Maak kennis met Ackeem Ngwenya, heruitvinder van het wiel.
Ackeem is opgegroeid in een dorp in Malawi, waar hij als kind met zijn familie per dag 20 kilo maïs naar een molen moest brengen om er meel van te laten maken. Dat was een tripje van bijna 10 kilometer totaal per dag, over slecht terrein. Een mix van rotsen, los zand en modder zorgde ervoor dat elke dag een uitdaging was met de zware lading.
Op zijn tiende verhuisde hij naar Johannesburg, en via omzwervingen door Europa kwam hij uiteindelijk terecht in Kaapstad, Zuid Afrika. De jongen vergat echter nooit hoe lastig het was geweest om dagelijks die trip te maken. En dus besloot hij te gaan studeren in de richting van productontwerper. Hij bekostigde dat deels met crowdfunding.
Tijdens zijn studie ontwikkelde hij Roadless, een wielsysteem dat zich kan aanpassen aan de omstandigheden. Het wiel variëert in breedte met behulp van een schakelsysteem, zodat naar wens veel of weinig contactoppervlak gekozen kan worden.
Op een zachte ondergrond wil je namelijk graag veel dragend vermogen en dus een bredere band. Om tussen rotsen door te manoeuvreren kan juist een veel smallere band heel praktisch zijn. Het is allemaal eigenlijk erg logisch, maar de wereld kent nog weinig tot geen alternatieven voor het concept van wielen zoals we die nu onder een auto zijn: vast van vorm.
Ackeem wil een betaalbare oplossing ontwikkelen, waarbij bijvoorbeeld ook gebruik gemaakt kan worden van oude autobanden. Daarmee wordt het Roadless systeem juist als een flexibele velg gebruikt, die te gebruiken is met alle mogelijke maten autobanden. Recycling voor de winst.
Check hier een video met een korte uitleg van het project. Het is zo simpel dat je je afvraagt waarom het nog niet in grote mate wordt toegepast.
fijnkonijn zegt
Aardig idee. Betekend wel dat men dingen als de ophanging, fusee, wielkast etc. etc. etc. compleet opnieuw moet gaan ontwerpen. Het draaipunt van de contact-patch moet tenslotten het liefste op het hart van de contact-patch zitten.
fabiotol zegt
@fijnkonijn: het draaipunt veranderd niet en het contactpunt wordt alleen breder/smaller, dus het midden verplaatst ook niet.
Edge zegt
Dat is best wel inventief, maar is het ook effectiever dan bijvoorbeeld die automatische bandenspanningssystemen die ze bijvoorbeeld in de Dakar gebruiken? En wat als je zo’n ding lek rijdt, kun je dan ook even gemakkelijk een reservewiel erop leggen of zo’n spuitbusje gebruiken? Het idee is heel erg interessant, maar ik kan me eigenlijk ook niet voorstellen dat een vergelijkbaar systeem niet al gewogen en te licht bevonden is door een grote bandenfabrikant als Michelin of Bridgestone.
goodolddays zegt
@Edge: dit is onderhoudsvriendelijk omdat het mechanisch is en het project is bedoeld voor arme werelddelen om on begaanbare wegen weer begaanbaar te maken. Een dakar bandenspanning systeem ligt doorgaans niet in het budget bij de mensen van somalie en soort gelijke landen…
wildbeest zegt
@Edge: probleemdenker
Edge zegt
@wildbeest: Klopt, zo’n Dakar-systeem ligt buiten het budget van de doelgroep. Maar dit product dan niet? Het is een vrij gecompliceerd product, je moet immers de wielen vervangen voor deze dingen, het remsysteem moet aangepast worden (want een remschijf/trommelrem valt hier niet in weg) en je moet ervoor zorgen dat je vanuit het interieur het systeem kunt bedienen. Dat zijn vrij gecompliceerde aanpassingen, die je niet voor een paar tientjes gedaan krijgt.
wildbeest zegt
@Edge: hoeft niet direct voor een paar tientjes geproduceerd worden. De beste uitvindingen kosten tijd en geld. Als de basis maar goed is, dan wordt de productie vanzelf goedkoper
ghj13 zegt
@Edge: Hoeft niet per se op voertuigen gebruikt te worden, alhoewel het op een quad ook wel toepasbaar kan zijn. Maar denk bijvoorbeeld aan een kruiwagen.
Dutchdriftking zegt
Ik vind het een verdomd goed idee. Dat we 5000 jaar na de basisuitvinding hier pas op komen…..
Esprit_de_Flandre zegt
@dutchdriftking: Verwonderd? Het duurde toch ook 4900 jaar eer de luchtband werd uitgevonden…
pomoek zegt
Ik zie nog wel wat meer praktische problemen naast de genoemde door fijnkonijn. Hoe krijg je het voor elkaar dat de velg meebeweegt? Die voorkomt immers dat de band leegloopt, en dat zie ik 1 2 3 niet in een flexibel systeem. Leuk filmpje verder en duidelijk, maar een werkend prototype is véél belangrijk dan alleen een goed idee.
shalomleon zegt
@pomoek: dat leeglopen hebben ze een jaar of 80 geleden verholpen door middel van een binnenband. Tegenwoordig wordt het zelden toegepast maar Tubeless is een opvolger van Tubetype
pomoek zegt
@shalomleon: probleem van de niet flexibele velg blijft. Tube of tubeless doet er niet zoveel toe.
1800es zegt
@pomoek: Als het probleem een lekvrije constructie is: gebruik geen luchtband. Daar zijn al voorbeelden van.
martijn11 zegt
Geen slecht idee
nofxke zegt
Lastige zaak voor een uitlijning…
robin2910 zegt
Ik had 15 jaar geleden een op afstand bestuurbare wagentje dat ook zoiets had
nomar zegt
Of je kan ook gewoon wegen aanleggen en échte vooruitgang boeken …
potjak zegt
@nomar: Ja? En dan heb je geen banden nodig?
nomar zegt
@potjak: tuurlijk wel, Goodyear, Dunlop, Bridgestone, Conti’s, Michelins, bestaan allemaal al en best wel prima spul :-)
1800es zegt
@nomar: Doen de Chinezen al in Afrika. In ruil voor grondstoffen.
nomar zegt
@1800es: Toch goed dat wij geen koloniën meer hebben, kunnen de chinezen met het geld gaan lopen, net zoals met de mensenrechten… De mensen daar worden er duidelijk beter van
87sandyd zegt
En (ongeveer) dergelijk systeem is er toch al? Een systeem die de banden leeg laat lopen en weer oppomt…
Dat werkt prima weet ik uit ervaring
beefcake zegt
Ik dacht gelijk hieraan, ook al is het een totaal ander concept: http://youtu.be/UYZWL1ngS5E
mrrallycross zegt
Altijd mooi dat mensen dit tijdens hun studie bedenken
krantenbak zegt
Jammer dat de bodemvrijheid afneemt als de griprijke modus wordt geselecteerd…
vroaaar zegt
Een soort variomatic band, zeg maar…
fijnkonijn zegt
@vroaaar: het “pientere wieltje”..
1800es zegt
Even wat technische fijnslijperij: dragend vermogen van de band is in ieder van de drie toestanden gelijk. Je speelt hier met de vlaktedruk op de ondergrond. Gewicht verdelen over een groter oppervlak levert een lagere vlaktedruk op zodat je over een ondergrond kan rijden met een lager dragend vermogen.
Een erg leuke uitvinding en de genoemde problemen zijn allemaal oplosbaar.
mellie zegt
Hier zullen ze bij nassa ook wel blij mee zijn voor de maan wagens :)
nee ik denk dat dit inderdaad als het slaagd wel eens eens groot uitvinding kan zijn en inderdaad voor de 3e wereld landen die niet het geld hebben om een groot wegennet op te bouwen.
Maar kan bijna niet geloven dat er niet al eerder door een bedrijf over is nagedacht al was ik zer zelf niet op gekomen.