Als alles goed gaat, tenminste.
De Tesla Model 3 is hot. Uiterst gedoseerd bracht het EV-merk brokjes informatie naar buiten en gezien het aantal aanbetalingen werkt de aanpak van Musk en kornuiten. Desalniettemin staat Tesla voor een enorme uitdaging. Al die bestelde Model 3’s moeten namelijk ook nog worden gebouwd en geleverd.
Maak kennis met Jon McNeill, president global sales en service bij Tesla. Aan hem de schone taak om de productie, verkoop en het onderhuid van alle Tesla’s (dus ook de Model 3) in goede banen te leiden. Als het hem lukt om de gestelde doelen voor Q3 en Q4 2017 te halen, toucheert deze baas een bedrag van 700.000 USD.
Het gaat echter niet alleen om productieaantallen. McNeill moet er ook voor zorgen dat zaken als klanttevredenheid en het kostenplaatje de gestelde doelen halen. Mocht dat inderdaad het geval zijn, dan kan hij z’n beloning laten uitbetalen in aandelen of geld. Gezien de populariteit van het aandeel Tesla is dat een interessante keuze. Jullie idee?
rutger97 zegt
Maar wat als hij het niet haalt dan. Het is nogal een hoge kans om het niet te halen, anders stond er niet zo’n misselijk hoog bedrag voor…
560pkferrari zegt
@rutger97: dan krijgt hij het niet..
fmgarcia zegt
@rutger97: Dat is relatief natuurlijk. Het is veel geld, maar peanuts voor dit soort bedrijven. Kijk alleen eens naar wat Nederlandse corporate bedrijven voor
bonussen uitkeren aan de top. Wens hem veel succes.
moveyourmind zegt
In mijn visie biedt upselling voldoende perspectief om de omzettargets te halen…
Tesla heeft al een goede uitgangspositie:
1. De verkopers hebben een glad verhaal.
2. Het koperspubliek trapt overal in.
3. Er ligt een karakteristieke tegelvloer in de showroom die voor de juiste sfeer zorgt.
4. Je hebt toch velgen nodig als je met de auto wilt gaan rijden.
rutger97 zegt
@moveyourmind: haha maar ook de klanttevredenheid was zijn onderdeel. En die is bij de zaak met karakteristieke tegelvloer niet erg hoog geloof ik :)
FieRo zegt
@moveyourmind: hebben ze toch wat geleerd van een dealer in Holland (stad in het land Amsterdam).
stfu zegt
@moveyourmind: wat een negativiteit weer. Glad verhaal? Zij vertellen vooral een eerlijk verhaal. Mijn ervaring was 10x beter dan bij BMW waar ze je met van alles proberen te lokken en iets te glad en strak in pak rondlopen. 2. Waar in trappen? Gewoon een rekenmachine oakken en ook inzien dat het een betere keus is.
lekbak zegt
@stfu: Lol, ipv gelijk beledigd te zijn kan je beter nog een keer goed kijken naar zijn schrijven. Hou dan wel in gedachten dat er de nodige humor in zit…
m54b30 zegt
@stfu: https://www.autoblog.nl/nieuws/tesla-verkopers-liegen-klanten-keihard-voor-101343
Je bedoeld dit eerlijke verhaal ofzo ;)
Moraal en bijtellingridders rijden tesla, autoliefhebbers niet.
Dev zegt
Zou het niet in aandelen doen. Als de zeepbel eindelijk barst ben je je geld kwijt. Tesla wordt momenteel boven General Motors gevalueerd (51 miljard) voor een bedrijf dat dit jaar 100.000 auto’s gaat bouwen. Met slechts een paar miljard aan activa.
unknown234 zegt
@Dev: Inderdaad, daarnaast zal de markt snel verzadigd raken, wanneer je bedenkt dat Volvo volledig elektrisch gaat binnen een paar jaar. Die hebben een toch wat betere reputatie dan Tesla op veel vlakken. Daarnaast zat andere merken die er aan komen en (denk ik) meer productiecapaciteit hebben.
lekbak zegt
@unknown234: Dat volledig elektrisch van volvo valt nog mee hoor. Ze willen in elke auto een elektromotor hebben. Dat betekent voornamelijk (plugin)hybride.
mashell zegt
@unknown234: hoezo zal de markt snel verzadigd zijn? Als je de media volgt zal over 15 jaar elke nieuw verkochte auto elektrisch zijn.
mclarenf1lm zegt
@Dev: Het gaat niet alleen om productie nummers. Vooral bij een bedrijf als Tesla zit er zoveel waarde in de technologie en knowhow. Tesla opereert op een markt die nog maar in het begin van zijn groeifase zit en wat de toekomst begint te lijken van de automotive wereld. Het kan ook zomaar dat over een X aantal jaren Tesla GM voorbij gaat qua productienummers en er een andere player op de markt is met een hogere merkwaarde.
Dev zegt
@mclarenf1lm: Veel van de waarde zit em ook in short sellers die hun aandelen proberen te dekken. Deze hebben afgelopen jaar 3,2 miljard verloren, omdat hun positie tegen Tesla niet gelukt is. Als je 3,2 miljard daarop kunt verliezen laat het wel zien hoeveel kapitaal speculatief is. En dat is ook mede de reden waarom het een zeepbel is.