En nu is deze jongen opgegroeid tot durfinvesteerder oid, het geld klotst tegen de plinten en hij wil ‘m gewoon hebben. Dus biedt ie door totdat hij hem heeft. Geld boeit niet echt, in dit opzicht.
Turbo S zegt
Ik begrijp hem ook wel. Het is toch ook een fantastische auto. Wat mij betreft zo ongeveer het beste wat je in de jaren 80 kon kopen. Alleen die stoelen al met al die knopjes erop, die ook nog eens als nieuw uitzien. Dit in tegenstelling tot die van Auto Leitner. Die stoelen zagen uit alsof de kilometerstand terug gedraaid was.
De staat van de auto in combinatie met de lage kilometerstand en zeldzaamheid van dit topmodel maken dit allesbehalve een koopje. Niet te vergelijken met een normale 560 SEC.
golf1985 zegt
Ik snap het ook wel hoor! Als het geld over de plinten zou klotsen zou ik al het jaren 80 spul opkopen wat er te vinden is! Waaronder deze. En als ik hem echt graag had willen hebben had ik er gerust veel voor betaald.
drdre1 zegt
Geld klotst bij mij ook tegen de plinten, als je maar een heel klein kamertje met heule lage plintjes heb! 😊
Richmond zegt
Geld klotst niet, is geen vloeistof
Pallas zegt
Dagobert Duck denkt daar anders over…
Dutchdriftking zegt
Unieker dan een F40 inderdaad.
kenner zegt
Binnenkort op een Brabants kamp
Variomatic zegt
Grappig joh
kenner zegt
Sorry, dat ik je Brabantse gevoelens heb gekrenkt. Il bedoelde eigenlijk Brabantse kermis
drdre1 zegt
Is dat een Golf GTI Mk2 op je foto?? 🤔 Just sayin’… 😉
wza1979 zegt
Is de veiling ergens terug te zien ?
cossiekiller zegt
Ik vind dit net één van de coolste auto’s die Mercedes (en AMG) ooit heeft gemaakt. Een beetje fout, maar anders was het teveel oudelullenbak.
Maar is wel iets teveel geld, als investering niet slim en om mee te rijden veel te duur…
Kon ie beter die Tribute van Wheeler Dealers gekocht hebben.
Hubert zegt
Quote : “Iemand wilde deze Mercedes 560 SEC AMG écht heel graag hebben.”
Mij lijkt het dat er minstens 2 mensen waren die hem graag wilde hebben.
Anders wordt de prijs niet zo opgedreven.