Smullen!
Voor Amerikaanse off-road enthousiastelingen is er geen betere locatie om de grenzen van hun voertuigen op te zoeken dan in het Amerikaanse Moab, in de staat Utah. Het plaatsje wordt omringd door twee ruige nationale parken en biedt daarmee geweldige uitdagingen aan zijn bezoekers. Voor Jeep is er dus geen betere plek om zijn jaarlijkse Easter Safari te organiseren.
Sowieso trekken er voor dit evenement ieder jaar hele hordes mensen uit om hun Jeeps door de parken te manoeuvreren, voor het merk zelf is het een gepaste mogelijkheid te laten zien welke nieuwe producten het in de aanbieding heeft. Om het aantrekkelijk te houden presenteert het de stukken op een reeks conceptauto’s.
Door de komst van de nieuwe Jeep Gladiator, een rauwe pick-up truck, spreekt het voor zich dat we dit jaar geen andere modellen te zien krijgen dan deze. Vervelend is dit echter allerminst. Jeep heeft liefst zes studiemodellen geprepareerd voor het evenement en ieder zijn ze, op hun eigen manier, zeer smakelijk.
Jeep heeft de studiemodellen zoals op de foto’s duidelijk is te zien ieder een eigen functie gegeven. Zo is de Wayout, zoals zijn naam doet vermoeden, bedoeld voor extreme campingtochten. De Wayout heeft een 2″ liftkit om de auto hoger op zijn poten te zetten, 37″ banden van Falken en een tweepersoons pop-up tent voor de overnachtingen. In het vooronder ligt een 3,6-liter V6, die verbonden is aan een achttrapsautomaat.
De Flatbill is juist in het leven geroepen om crossmotoren mee te sleuren. De meer opvallende Gladiator, met zijn wit-gele livery en bronzen velgen, rolt op 40″ rubber van Maxxis en kan twee dirtbikes tillen op zijn rug. De M-715 Five-Quarter is op zijn beurt weer gebaseerd op een oud militair voertuig en oogt daarom bijzonder minimalistisch. Jeep heeft het koetswerk bij de kladden gepakt en hier en daar wat stukken weg gesneden, om het agressiever voor de dag te laten komen. De 717 pk sterke 6,2-liter Hellcat-motor onder de kap zal dit doel verder helpen te bewerkstelligen.
Net als bij andere studiemodellen heeft Jeep ook voor de J6 gekeken naar zijn verleden. De inspiratie voor de felblauwe wagen komt van de zogenaamde Honco vandaan, een tweedeurs pick-up uit 1978. Dit concept pronkt vooral met zijn enorme laadbak, die liefst zes voet (ruim 1,80 meter) bedraagt. De J6 wordt net als de Wayout aangedreven door een Pentastar V6. Over de JT Scrambler, die de genen van de CJ8 Scrambler uit 1982 overneemt, vertelt Jeep dat klanten bijna een exact vergelijkbaar model kunnen maken als ze 8.000 dollar uitgeven in de Mopar catalogus. De Gladiator Gravity, met zijn felle kleuren en gebrek aan deuren, is een exemplaar dat tijdens de Safari de nodige nekken zal draaien.
Voor de duidelijkheid, in de gallery zie je van links naar rechts: Jeep Wayout, Flatbill, M-715 Five-Quarter, J6, JT Scrambler, Gladiator Gravity.
robert110 zegt
Die blauwe. Geweldig! Die met de velgen en de kleur van die groene zou mij bijna doen vergeten dat de Defender ook nog bestaat.
Dutchdriftking zegt
Die grijze is wel echt geniaal!
str8six zegt
Die grijze is echt killer! Wat een gave bak!
karaya zegt
Doe mij die groene maar.
(Tesla alvast bedankt)
toyotafortuner zegt
>M-715 Five-Quarter
Ik zie dat Trevor een nieuwe Bodhi heeft gekregen?
gove zegt
als je de nieuwe naast de oude pickup ziet dan is het toch hard bergafwaards gegaan met de gladiator
janmetdelangeachternaam zegt
Damn die m-175
ghost zegt
De enige Jeep die mij echt leuk lijkt is de Trailcat!
mvdd zegt
Tering, wat een vette wagens!
pomoek zegt
Die Gladiator maakt bij mij toch heel erg een “why the hell not” gevoel bij me los. Nog maar de vraag natuurlijk of ie in NL wordt geleverd. En dat is voor mijn portemonnee misschien maar beter ook van niet.
karaya zegt
@pomoek: Die gaat hier waarschijnlijk een tonnetje of vijf kosten. (als het meezit)
emping zegt
M-715 Five-Quarter lijkt me wel leuk om me te raggen.
205zonderdak zegt
715 gaarne!
Gulli zegt
Mansory letten we op? Dít is hoe je een 4×4 interessanter maakt. Niet door spoilers en verlagingskitjes