En het is een bijzonder exemplaar.
Van de legendarische McLaren F1 zijn slechts 106 exemplaren gebouwd, waarvan 64 “gewone” straatversies. Uiteindelijk zijn ook diverse GTR’s straatlegaal gemaakt, maar die tellen we nu dus even niet mee. Dit exemplaar betrof de eerste F1 die in de Verenigde Staten werd gehomologeerd voor gebruik op de openbare weg en daarmee is het één van de zeven stuks die in Amerika de weg op mogen.
Zoals wellicht bekend is klopte Gordon Murray in eerste instantie voor een motor aan bij Honda, maar uiteindelijk ging BMW er met de eer vandoor. De S70/2 staat bekend als misschien wel de beste (race)motor ever en da’s met name te danken aan het feit dat het koppel (maximaal 651 Nm) overal in het toerengebied beschikbaar is. Het vermogen bedraagt 636 pk.
Of dat een beetje vooruit wilde? Jazeker! De F1 had een bescheiden frontaal oppervlak en dus relatief weinig luchtweerstand. Ook werd het gewicht door gebruikmaking van koolstofvezel zo laag mogelijk gehouden. Mede door die twee aspecten haalde de een prototype van de McLaren een top van 386,4 km/u, 0-100 km/u duurde slechts 3,2 seconden.
Dit specifieke exemplaar komt van de eerste eigenaar en heeft nog geen 16.000 kilometer achter de kiezen. Geïnteresseerd? Hou je creditcard in de aanslag tijdens de Quail Lodge Auction van Bonhams. Verwacht wordt dat de McLaren meer dan 10 miljoen USD gaat opleveren…
frederik zegt
Doet me denken aan de F1 van Elon Musk: https://www.inverse.com/article/26369-elon-musk-peter-thiel-story-mclaren-f1-paypal-tesla
“It was a miracle neither of us were hurt,” Mr. Thiel says. “I wasn’t wearing a seatbelt, which is not advisable. Elon’s first comment was, ‘Wow, Peter, that was really intense.’ And then it was: ‘You know, I had read all these stories about people who made money and bought sports cars and crashed them. But I knew it would never happen to me, so I didn’t get any insurance.’ And then we hitchhiked the rest of the way to the meeting.”
ghost zegt
@frederik: arrogant ventje toch ook altijd weer die Musk.
frederik zegt
@ghost: Zeker. Maar hij heeft ook wel ballen. En ik heb diep respect voor wat hij met Tesla en vooral SpaceX voor elkaar krijgt.
sjanbob123 zegt
@frederik: zogenaamd lekker groen bezig zijn met tesla, maar straks de wereld nog meer bevuilen met raketshuttels en mensen op andere planeten brengen om ook daar ellende te veroorzaken.
trustmeiamanengineer zegt
@sjanbob123: Hij kan ook ecologische sokken gaan haken, maar daar komen wij als mensheid niet echt verder mee hé.
lekkerlinksrijden zegt
@trustmeiamanengineer: wel lekkere warme voetjes met Alpaca-wol
tru7hunter zegt
@frederik: FakeX bedoel je.
dampu020 zegt
@tru7hunter: hahahahaha
frederik zegt
@tru7hunter: Bouw jij maar eens je eigen raket dan praten we weer verder.
mennok zegt
Grappig filmpje wat ik laatst tegen kwam over het onderhoud van een F1, https://youtu.be/EsKDGdcb6BQ
davelepeef zegt
@mennok: Dr komt wel wat onzin voorbij, maar op zich grappig en verontrustend tegelijk… Maar ff, 50000 dollar om een set banden te wisselen? Dan ben je wel écht van het padje af…
fmgarcia zegt
@davelepeef: Gelukkig is dat eens in de 10 jaar met deze frequentie van gebruik.
milieumeneertje zegt
@fmgarcia: in de youtube video zeggen ze dus juist dat alles op een bepaald tijdstip vervangen word ongeacht hoeveel je gereden hebt.
fmgarcia zegt
@milieumeneertje: Oei die had ik ook niet gezien. Als je dat ding kan betalen hoor je dat ook netjes te doen!
benzinehoofd zegt
@davelepeef: Geschatte verkoopprijs USD 10.000.000 (!) en jij zeurt over € 50.000 voor een set banden?
davelepeef zegt
@benzinehoofd: zullen we de rest van de kosten even doornemen? Niet raar dat zo’n ding steeds meer moet opbrengen, eigenaren proberen de kosten eruit te halen :P
Maar ’tuurlijk, relatief is het misschien mager. Maar het is toch een absurd bedrag?
vroaaar zegt
@davelepeef: hij legt uitgebreid uit waar al dat geld aan op gaat., naast de $7000 voor de banden zelf. Maar het klinkt mij toch ongeloofwaardig in de oren. Want als het zo is dat de hele ophanging opnieuw moet worden afgesteld als er een paar nieuwe sloffen onder gaan – omdat het in de basis een track car is – waarom hoeft dat dan niet als bijv. een F1 car tijdens de race een setje banden wisselt?
davelepeef zegt
@vroaaar: ‘ophanging/suspension’ is nogal een groot woord. Ik kan me voorstellen dat balanceren aan de wagen beter is, daarbij neem je ook onbalans van de naaf etc mee. Maar zó ver…
Gulli zegt
Blijft toch een droommachine, hoe snel de Veyron of Chiron ook zijn, dit blijft voor mij het toppunt van automobiele techniek.
snorrewietskie zegt
Mooie corrado spiegels. Auto van de eeuw!!!! Misschien ook nog wel van deze eeuw.
davelepeef zegt
Ah kak! Ik zoek juist een andere kleur!
banaan7 zegt
386 km/uur! Best hoog voor zo’n oud barrel, ik bedoel natuurlijk schoonheid!
406_v6 zegt
@banaan7: ehm… dat is de snelheid vóór de updates die álle McLaren F1’s -kunnen- krijgen; zelfs de motor is verder geperfectioneerd; de topsnelheid zou nu zo’n 400 km/h bedragen
pomoek zegt
Jammer dat deze auto vanaf nu alleen nog maar binnen staat. Hier moet mee gereden worden.
benzinehoofd zegt
@pomoek: Hoezo vanaf nu? Tot nu toe ook al, getuige de tellerstand.
pomoek zegt
@benzinehoofd: ik bedoelde met name vanwege de hoge prijs. Die natuurlijk weer te maken heeft met de lage kilometerstand, daar hebt u een punt, maar ik denk dat dat die nu helemaal nooit meer buiten komt.
E34M5Touring zegt
@pomoek: 16k in een Mclaren is toch niet slecht? Denk dat het gros met minder dan 500km op de klok ergens staat te verstoffen, helaas. Toch vreemd eigenlijk, stond laatst bij The Gallery, die hebben een Enzo staan met 32k km’s op de klok. Dat vond ik best veel. Belachelijk eigenlijk, maar je went zo aan dat soort auto’s met 50km op de klok bij verkoop.
maxidyne zegt
Dit blijft toch wel een van de meest indrukwekkende auto’s die ooit is geproduceerd. Geen enkel compromis bij het ontwerpen en bouwen van de wagen. Maar 0-60 km/h moet hij toch echt wel even mijn RS2 voorlaten, maar dan blaast de F1 weer voorbij! Vond en vind dat nog altijd een leuk feitje over mijn auto.
http://i.imgur.com/APOfQ8c.jpg
Author zegt
@maxidyne: Nice! Mocht je zin hebben om een keer een leuk verhaal over je RS2 te delen: we zijn altijd geïnteresseerd in mooie gastbijdragen :)
maxidyne zegt
@MauritsH: zal eens kijken of ik wat leuks op papier kan zetten. Ik heb ook heel veel informatie over de Sport quattro, heb in het team gezeten die de wagen ontwikkelde voor Assetto Corsa. Inmiddels ook al verdiept in de R129 die we onlangs hebben aangeschaft. Onze E46 heeft ook wel een leuk verhaal.
Author zegt
@maxidyne: Gaaf! Stuur gerust een mailtje naar tips @ autoblog punt nl als je ideeën of vragen hebt :)
mashell zegt
@maxidyne: “Geen enkel compromis bij het ontwerpen en bouwen van de wagen”
Ehh deze wagen hangt van compromissen aan elkaar. De onhandige bestuursplek in het midden bijvoorbeeld, dat is een compromis omdat McLaren niet het budget had een LHD en een RHD versie te ontwikkelen. Maar dat geeft niet, juist die compromissen maken de wagen zo bijzonder.
406_v6 zegt
@mashell: dat was volgens Gordon Murray géén compromis; de middenpositie wordt beschouwd als de positie waarin je de wagen het beste aanvoelt en beheerst; bovendien safer want centraal in de auto bij een ongeluk.
mashell zegt
@406_v6: en ongeklooflijk k*t om in en uit te stappen en dat was dan natuurlijk ook geen compromis…
Murray beweert ook dat de wagen geen ABS en ESP heeft om de wagen puur te houden. Right. Mr. Murray you have completed the marketing training succesfully. Maar eigenlijk weten we wel beter.
406_v6 zegt
@mashell: waarom? Jij hebt de F1 gereden en had beslist ABS en ESP nodig? ?
Dutchdriftking zegt
Idiote specs die ook nu nog meer dan uitstekend zijn. Hij is echter niet heel erg mooi oud geworden.
3246cm252kw zegt
Beste super car ever! Dit lijkt me nog eens echt rijden met echt gevoel een bizar veel power voor zo’n gewicht met die elektronische ondersteuning van die tijd. De zit positie boven alles! Prefect, al kijken we alleen al naar gewichtsverdeling.