Maakt dat hem minder mooi of zeldzaam?
Recent hebben we Maybach meermaals belicht. Tijdens het grote S-Klasse-artikel, maar ook omdat er een Brabus-versie van de corpulente limo te koop staat. Want ook al heeft Maybach maar één model uitgebracht in de revival van rond de eeuwwisseling, dat model heeft wel veel versies gezien. Zo had je de reguliere 57, de verlengde 62, de Zeppelin-trim, Brabus is ermee aan de gang gegaan, de Landaulet (half cabrio), noem het maar op. Maar, ook qua coupés is Maybach niet onbekend.
Maybach Exelero
Rond 2005 was daar ineens de Maybach Exelero. Een uit de hand gelopen afstudeerprojectje, zo zou je het kunnen zien. Wel heel erg uit de hand gelopen: de auto is uiteindelijk nieuw verkocht voor 8 miljoen euro(!). En ook al is de motor opgevoerd ten opzichte van de 57 en 62: het is nog steeds vrij bekende Mercedes-techniek.
Xenatec: een onsje minder
Het hoeft allemaal niet zo extreem als de Exelero. Zoiets moet het bedrijf Xenatec gedacht hebben. Op basis van de korte Maybach 57S bouwden zij in 2010 en 2011 de Maybach Xenatec Cruiserio. Dit is ook een Maybach-coupé, maar dan ietsje ’traditioneler’. Niks geen wulpse Exelero-achtige lijnen, ‘gewoon’ grotendeels een 57-uitstraling. Maar dan met twee deuren minder.
Door zijn enorme lengte en de vreemde proporties, met name de verlaagde daklijn, is de Xenatec een bizar apparaat. Helemaal dit witte exemplaar. Niet alleen door de bijzondere velgen en de Mansory-achtige voorbumper, vooral door het interieur.
Niet alleen is de kleurencombinatie niet erg Maybach-achtig door zijn blauw/witte contrast, ook is er een ongewone mate van detail voor de achterpassagiers. Bij de meeste coupés en driedeurs auto’s spreekt het lullige hendeltje om de stoel naar voren te doen boekdelen: “ga jij maar achterin de varkensstal spelen terwijl wij de stoel op slot gooien”. Maar in de Xenatec heb je er dezelfde luxe zetels, genoeg beenruimte en zelfs twee klaptafeltjes. Ongekend: helemaal omdat je voor de achterpassagiers beter de 57 of 62 kunt kopen. Dat scheelde geld en de voorraad strekte daar wat langer.
Van de Xenatec zijn er maar een handjevol gemaakt. Hoe veel het er precies zijn, dat is lastig te zeggen. Wij spraken van acht, andere bronnen zeggen zes en het Duitse autobedrijf dat deze auto aanbiedt zegt elf. Je hebt er maar eentje nodig en als dat het geval is, heb je geluk. Hollman International heeft de witte Xenatec in dit artikel te koop staan. Het gaat om nummer drie van de – zoals zij zeggen – elf en die heeft toch een nette 30.385 km gelopen. Van het Maybach-esque afschrijvingsmonster heeft deze Xenatec minder last: je mag hem hebben voor 650.000 euro, de vermeende aanschafprijs was ooit zo’n 800.000 euro.
Alle details en foto’s zijn te bekijken op de website van Hollman International.
Met dank aan Tom voor de tip!
ghost zegt
De exelero onlangs nog voorbij zien komen bij een bedrijf in zuid-Duitsland. Blijft een bizarre auto!
Justawheelchairguy zegt
@ghost: heeft ook een tijd in een museum gestaan in een museum in sinsheim, vlakbij Stuttgart. Daar heb ik hem gezien. Heel wat jaren terug al.
ozzytrk zegt
@ghost: Dan heb je wel mazzel gehad om hem te zien man.
RickB zegt
https://www.mechatronik.de/
De hut die oude Mercedessen opleukt met wat recenter AMG spul onder het plaatwerk, die hebben de Exelero staan.
ghost zegt
@RickB: wauw, jij gaat echt veels te kort door de bocht met dit bedrijf. Dit is echt niet hun core business. Ja, dat doen ze ook, maar het is voornamelijk de handel in de minder doorsnee automobielen.
leaper035t zegt
@ghost: ziet er idd een net bedrijf uit!
rikv99 zegt
@RickB: wauw! Wat een mooi spul hebben ze daar staan zeg?
E550 zegt
Wel benieuwd waar deze nieuw is geleverd.
ouwedibbes83 zegt
@e550: zo’n wagen verwacht ik in Rusland, Dubai of China. Waar opvallen de bedoeling is
dirkv zegt
@loek: Hartstikke leuk stukje over een bijzondere auto Loek.
Maar ik scrol me helemaal gek als ik wat wil lezen. Die kleine stukjes tekst tussen de foto’s leest niet lekker. Verder ben ik hartstikke verslaafd aan AB dus maak het weer leesbaar aub.
Loek zegt
@dirkv: bedankt voor de feedback! We hebben dit in het specifiek op de korrel, de technische afdeling gaat als het goed is er een oplossing voor zoeken.
pignon zegt
@720s: ik heb gehoord dat er achter de schermen hard aan wordt gewerkt!
f40racer zegt
@dirkv: Ik denk dat het extra moeten klikken op foto’s goed is voor de statistieken, waardoor de website weer beter vindbaar wordt in google. Daardoor worden de advertenties op de website weer duurder voor adverteerders. Kan het natuurlijk ook mis hebben, maar ik zou niet weten wat het praktisch nut ervan is. Een fotogallerij als voorheen is toch stukken makkelijker?
raceface zegt
@f40racer: Dat is precies de reden waarom ik denk dat het “repareren” van de site/app zo lang duurt.. dit had makkelijk al opgelost kunnen zijn, en uit vergif klik ik dus ook niet op de foto’s? noem me een eikel maar dit slaat natuurlijk nergens op.
matter zegt
@raceface: eens! Ziet er niet uit dit.
str8six zegt
Vond en vind Maybach maar niets echter vind ik deze erg dik!
flatsixx zegt
Ik vind ‘m super dik!
danone zegt
De auto is zo lang dat de nu al flinke deuren alsnog wat te klein lijken. Als ze iets langer waren geweest dan had het er allemaal wat beter uitgezien denk ik. Maar dat is op parkeerplaatsen weer niet zo handig.
daniel1975 zegt
Heel gaaf!
rolov zegt
West Coast customs had het ook gedaan met een voor een schoenen verkoper dacht ik. Ik weet alleen niet meer of het een maybach was of een sklasse.
supercarboy zegt
Ik vind hem nog best wel mooi eigenlijk
Dutchdriftking zegt
Hij is vooral heel erg bijzonder, absoluut niet mooi of ergens goed in. Mocht ik een grote luxe coupé willen en ik heb 8 ton te verbrassen is dit zeker niet mijn keuze. Voor de helft kan je een Continental bijzonder uitgebreid personaliseren. Blijft er nog 4 ton over voor een heleboel ander speelgoed.
phr34k zegt
Mijn god wat een gedrocht. Maarja, wansmaak is ook smaak zullen we maar zeggen.
lucasvg92 zegt
Ben ik de enige die het vervelend vindt om elke foto individueel te openen? Ik wil er gewoon doorheen swipen ipv elke foto apart te openen…
maferick74 zegt
@lucasvg92: you are not alone, of het is slecht bedacht of om extra clicks te genereren, ik durf het niet te zeggen maar het is niet gebruiksvriendelijk vind ik.
poppetje zegt
@lucasvg92: je bent zeker niet de enige. Ze blijven zeggen dat ze de website en de app aan het verbeteren zijn. Ben benieuwd wanneer ze daar klaar mee zijn want dit is inderdaad knap vervelend
emping zegt
Wat een dikke slee zo.
berlinetta zegt
@lucsavg92: Je hoeft niet elke foto te openen, althans niet op je pc. Je kan gewoon met je pijltjes navigeren.
gregorius zegt
60-70k gaaf. Niet 650k gaaf.