Is dat reden om de (toekomstige) klassieker te laten staan?
Deze 500E lijkt in eerste instantie op een afgeleefde tax…E-segmenter uit de vroege jaren ’90, maar vergis je niet! Binnen het W124-gamma was de 500E wel degelijk wat bijzonders. De auto werd ontwikkeld is samenwerking met Porsche en zelfs met de hand afgebouwd in Porsche’s fabriek in Zuffenhausen. Niet voor niks schreven we ooit een heuse special over het model.
De relatief bescheiden koets van de 500E is één van de aantrekkelijke dingen aan de auto. Porsche verspijkerde onderhuids veel aan de auto. De voorkant van de auto werd opnieuw ontwikkeld om de 5.0 liter grote M119 te huisvesten en de spoorbreedte is wat groter. De leek zal die subtiele wijzigingen echter niet opvallen. Wat dat betreft is de 500E bijna de tegenpool van de Mercedes 190 Evolution II die ontstond in hetzelfde tijdsgewricht.
Persoonlijk vind ik de eerste versies met een ’80s kleur’ en gele knipperlichten wat mooier, maar het exemplaar dat op Marktplaats staat heeft witte grijze knippers en een two-tone lak in grijs en zwart. De auto heeft al 360.486 kilometer achter de rug en dat lijkt een beetje veel voor een sportief model…
Maar, eerder zagen we al een vergelijkbare 500E voorbij komen met ruim 500.000 kilometer op de teller. Je hebt dus nog minimaal 140.000 kilometer te gaan! De vraagprijs van de auto bedraagt 19.950 Euro. Ter vergelijking: het exemplaar met 500.000 kilometer op de teller moest eind vorig jaar precies 5.000 Euro minder opleveren. Bulder jij binnenkort met deze 326 pk sterke AMG-avant-la-lettre naar je werk?
Bedankt Rachid voor de tip!
viezefreddyw zegt
Mits goed onderhouden kan je hier nog jaren plezier van hebben. Onderhoud is peanuts voor een auto als dit en roest is hem eigenlijk vrijwel vreemd. En de 500E is een echte wolf in schaapskleren. Altijd lachen bij het stoplicht met dit ding.
bofkont zegt
@viezefreddyw: Nou goed onderhoud aan een W124 E500 loopt anders ook aardig in de papieren kan ik je zeggen hoor, zeker met deze kmstanden.
phevtreb zegt
@bofkont: mijn eerste auto was een W124 300d, ding van 550.000 km naar 850.000 km gereden met alleen normaal onderhoud.
Bij inruil kwam ik erachter dat hij ver voordat ik hem kocht al een keer ruim 100.000 km was teruggedraaid.
Ik heb dus een zwak voor dit model en durf te beweren dat dit de beste auto’s zijn die ooit gemaakt zijn.
Wat roest betreft, alleen op het linker voorspatbord zat een roestplekje, verder 100% roestvrij!
bofkont zegt
@phevtreb: Absoluut eens, deze periode benzen zijn geweldig!
Maar vergis je niet in een E500 hoor, alles is vrij duur, heb een kennis die heeft er meerdere gehad.
Maar het is stukken betaalbaarder dan een huidige AMG kwa onderhoud.
ger_dekker zegt
@phevtreb: heb jij enig idee waarom dat ene roestplekje op dat linker spatbord is ontstaan?
phevtreb zegt
@ger_dekker: ophoping van vuil aan de binnenkant van het spatbord. De roest kwam dan ook van binnenuit. Heel veel W124 hebben precies daar een roestplek zitten.
schuiftrompet zegt
@viezefreddyw: en dit model (lees: tijdperk) heeft juist behoorlijk last van roest.
viezefreddyw zegt
@schuiftrompet: Valt met deze auto’s en periode wel mee, zeker in vergelijking met de opvolgers ervan.
spidermann zegt
Mooie sleeper voor de ondeskundigen.
allesmetturbo zegt
Ziet er nog fris uit maar voor dat geld laat ik hem liever staan
treinrukker zegt
TOMMEKE WINT DE GIRO !!!
toyotaprius zegt
@treinrukker: quintana reed de tijdrit achteruit.. maar geweldig resultaat!
breakingpoint zegt
@treinrukker: http://www.wielerforum.nl
Probeer daar wat plusjes te scoren. Tenzij Tom 326PK heeft.
desjonnies zegt
Voor dit type kun je beter in de States gaan kijken, zijn daar nog niet zo geliefd of er wonen daar minder liefhebbers?
Is onlangs een 10 keer mooiere eerste eigenaar met boekjes en een belachelijke kilometerstand van nog geen ton kilometers op BAT geveild voor een lager bedrag
dawwg zegt
@desjonnies: Op autotrader.com (USA) staan er momenteel maar 2 te koop; 1tje uit ’92 met bijna 200K kms voor $12.5K en 1tje uit ’93 met bijna 100K kms voor $30K (en dat is uiteraard nog inclusief de lelijke US-spec bumpers en lichten); denk dat het model ondertussen wel als klassieker ontdekt is …
shibby zegt
Ja! Altijd al fan geweest van de 500E.
kle500 zegt
Veeel te duur! voor het zelfde geld of minder heb je een 500 van 10 jaar jonger en minder km.k
Dizono zegt
@kle500: dit is meer een voorloper van de AMG modellen, de latere 500’s zijn verre van sportief ingesteld.
bofkont zegt
@kle500: Niet vergelijkbaar, de W124 E500 heeft een iconische status, een exemplaar met nog geen ton gelopen doen 100k aan euro’s tegenwoordig.
lincoln zegt
Als je echt zo een ding wil hebben (wat me sterk lijkt) ..
Altijd eentje in Amerika kopen ..
stuko zegt
Bijna 400dkm en 20 jaar oud, het leer is nog prachtig. Vorige week een renault gezien van bj 2001: half gaar..
denniyo zegt
Alsof dat iets nieuws is voor zo’n auto deze generatie Mercedesen staat er om bekend dat ze makkelijk een miljoen of meer halen
kennone zegt
Ik vind dat niet een hele hoge stand voor deze auto. Met goed onderhoud kan hij dit nog een keer halen
rufctr01 zegt
Poeh, veel geld!
Wat mij wel opvalt is dat het stuur nooit in het midden staat bij jaren ’90 auto’s.
breakingpoint zegt
@rufctr01: McLaren F1.
rufctr01 zegt
@breakingpoint: ja oke, tov bestuurderstoel. Misschien iets beter uitgelegd….
breakingpoint zegt
@rufctr01: ^^ was een voorzet die moest binnengekopt worden
jannemaneke zegt
20K vragen voor een hok waar ik mijn kippen nog niet in zou onderbrengen, je moet het maar durven.
erce zegt
@jannemaneke: jij bent duidelijk niet op de hoogte van de heldenstatus van de w124.
prop zegt
Ik erken de historie van dit model enkel vind ik de deze zogenaamde status de vraagprijs niet rechtvaardigenen. En terzijde.. wat een smerig uitgeleefd hok. Voor dat geld ..
Homer55 zegt
Die staat bij mij in de buurt te koop. Heb het al een paar keer met groene platen gespot. Ziet er toch subtiel serieuzer uit dan een standaard W124. Staat al een tijdje te koop.
rikus zegt
Laten restaureren bij Brabus. Komt ie terug met nul kilometer op de teller.
probono zegt
Ben niet zo’n fan normaliter van oudere auto’s, maar deze vind ik dan wel weer leuk. Niet erg goedkoop lijkt me, voor dit geld zie ik leukere auto’s te koop staan, maar los van de prijs, helemaal leuk.
Dizono zegt
Is dit niet een E500 in plaats van een 500E?
viezefreddyw zegt
@dizono: Nee, volgens mij niet. Tussen ’91 en ’94 was het een 500E dat geproduceerd werd. Na ’92 werd het, voor het eerst geloof ik, E500. Het verschil hiermee is motorisch 6PK.. De 500E heeft er 326 en de E500 320.
Wel heeft dit exemplaar onderdelen overgenomen van een E500. Wat er toen veel gebeurde was dat eigenaren de motorkap en dus ook de grill omwisselden voor dat van een E500. Dat is zo te zien ook met dit exemplaar gebeurd.
phevtreb zegt
@viezefreddyw: volgens mij is in ’93 de naam omgedoopt naar E-klasse, ook is toen de motorkap veranderd en staat de ster op de motorkap ipv op de grille. En nog diverse andere aanpassingen uiteraard.
Dit exemplaar is dus volgens mij niet origineel en daarom vind ik hem de vraagprijs niet waard.
viezefreddyw zegt
@phevtreb: Klopt. En de 500E werd tot ’94 geproduceerd. Eigenlijk in ’95 ook nog een aantal op verzoek van klanten. Ik geloof iets meer dan 100 stuks.
Dit ding is inderdaad niet origineel. Wat ikzelf zo even snel constateer is dat hij de motorkap heeft van de E-klasse en daarmee dus ook een andere grill. De grill lijkt een soort van geintegreerd in vergelijking met de grill van de 500E die er een soort van opgeplakt lijkt.
viezefreddyw zegt
@dizono: En met na ’92 bedoel ik natuurlijk ’94, anders zou er geen reet van mijn verhaal kloppen..
E34M5Touring zegt
Voor een auto van deze bouwjaren is het toch niet extreem veel. Per jaar is dat gemiddeld geen enorme belasting, zeker voor zo’n blok niet. Had er graag 1 naast de M5 gehad toen. Maar dat was echt te duur helaas. En ik zag de US als zoekmarkt langskomen maar daar zijn ze niet goedkoper hoor. Staat er 1 op Hemmings (die kerel heeft ook een mooie 190e 2.3 16V staan)met een vergelijkbare km stand, ook origineel etc, voor 1000,- meer dan deze.