Niet alleen is deze Mercedes 300SL Gullwing beter en goedkoper dan een echte, hij staat ook te koop in Nederland.
Met de Mercedes 300SL keerde Duitsland officieel terug als maker van über-bleppers. Het maken van auto’s met dikke motoren was de natie namelijk even verboden na alle onverkwikkelijkheden van de nazi’s. Emotioneel was de 300SL dan ook een erg belangrijke auto voor de Duitsers. Los van het feit dat het natuurlijk ook een erg fraaie auto is. Don’t call it a comeback.
Door het historisch belang en de intrinsieke kwaliteit van de 300SL, is het dezer dagen een onbetaalbare klassieker geworden. Maar in tegenstelling tot andere auto’s, is de 300SL altijd al extreem duur geweest. Ook al in de jaren ’80. Zodoende was er ruimte voor een erg goede replica. Voormalig Mercedes-medewerker en ingenieur Anton Ostermeier maakte er zijn American Dream van. In Gardena, California richtte hij een bedrijfje op dat 300SL replica’s maakte.
Om dit kitcar’s te noemen, doet echter geen recht aan de creatie. Het is bijna een soort restomod van 40 jaar geleden. Naar verluidt waren de producten van Ostermeier zo goed, dat Mercedes zelf onderdelen bij hem betrok. Dat is toch net een beetje een andere aanpak dan die van Ferrari. De 300SL van Ostermeier is optisch een exacte kopie van het origineel. Onder het blik zijn er echter wat verschillen. Waardoor de Ostermeier-SL in feite, stiekem beter is.
De motor is een 3.0 liter zescilinder lijnmotor, zoals in het origineel. Maar dan wel eentje van moderner pluimage, uit een W124 300E. Tevens heeft de auto schijfremmen. Dat is wel een dingetje, want op Le Mans was een zwakte van de SL ten opzichte van de Britse concurrenten dat die laatste betere remmen hadden. Voor het comfort heeft de replica ook airco. Maar verder is het interieur grotendeels gelijk aan dat van het origineel. Inclusief het wegklapbare stuur om de instap mogelijk/makkelijk te maken.
Naar verluidt kochten enkele eigenaren van een echte 300SL Gullwing er een Ostermeier-Gullwing bij. Op die manier konden ze met iets minder zorgen genieten van de auto, zonder als ‘neppers’ beschouwd te worden. Het is tegelijkerijd begrijpelijk als ook een tikkie eng. Maar goed, bij Anton kon de schoorsteen er door roken. Tussen 1982 en 1995 werden er zo’n vijftig units gebouwd.
Een van die units staat nu te koop in Nederland. Het is er eentje uit 1989. Op de teller staan slechts 1.669 kilometers. De eerdere eigenaren hebben gek genoeg dus nauwelijks gereden…met hun replica. Je kan ‘m nu kopen voor 369.000 Euro. Veel geld voor namaak. Aan de andere kant: een echte kost tegenwoordig 1,5 miljoen Euro. En inmiddels is deze creatie op zichzelf ook een stukje historie geworden. Koop dan?
Dank Bas voor de tip!
Rob zegt
Men is al gauw allergisch voor replica’s. Ook in dit artikel schemert weer een beetje minachting door. Ik vind dat je daar deze replica (of misschien beter, kopie) tekort mee doet.
Ja, 369 duizend euro is een hoop geld, maar niet heel gek voor een replica van dit kaliber. Dit blijven immers met de hand gebouwde auto’s door vaklieden. Wat is daar een tikkie eng aan? Niet alles dat een replica heet is een Pontiac “Ferrari” Fiero.
Er zijn genoeg voorbeelden te noemen. Sommigen gaan voor een exacte kopie, anderen wijken net wat verder af van het origineel:
Bugatti, door Pur Sang. Ford GT40 door Superformance. Jaguar XKSS door Rod Tempero. Porsche 356 door JPS motorsport. MGB GT door Frontline Developments.
jaapiyo zegt
Met een tikje eng bedoel ik niet de replica an sich of mensen die een replica willen. Maar specifiek mensen die ‘een echte’ hebben en dan er een replica bij kopen. Dat heeft puur subjectief gezien een randje eng. Vind men het dan zo belangrijk dat men ‘de echte ook heeft’. Waarom niet rijden in het origineel, of alleen de (zeer goede) replica kopen en daarmee scheuren.
Rob zegt
Op die fiets. Naja, in principe zou ik zeggen; alle auto’s zijn gemaakt om in te rijden, dus vooral doen. Maar sommige auto’s zijn eigenlijk museumstukken met een bijbehorend prijskaartje. Ik kan mij wel voorstellen dat je daar liever niet meer in rijdt. Dan is een replica van slechts enkele luttele tonnen geen gek idee…
jaapiyo zegt
Dat is ook wel weer zo…
sabrerator zegt
Edit: dank, fixed. Op het verkeerde been gezet doordat de advertentie hierover rept. My bad.
bassie81 zegt
Leuk ding, maar als de Duitsers (van Mercedes, danwel de overheid) je ermee te pakken krijgen trekken ze hem uit elkaar. Is 10 jaar terug ook al eens gebeurd met een 300SL replica….
Dan is €369k toch wel veel geld…
mashell zegt
Vroeg ik me ook af, neemt de douane deze net zo in beslag als je Rolex en Nike’s die je op de bazaar in Antalya gekocht hebt?
Robert zegt
Gezien de leeftijd is dit ook al wel als youngtimer/oldtimer (beetje hoe je er tegenaan kijkt) te beschouwen.
Een ‘upgrade’ als toevoeging van schijfremmen en airco kan ik persoonlijk ook alleen maar toejuichen. Sommige zaken die tegenwoordig als vanzelfsprekend worden beschouwd, zijn dat lang niet altijd, maar kunnen wel in belangrijke mate bijdragen aan een veilig rij- en weggedrag. Denk daarbij ook aan bijv. achteraf aangebrachte rem- en stuurbekrachtiging.
Blijft wel een hoop geld hè, voor zo’n ‘replica’. Wel een gaaf ding hoor.
mashell zegt
Het is eigenlijk een heel goede een restomod maar dan van scratch opgebouwd.
Robert zegt
@jaapiyo, @willeme voor de derde keer in vier reacties van vanavond weer “Je reactie wacht op moderatie.”
Wazzup???
jaapiyo zegt
Geen idee maat, daar gaan wij bloggers niet (meer) over. Allemaal door een machine gedaan die louter nog enkele controle heeft van overlords.
Edge zegt
Ja, zo begint het! Voor je het weet word jij vervangen door JaapGPT en staat er een boze T-2000 voor mijn deur als ik het woordje “kut” in een comment gebruik.
geelbarrel zegt
Had de originele 300SL ook geen injectie? Zelfs direct ingespoten.
jaapiyo zegt
Ja klopt. Dit is inmiddels aangepast. Brainfart door wat info in de advertentie.
c70cabrio zegt
Er staat er nog 1 te koop in NL. Vind deze toch mooier. Zeker gezien de versnellingsbak. Tevens een flink prijs verschil. https://www.autoleitner.nl/nl/index/collectie/1680710272-1987-29-300-sl-gullwing-ostermeier-kopen
mattr zegt
Het origineel had in de laatste productiejaren ook schijfremmen en injectie had hij volgens mij vanaf het begin al. Was het niet de eerste auto met brandstofinjectie van Bosch ipv carburateurs?
jaapiyo zegt
Zie boven. Maar goed dat jullie wel scherp zijn ;)
mp014 zegt
Wauw! Had ik maar veel geld
kniesoor zegt
Vind ‘t een prachtding.
chrisc zegt
Niets is beter dan het origineel..
cossiekiller zegt
Jawel. Deze. Je moet het artikel nog eens lezen ;-)