Jazeker, heel handig voor een Kip-caravan!
Nog niet zo heel lang geleden maakte ik kennis met het programma ‘We zijn er bijna!’ van Omroep Max. Het zal ongetwijfeld de leeftijd zijn, maar stiekem was het best vermakelijk. Een soort flottielje zeilen, maar dan met Dethleffs, vouwwagens en een hele hoop Citroen Xsara Picasso’s. Wel de 1.8i, want de 1.6 is niet sterk genoeg voor de caravan.
Maar wat als je liefhebber bent van stijlvolle auto’s en ook mee wil doen met ‘We zijn er bijna!’? Dan heeft RM Sotheby’s een goede aanbieding voor je. Het is een heuse Maserati Khamsin, een elegante Gran Turismo waarin je zelfs met een kapotte airco supercool bent. Het ontwerp van Bertone is nog altijd bijzonder gracieus en herkenbaar, zonder praterig te zijn. Erg knap. Overigens, toen de auto op de Salon van Turijn werd onthuld, gebeurde dat op de stand van Bertone, niet die van Maserati.
De auto was de opvolger van de Maserati Ghibli. Onder de kap vinden we een 4.9 liter grote V8. Deze motor, de Tipo AM 115, leverde maar liefst 320 pk en zorgde ervoor dat de Khamsin met 270 km/u over de Autostrada’s kon knallen. Over die paardenkrachten, daar verschillen de bronnen nogal over (RM Sothbebys spreekt van 280 pk) en waarschijnlijk zijn er een paar in de loop der jaren verloren gegaan. Wat maakt het uit? Het gaat immers om het feit dat het een Italiaanse V8 is.
Het mooie aan dit exemplaar is dat je mee kan doen met ‘We zijn er Bijna’. De auto is namelijk voorzien van een heuse trekhaak! Helaas is het geen fabrieks-origineel exemplaar, maar is deze later gemonteerd, evenals een RVS-uitlaatsysteem. Geen probleem, dan horen ze al 2 minuten van te voeren dat je eraan komt met je Khamsin plus vouwwagen. Zet het bier maar alvast koud, vind de chauffeur van de berginswagen lekker.
Met dank aan @Karaya voor de tip!
g60gti zegt
Wat een gaaf ding zeg heel cool!
MaartenD zegt
Ben wel benieuwd naar het verhaal achter de trekhaak
Volvo_440_turbo zegt
@maarten020: 9 kansen op 10 was de eigenaar een Nederlander die met de caravan op vakantie ging.
ko4n zegt
@Volvo_440_turbo: hij is rechts gestuurd. Verwacht dat dus niet
seanxtype zegt
@ko4n: nee want geen enkele rechts gestuurde auto kan van een Nederlander zijn. Laat staan met een caravan er achter…..
ttr6 zegt
Mijn absolute favoriete Maserati. Ook zonder trekhaak.
karaya zegt
@ttr6: https://www.youtube.com/watch?v=en0vS29sUF8
ttr6 zegt
@karaya: THX, ik kende hem al, gave bak en leuke reportage!
autodrome zegt
Als je toen zo een auto had dan wist je zeker dat je de poezenmagneet van de stad had …
brammetjedeb zegt
@autodrome: een gewone magneet erachter hangen zou ook wenselijk zijn geweest. Misschien was die trekhaak daar wel voor!
johnhert zegt
Prachtig om naar te kijken, prijzig om het rijdend te houden…
seicilindri zegt
@johnhert: Logisch toch. Het was toen al een dure excoot. Dan kan je niet verwachten dat hij de onderhoudskosten van een Ford Escort heeft. Een Bugatti Veyron of Mercedes SLR zal over 40 jaar ook niet goedkoop zijn om te onderhouden.
harrie zegt
Ik schudde net met m’n telefoon en toen viel er een carburateur van de foto.
Verder wel echt een plaatje.
emping zegt
-Edit: dank u, is inmiddels gefixt.-
OT zeker van een oud mannetje geweest. Lekker laten staan, iemand die dit een Maserati aandoet is niet goed wijs.
tjorque zegt
RVS uitlaat omdat de eigenaar het beu was dat de uitlaat al voor de zoveelste keer weggeroest was. En trekhaak om een aanhanger mee te trekken om de losse onderdelen die je onderweg kwijt bent terug op te pikken…
Zeer coole auto, maar ook een maîtresse waar je veeeeeel moed voor moet hebben vermoed ik…
davidxdroog zegt
*’We zijn er bijna’
seicilindri zegt
Wat een lekkere armchair experts hier weer. Ik kwam jaaaaaren geleden een Maserati Quattroporte 1 (ja die uit de 60’s) tegen met trekhaak en een stokoude Maserati Grand Prix auto op de trailer. En waarom ook niet . Auto’s zijn niet voor het museum maar gewoon rijden ermee. Enige vervelende is dat er geen door de fabriek afgegeven trakgewicht is voor een Khamsin waardoor je alechrs 750 kg mag trekken.
seicilindri zegt
Een van Gandini’s mooiste ontwerpen.
gandini zegt
@seicilindri: Dank u
seicilindri zegt
@gandini: graag gedaan. En dat terwijl ik juist een van die andere geslaagde ontwerpen uit die periode heb….
enjoypunani zegt
Die gereedschapsset die erbij zit is veel gebruikt zo te zien. Kan mij voorstellen dat dit niet de originele set is, die is al lang versleten…
karaya zegt
@enjoypunani: Dan zie je meer dan ik. Vraag me af of er überhaupt mensen zijn die hun gereedschapskit gebruiken om aan hun auto te sleutelen.
Hoeveel Audi’s uit die tijd zullen er over zijn?
Dutchdriftking zegt
Haha, en met die uitlaten kan je mooie zwarte plekken op je caravan branden!
right zegt
Veel overeenkomsten met de Montréal van Alfa
nout zegt
Holy moly veel knapper dan ik verwachtte, een of andere speciale SUV oid. Plaatje!