En het is geen 190 Evo II…
Even was ‘ie opeens weer enorm populair in Nederland, de originele baby-Benz. Dankzij een loophole in de doorgaans zo zorgvuldig dichtgetimmerde Nederlandse belastingwetgeving omtrent auto’s, kon je zo’n oude trouwe dieseltor rijden zonder er wegenbelasting voor te betalen. Sinds de gloriedagen van Thorbecke was autorijden niet meer zo goedkoop geweest in ons land. Uiteraard werd hiervoor echter al snel een stokje gestoken. Zie jij er nu nog ooit een rijden? Een zoektochtje op internet leert dat een enkele optimistische youngtimer-boer nog wel zo’n 190 D probeert de verkopen voor grof geld. Maar als je een beetje je best doet en ook over de grens kijkt, pik je er tientallen op voor 3.000 Euro per stuk of minder.
Maar neem dan deze signalrot (goede kleur!) 190. 131.195 Pond moet het ding kosten, omgerekend zo’n 150.000 Euro. En dat terwijl het tien jaar geleden nog een leuke doch vrij modale 2.6E was. Hoe dan? Wel, het was tot voor kort het vervoer van Sven Gramm, PR-chef bij Brabus. Sven was fan van de Brabus 190E 3.6S, bijgenaamd de Brabus Lightweight, die zijn broodheer voor het eerst aan de wereld toonde in 1988. Twintig jaar later kreeg hij zijn werkgever zo ver om voor hem een gewone 190 om te bouwen naar zo’n jaren ’80 kanon.
De nette 190 2.6E werd zodoende omgebouwd tot een bruut apparaat zonder achterbank en airco. Ook de nodige geluidsisolatie moest verdwijnen. Gelukkig kreeg de 190 daar wel wat voor terug, namelijk een rolkooi, de dikke zes-in-lijn met een inhoud van 3.6 liter en 268 pk, dempers van Bilstein en veren van Eibach. De neus rust een beter lager bij de grond dan de achterkant, voor de juiste Red Bull Racingesque stance.
Ook op detailniveau ademt de 190 de sfeer van de jaren ’80. De snelheidsmeter loopt naar 300 kilometer per uur, de raamlijsten, deurklinken, grille en badges zijn uitgevoerd in een speciale zwarte lak. Binnenin vind je Recaro’s en een sportstuurwiel van Brabus met één rode poot, plus extra klokjes in het dash die checken of de techniek nog gesmeerd loopt. De velgen zijn 16 inchers met Yokohama’s in de maat 225/45/16.
Ondanks al deze epischheid, besloot Sven de auto vorig jaar van de hand te doen, uiteraard via Brabus zelf. Een Brit kocht hem, maar om onverklaarbare redenen staat het ding nu weer te koop. Over de prijs hebben we het al gehad. Doen?
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Anders wel een bruut machien! Doet met denken aan zo’n kwartetspel kaarten uit de jaren ’80. Stond ie wellicht ook tussen, maar irmscher, getunede Jags, Mattig toestanden, Beemers, enz…
Mooi, die rode details op de knoppen van de verwarming. Harmonieert prachtig met de rest :-)
Hij is wel echt ongelooflijk cool. Veel geld, maar cool. Wat een feestje moet het zijn om hierin te mogen rijden.
@viezefreddyw: volgens mij wordt dat feestje flink ingeperkt tot de lengte van een circuit. Deze auto is waarschijnlijk zo kneiterhard en compromisloos, dat deze daardoor totaal ongeschikt is als daily driver.
Maar een gaaf project is het absoluut.
@RRRobert: Bilstein B12 set is juist veel te soft voor het betere circuit werk.
Dit is juist ideaal om leuk te kunnen sturen op de openbare weg, zonder er heel veel comfort voor in te leveren.
De semi-slicks lijken me wat overdreven maar ziet er wel stoer uit.
Oehhh speciale zwarte lak……ja dan de prijs meer dan waard…?
@jjcp: @jjcp: daar ben ik ook nog naar op zoek. Wat zal er zo speciaal aan zijn? @jaapiyo
Zonde khad liever een gezien met airco en achtervank en degelijk stuur
Ijzersterk ontwerp, zo’n W201.
Die oversteer indicator zit wel op een rare plek zeg.
het gaafste zijn alsnog de individuele temperatuurmeters voor de achteras, motor en bak
Oh mijn god! TE GRUWELIJK!
Ik moest denken aan taxi 1
Vette auto, alleen zien je buren dat niet. Die zien alleen maar een foute Mercedes in de straat staan…
@awesome: De mening van je buren is toch het laatste waar je je druk om moet maken.
@viezefreddyw: inderdaad….
@awesome: ja sommige rijden een oude Ferrari
Ik denk dat je een normale rode 190 pakt en die ombouwt naar deze specs, dat je een tonnetje bespaart. En nee, dan is het geen Brabus maar minstens zo’n leuke wagen.
@ghost: precies mijn gedachte.
@ghost: ja snap het ook niet. Super gaaf ding maar kost alleen zoveel omdat het “origineel” Brabus is?! Huh Brabus is toch een tuner… Ik denk dat je meer dan een ton bespaart! €15k voor de motor en €15k voor de rest.
Zit linksvoor nou het bandje van linksachter? Of waar staat die HL (Hinten Links) voor? (in rood op de band)
@postzegel: Hald Lijden (Chinese band)
6 in lijn, altijd fijn!
Zet maar op de oprit!
Geweldig apparaat!
Wel mooi om te zien dat de al oude traditie van hangjongeren die de ster van je grill stelen in eer gehouden is.
De beste MB, ooit!