Historische knipogen, nog kleinere limitering en een lekker kleurtje: er is een McLaren Senna die nog wel voor veel geld in de markt wordt gezet, hier in Nederland!
Het is de vraag der vragen: welke auto moet je kopen als investering? Het mooie daaraan is dat het eigenlijk niet met 100 procent zekerheid te voorspellen is, omdat het van heel veel zaken afhankelijk is.
McLaren Senna
Zo zou je zeggen dat een speciale auto van een merk als McLaren, wat in theorie één van de snelste auto’s op het circuit is, genoemd naar een zeer historische coureur en gebouwd wordt in oplage van 500 stuks, dat moet wel een succesnummer worden. Dat bleek anders te gaan. De Senna stond in de markt voor bedragen die konden oplopen tot een miljoen dollar, maar wist zijn waarde maar niet te behouden. In het dieptepunt zijn er mensen die bijna de helft hebben gevangen van de nieuwwaarde. Dus ook dat is geen zekerheid.
Senna LM
Toch kun je een McLaren Senna kopen die nog wat meer waard is. Omdat hij nog specialer is, maar bovendien omdat het één grote historische knipoog is. De McLaren Senna LM volgt het historische pad wat de F1 ook volgde: tussen de straatversie en de circuitversie genaamd GTR kwam de LM. Het meest herkenbaar vanwege zijn volledig oranje lak en lichtgewicht circuitvelgen.
Datzelfde trucje deed McLaren haarfijn over met de Senna. De Senna LM heeft andere velgen en iets hertekende aerodynamica (met bijvoorbeeld extra koelgaten boven de voorwielen). Ook kreeg hij 825 pk in plaats van 800 stuks uit zijn 4.0 liter V8.
Dit exemplaar is dus een extra hommage aan de F1 LM, want hij is volledig oranje uitgevoerd. Ook veel onderdelen die normaliter koolstofvezel of zwart zijn, zijn nu oranje. Het velgdesign lijkt ook sterk op de F1 LM. Het interieur heeft wat LM-touches, zoals LM-pedalen, vloermatten met het LM-logo’tje en LM in de hoofdsteunen. Drie keer raden welke kleur veel aanwezig is op alles. Naar ons weten zijn er 20 exemplaren van de Senna LM gebouwd, maar volgens de verkoper zijn het er 35. In ieder geval weinig, dus dat drijft de prijs lekker op.
Kopen
Zoals gezegd wist deze McLaren Senna dus wel zijn waarde aardig te behouden. De nieuwwaarde van zo’n LM lag rond de 1,5 miljoen euro, maar je mag dit exemplaar nu meenemen voor 2.119.650 euro. Daar moeten we wel bij zeggen dat dat de prijs is inclusief wat je nog moet afstaan aan de fiscus. Het is een rechtsgestuurd exemplaar dat voor de export 1.695.000 euro moet kosten. Maar goed, dat is niet de helft van 1,5 miljoen.
Neem dus vooral een kijkje bij Louwman Exclusive om deze waardevaste McLaren Senna LM te aanschouwen.
bietje zegt
De F1LM in dat prachtige oranje is voor mij één van de meest epische auto’s ooit, maar al had ik ruimschoots het geld, alsnog zo goed als onbereikbaar.
Dit voelt een beetje als een knock-off, want de Senna is IMHO gewoon een lelijke wagen met al die hoeken en vouwen. De naam van mijn ultieme GOAT doet daar helaas niets aan af.
Ik koop voor een fractie van dat geld liever een mooie Porsche 930S (SonAuto) ofzo…
reactief zegt
Staat al behoorlijk lang te koop! Dus de vraag is of dit een realistische vraagprijs is die iemand er ook voor gaat betalen…
Het probleem van de Senna is gewoon dat deze lelijk is. Kijk naar de Speedtail, die houdt zijn waarde wel en stijgt zelfs…
drdre1 zegt
Precies dat laatste idd. Of dat dan de reden is zullen we mss nooit weten, maar vergeleken met de andere modellen is dit toch wel de Quasimodo onder de McLaren’s.
Loek zegt
@reactief: mja. Ik vind de Senna niet echt hondslelijk meer. Echt mooi ook niet, maar ik snap de keuzes die gemaakt zijn voor aerodynamica. Zoals @willeme altijd zegt: een auto mag lelijk zijn als het functioneel is. Ik heb bijvoorbeeld de Ferrari F50 ook nooit mooi gevonden, maar de styling was wel grotendeels functioneel.
Ik denk zelf (maar dit is een aanname) dat McLaren zichzelf een beetje in de voet schoot door enorm veel gelimiteerde modellen uit te brengen zoals de Senna, Elva, Speedtail en wat ik dan ook nog vergeten ben. Waarom zou je nu investeren in een speciale McLaren als de volgende eraan komt en wellicht nog specialer wordt? Volgens mij had McLaren de Senna nog vrij snel uitverkocht, maar de Elva konden ze aan de straatstenen niet kwijt.
vetnek zegt
Had je procentueel gezien dus beter een 996 C4S kunnen kopen op ‘t moment dat de Senna uitkwam kijkend naar de waarde ontwikkeling