Mercedes wilde hem voor 100 miljoen verkopen, maar de auto bracht 35 miljoen meer op. Meer details worden nu bekend over deze veiling.
Het zijn rare tijden. Aan de ene kant zitten we met een enorme inflatie, waardoor de prijzen in rap tempo oplopen en veel mensen niet meer rond kunnen komen en aan de andere kant worden telkens records gebroken als het om geld gaat. Zo ook in de categorie ‘duurste auto ooit’.
mei 2022 is namelijk deze Mercedes 300 SLR Uhlenhaut Coupé voor een waar godsvermogen geveild. En als we godsvermogen zeggen, dan bedoelen we ook echt een godsvermogen. Want deze ‘Zilverpijl’ is geveild voor de lieve som van 142 miljoen dollar. In cijfertjes is dat 142.000.000 dollar. Mijn hemel.
Duurste auto ooit is ook best een bijzondere
Nu vraag je je waarschijnlijk af waarom er 142 miljoen dollar (135 miljoen euro) voor een grijze Mercedes is betaald. Nou, dat kunnen we proberen uit te leggen. Het gaat hier om de uiterst zeldzame Uhlenhaut, vernoemd naar Rudolf Uhlenhaut, de oude baas van het testcentrum van Mercedes.
Qua zeldzaamheid staat deze Mercedes ver boven bijvoorbeeld de Ferrari GTO. Waar er van die Italiaan nog 36 in elkaar zijn geschroefd, zijn er van de 300 SLR Uhlenhaut maar 2 gebouwd, in 1956 was dat. Voor de volledigheid, de verkochte auto heeft naar alle waarschijnlijkheid om chassisnummer 0008/55. Voor in je notitieboekje.
Zeldzame Mercedes 300 SLR Uhlenhaut verkocht
Het feit dat er maar 2 zijn gebouwd, komt doordat Mercedes zich na de enorme crash op 11 juni 1955 in Le Mans, waarbij 83 doden vielen, tot 1989 zou terugtrekken uit het autoracen. Maar de twee Uhlenhauts waren al gebouwd. En in plaats van ermee te racen, werden ze dan maar ingezet als ‘company car’ voor Rudolf Uhlenhaut.
Overigens kon hij hiermee vrij snel van huis naar werk rijden, deze 300 SLR had een topsnelheid van 288 kilometer per uur. En dat maakte het in die tijd de snelste auto ter wereld. En zelfs anno 2022 kom je nog best aardig mee op de A2 tussen Breukelen en Abcoude, zullen we maar zeggen.
Mercedes zou deze auto nooit verkopen
Deze 300 SLR Uhlenhaut coupé was in het bezit van Mercedes Benz en stond lange tijd bekend als de ‘onbetaalbare auto’. Lege cheques werden geweigerd, Mercedes zou de auto nooit van z’n leven laten gaan. Maar dus toch.
Want al heeft Mercedes officieel nog niets naar buiten gebracht, het lijkt erop dat hij toch echt van de hand is gedaan. En wel voor 142 miljoen dollar dus. Volgens onbevestigde bronnen gaan die knaken niet naar de bankrekening van Toto Wolff of een andere Benz-bobo maar naar het goede doel. Welk? Dat weten we niet.
Wie de Mercedes gekocht heeft, is vanzelfsprekend ook nog niet bekend. Maar als we meer horen over de duurste auto ooit, laten we dat natuurlijk direct ook aan jullie weten.
Wat vooraf ging aan de verkoop
Omgeven door een zweem van vaagheid was de verkoop van de Mercedes Benz SLR Uhlenhaut dus in mei 2022. Maar nu worden er meer details bekend over de veiling die er uiteindelijk voor zorgde dat dit de duurste auto is, die ooit verkocht werd.
Simon Kidston kreeg in een Collecting Cars podcast ruim (nee, echt RUIM) de tijd om het verhaal te doen over deze bijzondere verkoop. Het is de moeite waard om het uit zijn mond te horen. Maar voor jullie de korte versie. Simon was met de wens van een klant in zijn achterhoofd met Mercedes discussie begonnen om deze Mercedes SLR te kopen.
Een traject met weinig verwachting op succes, want volgens Kidston heeft Mercedes nog nooit een SLR van die generatie verkocht. Na een jaar ‘grooming’ was Mercedes dan toch aan boord. Op basis van een bedrag van 100 miljoen euro dat tijdens de gesprekken werd genoemd wilden ze het wel overwegen. MAAR omdat ze een ‘publically owned entity’ waren, moest het proces wel zuiver zijn. Dus andere mensen moesten ook een kans krijgen.
Kidston had er dus een jaar werk in zitten en dit was het resultaat. Gevraagd naar zijn gevoel na deze boodschap blijft Simon in de Podcast correct als altijd. Pissed off zouden we denken, maar nee: ‘het was wel wat frustrerend..’
Hij liet zich echter niet uit het veld slaan. Volgens zijn verslag ging de veiling als volgt. Kidston was als enige in een ruimte in het Mercedes Museum in Stuttgart in mei 2022 samen met een veilingmeester en 7 andere bieders die inbelden.
Openingsbod
Het openingsbod was al hoger dan het hoogste eindbod ooit op een openbare autoveiling: 50 miljoen euro. Na 41 minuten kwam Kidston als winnaar uit de race nadat hij samen met 1 andere partij was overgebleven. Na een bod van 130 miljoen van Simon kwam die partij na heel lang wachten nog terug met 132, maar zijn 135 miljoen euro bod was dan toch de genadeslag. 35 Miljoen meer dan hij had gehoopt dus.
Overigens nodigde Mercedes maar 10 mensen uit voor de veiling. Deze mensen werd ook een streng contract voorgelegd voor de koper. Zo mogen ze hem natuurlijk niet snel verkopen en ze moeten hem onderhouden bij Mercedes (duh!) en hij moet beschikbaar zijn voor evenementen tenminste eens per 2 jaar. Maar volgens Kidston heeft zijn koper daar allemaal geen enkel probleem mee.
Simon Kidston werd in de podcast gevraagd naar het budget van zijn koper. Hij had zelf ook zijn koper de vraag gesteld wat het maximale budget was, waarop de koper tegen Kidston antwoordde: “you decide”
bron: Mercedes Benz + Collecting Cars Podcast
Bovenstaand artikel is op 9-2-23 bijgewerkt naar aanleiding van nieuwe informatie over de veiling.
Papageno zegt
Iemand en MB zochten een mogelijkheid om een bepaald doel veel te schenken en kwamen tot deze oplossing.
Zou me verbazen als de auto ooit daadwerkelijk wordt overgedragen.
Die Oranje 111 in de achtergrond is ook gaaf.
eMbe zegt
De auto is al overgedragen en er zijn al video’s dat ie flink op z’n staart getrapt wordt. Heerlijk om te zien!
560pk zegt
Is dit de Uhlenhaut die in het MB museum in Stuttgart staat? Kan me niet voorstellen dat ze die weg doen. Het moet dus de “andere” zijn. Was die óók in bezit van MB?
harrie zegt
Jaren geleden in het Mercedes museum geweest waar er toen 1 stond, echt een hele coole bak.
Sowieso een aanrader dat museum, prachtige collectie. En als je er toch bent pak meteen die van Porsche mee, kleiner maar fijn.
mashell zegt
En leer voor het bezoek aan het Mercedes museum de correcte Schwabische uitspraak van “Ich möchte gerne am Werkstour teilnehmen” uit je hoofd.
dracae zegt
2 auto’s , niet meer… beide in bezit van Mercedes Benz zelf… en ze verkopen er eentje voor ‘ maar’ 142 miljoen?
Daar snap ik werkelijk niets van. Alsof 142 miljoen zoveel is voor een bedrijf als MB en dan een blijkbaar niet letterlijke onbetaalbaar stuk erfgoed wegdoen?
Idioot..
560pk zegt
@dracae: eens
Edge zegt
@dracae: Aan de andere kant; Het is niet alsof Mercedes de auto gebruikte voor een historisch raceteam of iets dergelijks. Deze auto stond waarschijnlijk te verstoffen in de kelder van het Mercedes-Benz museum. Waarom zou je hem daar stof laten happen als je een puissant rijke autoliefhebber net zo makkelijk 142 miljoen kan laten betalen om de auto in zijn collectie te bewaren? Want laten we realistisch zijn: de kans dat iemand 142 miljoen voor een zeldzame klassieke auto betaalt en vervolgens de Mille Miglia of iets dergelijks gaat rijden is echt klein. Die auto komt gewoon in een perfect geconditioneerde garage/privémuseum te staan en mag af en toe opdraven voor een best of show lintje.
bobje zegt
echt mooi vind ik ‘m niet, daarmee komt het wel goed uit dat ik net geen €150.000.000 heb 😂
vetnek zegt
Binnenkort bij AutoLeitner in Alkmaar!
cossiekiller zegt
In feite was het dus eigenlijk gewoon een taxi voor die meneer?
antoonniels zegt
Even netjes overspuiten in dat gebroken wit wat ze in Duitsland jarenlang op de taxi’s gehad hebben. Je moet er niet aan denken…..
Robert zegt
Beige, geen gebroken wit. En dan het interieur gelijk voorzien van vuilafstotende en makkelijk schoon te houden Texmex bekleding.
coupedriver zegt
Echt prachtig, maar die prijs is er wel los over… Nuja, als je miljarden hebt…
p993 zegt
Geld nodig voor de F1, vermoed ik
erwingrunn zegt
denk dat niet dat dat onder een goed doel valt
Dutchdriftking zegt
Het is een gaaf ding. En als ultieme Mercedes liefhebber snap ik dat je dit wilt hebben. Ik denk niet echt dat het een goede investering is geweest. De auto zal altijd heel veel waard blijven, maar hij zal echt niet meer 20% duurder worden de komende tien jaar. Maar Dat is slechts mijn speculatie als leek. Persoonlijk zou ik van die 135 miljoen graag een auto collectie aanleggen, en dan blijft er ook nog genoeg over voor een mooie locatie om deze te stallen. Er slechts één auto van kopen gaat mij wat ver.
flow82 zegt
Dit is iemand voor wie geld dus absoluut geen rol speelt. Voor deze persoon is geld slechts een middel om zeldzame dingen mee te doen, te kopen en mee te beleven. Dit is iemand die geen miljonair is, maar miljardair. Veelvuldig miljardair. Die autocollectie heeft hij al, net als de mooie locatie(s) om deze auto te stallen. Zie het als een Rembrand of Van Gogh aan je – reeds uitgebreide – kustcollectie toevoegen. Het is een absoluut topstuk en daar hangt een prijskaartje aan. Voor dit soort lui is geld gewoon relatief.
kniesoor zegt
Mercedes heeft z’n (Uhlen)haut duur verkocht 🙂
brammetjedeb zegt
Belachelijke prijs. Slechte investering lijkt ook.
Benny_Weisz zegt
Moet CR7 ruim een half jaar voor werken!!
Ultimora zegt
Deze podcast van de week geluisterd. Die Simon Kidston kan echt prachtig vertellen en doet dat met zoveel passie en kennis dat je direct hoe hij zulke mooie auto’s kan verkopen. Het verhaal van deze SLR wordt als een jongensboek verteld en is dus zeer de moeite.