Lanzante voegt een vleugje Le Mans toe aan de McLaren line-up .
In 1995, 25 jaar geleden dus, reed een zwarte McLaren F1 GTR als eerste over de finishlijn tijdens de 24 uur van Le Mans. Om dit heugelijke feit te herdenken komt er nu een reeks met specials editions, geïnspireerd op de F1 GTR. Het is alleen niet McLaren die hiermee komt, maar Lanzante, het team dat de overwinning op zijn naam schreef.
De winnende auto 1995 was de F1 GTR met chassisnummer 01R. Deze auto deed eerst dienst als prototype voor McLaren. De auto werd vervolgens door Lanzante (die deelnam onder de naam Kokusai Kaihatsu Racing) ingezet op Le Mans. Met succes: de F1 GTR schreef geschiedenis door voor het eerst (en tevens voor het laatst) de algehele winst in de wacht te slepen.
25 jaar na dato krijgt deze specifieke auto nu een uitgebreid eerbetoon. Dit doet Lanzante door zeven moderne McLaren’s een F1 GTR-behandeling te geven. Het gaat om precies te zijn om de 600LT, 600LT Spider, 765LT, 765LT Spider, de Senna en de Senna GTR.
In deze opsomming vallen er twee zaken op. Ten eerste: het zijn er maar zes, de zevende is dus nog een verrassing. Ten tweede: er bestaat nog helemaal geen 765LT Spider. Tenzijde Lanzante zelf de zaag in een 765LT gaat zetten moeten ze dus nog even afwachten tot McLaren daar zelf mee komt.
De modellen krijgen de naam LM 25 Edition en worden uitgevoerd in de zwart-grijze livery van de legendarische F1 GTR. Ook krijgen de McLarens Le Mans-stijl carbon velgen. Dit soort velgen zagen we onlangs ook op de McLaren Senna LM. Op de zijkant zien we startnummer 59 terug.
Het is niet op de afbeeldingen te zien, maar de auto’s krijgen ook stoelen in F1 GTR-stijl. We nemen dan aan dat de zitpositie van de F1 niet overgenomen wordt. Alhoewel, als je kijkt hoeveel tijd Lazante erin steekt zou je bijna denken van wel.
De verschillende aanpassingen resulteren in een gewichtsreductie van zo’n 27 kg. Lanzante is zo’n drie maanden zoet met de ombouw en vraagt daarvoor £120.000 (oftewel €132.830). Vergeet niet zelf je McLaren mee te nemen.
harie zegt
Ik kan normaliter de ‘vorm volgt functie’ filosofie wel waarderen…… maar wat is die Senna zo ‘en profil’ toch afzichtelijk lelijk….
rhellema zegt
@harie: sowieso die McLarens vind ik niet mooi. Echt de meest afzichtelijk supercars die er zijn. Mijn mening!
Stylez zegt
Niet alleen en profil hoor, ik vind het echt vanuit elke hoek een gruwelijk lelijk hok.
Leuk dat hij snel is maar voor dat geld koop je toch altijd die prachtige P1.
harrie zegt
Form follows marketing.
airditude zegt
Ik vind…. Dit model ook niet zo fraai. Maar dat was volgens mij ook nooit het doel van de ontwerpers.
competition102 zegt
Iets misgegaan met de foto’s? Ik zie 4x dezelfde McLaren en eentje die helemaal misvormd is.
competition102 zegt
en nog eentje die iets minder misvormd is dan die misvormde, maar ook niet moeders mooiste is.
Brigadier Broekhoest zegt
Geklaag in de leegte. Wat is lelijk?
Pontiac Aztek? Chrysler Neon? Kadett E?
Is de F1 LM mooi? Smaken verschillen.
Maar iedereen klaagt elkaar na over de Senna. Kennelijk ‘hip’. “Wat issie lelijk hè!”
karaya zegt
Ik blijf me afvragen wat deze auto met Senna te maken heeft.
Wat McLaren betreft, ik vind eerlijk gezegd geen enkele moderne McLaren mooi.
Afschuwelijk design, sfeerloze interieurs en het geluid van een Dyson dat wordt voortgebracht door een oud Nissan blok. En nog slechte kwaliteit ook.
Ferrari lacht zich een ongeluk.
t1mothys zegt
Mooiste velgen die er zijn, maar passen niet op deze wagen…
anthwan zegt
Als McLaren’s lijken nog meer op mekaar dan de hele Audi beetje op de Senna na dan beetje inspiratieloos en klinken voor geen meter.