Wel zo logisch.
het is een hele makkelijke manier om je productlijn overzichtelijker te maken: het bedenken van eenvoudige namen. Aanvankelijk herstartte McLaren zijn automotive carrière met de MP4-12C.
Die naam zegt niemand wat en doet denken aan bruingoed van Japanse makelij. Mede daarom werken zij in Woking met drie cijfers die corresponderen met het maximaal beschikbare vermogen in pk’s. In dit geval hebben we dus de 720 pk sterke 720S.
Net zo veel power als een Koenigsegg
In dit geval heeft de Duitse tuner Novitec zijn plasje over de 720S gedaan, waaronder de motor. De V8 levert nu maar liefst 806 pk, precies evenveel als de Koenigsegg CCX 15 jaar geleden. Het koppel bedraagt 878 Nm. Deze stijging komt op het conto van wijzigingen in het motormanagement en een extreem lichte inconel uitlaat. Qua prestaties stelt de Novitec N-Largo ook zeker niet teleur. Van 0-100 k/u sprinten is in 2,7 seconden achter de rug. Van 0 naar 200 km/u duurt 7,5 seconden. Mocht je op een lege autobahn rijden, weet dan dat een maximumsnelheid van 346 km/u tot de mogelijkheden behoort.
Vittorio Strosek
Uiteraard heeft Novitec meer aangepast. Zo is de auto voorzien van een zeer opvallende bodykit. Je zou bijna denken dat Koenig Specials ermee aan de gang is gegaan en dat klopt ook deels. Alle koolstofvezel koetswerkdelen zijn ontwikkeld door Vittorio Strosek. jazeker, dezelfde Vittorio Strosek die bij Koenig Specials aanwezig was en een tijdje zijn eigen bedrijf heeft gerund. Je gaat je schoonvader absoluut niet imponeren met deze informatie, maar nu weet je het.
Enorme wielen
Terug naar de N-Largo. De bodykit is niet alleen langer, maar ook wijder. Ook de wielkasten zijn een stukje groter gemaakt. Op deze manier is er plaats voor enorme velgen. Aan de voorkant meten de velgen 20 inch in diameter, met 245/30 ZR 20 banden eromheen. Aan de achterkant zijn de wielen wat extremer: 21″ met 325/25 ZR 21 banden. De velgen zijn afkomstig van de firma Vossen Wheels en zijn speciaal voor deze 720S N-Largo gemaakt.
Droog carbon
De remmen bleven standaard, maar het chassis wel wel iets aangepast. De Duitsers vonden het nodig deze Britse supercar met 35 mm te verlagen. Op die manier wordt zo’n koolstofvezel splitter een herhalingsaankoop. In het interieur zien we lekker veel alcantara en ‘droog’ carbon. Wat het allemaal gaat kosten is niet bekend, maar als je er ook maar over na denkt om je McLaren te tunen, zal dat je niet zo veel uitmaken.
dieselkameel zegt
Spelfoutje bij deze stijging. Prachtige auto trouwens
kennone zegt
Ondanks zijn top echt bizar hoog ligt vind ik het toch een beetje tegenvallen?
arierobbemont zegt
@kennone: voor 806 pk en bijna 900 nm koppel eigenlijk wel ja. Zal vast wel aan de verhouding van de bak liggen.
bitd zegt
@kennone: spoiler
reactief zegt
Alles in mij wilt deze bodykit lelijk vinden. Maar ik vind hem eigenlijk best goed geslaagd. Op het juiste randje fout, maar ja, zeker fout :)
De vermogenswinst is niet zo bijzonder toch. Die 720S’en hebben standaard al met vermogen dan opgegeven!
plopkoekje zegt
Even off-topic, ik vond in de iOS app de gallery’s fijner werken dan dat de foto’s tussen de tekst staan. De foto’s zijn nu behoorlijk klein en lastig te zien.
reactief zegt
@plopkoekje: Vond ik ook. Maar in de Chrome browser op m’n mobiel kan ik op de foto’s klikken en dan krijg je een pop-up gallery. Kwam ik net achter :)
maferick74 zegt
@plopkoekje: ik moet drie keren op terug drukken voordat ie daadwerkelijk terug gaat. N beetje irritant
onlyporscheman zegt
Mclaren heeft niet zo’n geweldig reputatie met kwaliteit en durability en daarbij komt nog dat sommige dealers moeilijk doen over de garantie. Voor die pk winst nog hopen dat die betrouwbaarheid te garanderen is.
Dutchdriftking zegt
Ergens is hij gewoon wel erg goed gelukt zo! Novitec is sowieso goed bezig de laatste tijd. De 812 van Novitec bijvoorbeeld is zo’n snoepje!
lluq zegt
Wat een geweldig lelijke voorkant is dat geworden zeg. Vind het normale model erg geslaagd, maar dit…
jeppie zegt
Zet maar op mn oprit!
niex zegt
Doe mij dan maar een niet logische naam. Na die mp4-12c is het mi niet beter geworden kwa styling. Toen snapte ik het nog. Nu wil ik het niet eens snappen.
phaeton zegt
@niex: Amen. Ze doen maar wat
phaeton zegt
Geopend drie uren na online zetten van blog en er staat nog steeds dxre ipv deze
mashell zegt
@phaeton: je kunt in elk geval niet meer beweren dat je door de spelfout niet weet wat er bedoeld wordt…
mustang750supersnake zegt
strosek die naam ken ik nog toen het nog n bedrijf was!!
stond vlgs mij ook in dat dikke tuningboek dat overall lag….weet alleen niet meer precies of die ook motortuning deed?
antoonniels zegt
Is het nieuws niet dat ze het nu ook voor de spider hebben? De coupe was er namelijk al een tijdje ( zie bijv de video van Schmee ).