Dit is het eerste en enige exemplaar dat werd geproduceerd in de fabriek, allemaal om Bruce McLaren een plezier te doen.
Bruce McLaren wilde ’s werelds snelste wagen met middenmotor bouwen. Techniek van de Can-Am moest hiervoor gaan zorgen. Het plan was om een coupe op de M6 monocoque te zetten en hiermee zijn grootste ambitie waar te maken: racen in de World Sportscar Championship.
Voor het homologatiemodel zouden er 250 auto’s per jaar worden geproduceerd, exclusief de motor. De klant kon dan zelf kiezen tussen een motor van Chevrolet zoals deze ook in de Can-Am liggen, of een 7-liter blok van Ford. Helaas werd het project te ambitieus voor McLaren. De FIA regels rondom de homologatie veranderden en om te mogen racen, zouden er eerst minimaal 50 wagens geproduceerd moeten worden. Het M6 GT programma werd geschrapt.
Bruce bleef echter volhouden en liet de fabriek een straatlegale prototype racewagen bouwen. Er was weinig ruimte binnenin, maar dat mocht de pret niet drukken. Wat wil je met ruim 400 pk uit een 5,7-liter Chevrolet LT1 op een een gewicht van zo’n 725 kilo? Bruce had zijn auto en reed er dankzij dempers verrassend stil in rond tot zijn vroegtijdige dood in 1970.
Lambretta-Trojan, het bedrijf dat in opdracht van McLaren auto’s bouwde, produceerde nog 2 of 3 M6 GT’s. Met één daarvan heeft David Prophet nog flink geracet. Echter, omdat Bruce er niet meer was om de auto aan te moedigen, is de productie nooit van de grond gekomen. Pas 20 jaar later, toen McLaren een heropleving kreeg in de F1, werd de droom van Bruce werkelijkheid met de 1994 McLaren F1 supercar.
De M6 GT van Bruce had nog maar 1900 mijl op de teller staan toen hij overleed. De wagen werd gekocht door F1 coureur Denny Hulme, die ‘m meenam naar Nieuw-Zeeland en er nog wat extra mijl op zette. De laatst bekende stand staat op 2007 mijl, toen de auto op een veiling verscheen. Waar de eerste (en volgens puristen enige echte) M6 GT is gebleven en hoeveel ervoor is neergeteld is niet bekend, maar het zal vast geen kattenpis zijn geweest.
Rick-dos zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
casey zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
rotarypowah zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
406_v6 zegt
wow….. wat een claustrofobisch interieur……niks voor mij.
Robert zegt
@406_v6: Ja, je arm nonchalant uit het raampje laten hangen is er met zo’n zitpositie niet meer bij.
Ferry_76 zegt
Bijzondere en interessante auto! In het kader van gewichtsbesparing zijn de klapkoplampen bijvoorbeeld handbediend. Meer info en foto’s op de McLaren site: http://cars.mclaren.com/m6gt.html
lincoln zegt
@Ferry_76:
“gewichtsbesparing” .. LOL ..
Ferry_76 zegt
En volgens Supercars.net:
“Bruce’s personal car, with license number OBH 500H only had 1900 miles when he died. It sold to Denny Hulme in New Zealand, eventually making its way to the Mathews Collection near Denver Colorado. Fortunately, it remains there in absolutely original condition.
Read more at http://www.supercars.net/cars/1181.html#k4eVAJsZBYymGSjm.99“
Ferry_76 zegt
@Ferry_76: http://mathewscollection.com/gallery/1969-mclaren-m6-gt/ Maar daar staat de auto onder ‘Former collection cars’ dus schijnbaar is de auto weer doorverkocht.
Hier stond de auto te koop (Veel foto’s!): http://www.fantasyjunction.com/cars/873-McLaren-M6GT%20Prototype-350%20c.i.%208%20Cylinder
Helaas geen datum.
Overigens is één van de overige twee originele M6GT’s is in 2006 verkocht voor de som van $423.500USD: http://www.rmauctions.com/CarDetails.cfm?SaleCode=AZ06&CarID=r118
m550d zegt
…”(Volgens puristen de enige echte)”… Alsof die “puristen” die zo’n ding zelf niet kunnen betalen, even voor jou gaan bepalen of jouw auto van meerdere tonnen wel “echt” is. Idioten.
Zo, die frustratie ook kwijt.
toyotafortuner zegt
Wat een plaatje! dang wat mooi.
norge zegt
Hoeveel unieke originele zijn er nou?
maru zegt
@norge: Er is 1 “echte” M6 GT, de rode van Bruce die in de fabriek van McLaren werd gebouwd. 2 of 3 extra M6 GT’s werden gebouwd in de fabriek van Lambretta-Trojan, dus niet door McLaren zelf, maar in opdracht van. In principe zijn ze hetzelfde, maar de oorsprong is anders.
Hupke zegt
@norge:
En er zijn tientallen quasi exacte replica’s gebouw door mensen in een schuur.
Hupke zegt
Ik dacht dat er ook één origineel exemplaar aan een canadees verkocht is (geen flauw idee waar ik dat gelezen heb)?
Overigens zijn er veel kitcars van gebouwd sommigen zelfs exacte replica’s.
Persoonlijk vind ik het een van de mooiste wagens van z’n tijd.
Deze heeft niet de elegantie en de rondingen van de ford p68 maar het strake minimale no-nonsens ontwerp van deze wagen spreekt me veel meer aan.
kaeser zegt
Gezellig met de knietjes tegen elkaar :)
Alfarobert zegt
Ik heb nooit geweten dat Lambretta sportwagens bouwde.Ken het merk alleen van scooters.Toen had je Vespa’s,Lambretta’s en Heinkels.