Dit keer geen xDrive dat het feestje komt verpesten.
Met de M6 (E63) begonnen de vragen al naar boven te komen? Hoe lang zou het duren voordat BMW vierwielaandrijving ging toepassen? De E63 had een epische V10 met 507 pk, dik 250 pk per achterwiel dus (vermogensverlies in aandrijflijn even niet meegerekend). Met de opvolger, de M6 (F13) werd het nog erger. Niet alleen omdat de twin turbo V8 560 pk leverde, maar ook omdat het koppel én veel hoger lag (650 Nm) en véél eerder vrijgegeven werd. Arme achterbanden (rijtest).
In het Duitse Osterham wonen echter notoire bandenhaters, de heren van G-Power zijn al 30 jaar bezig om de snelste BMW’s nog sneller te maken. Het is niet dat ze het houden bij een uitlaatje en een ander setje velgen. Met name op technisch vlak pakken ze de BMW Motorsport producten grondig aan. De BMW M6 is inmiddels uit productie (de 8 Serie volgt ‘m op), maar G Power heeft (weer) wat leuks gedaan met de M6 Coupé.
Laten we beginnen met het technische aspect. G-Power had al een paketje voor 640 pk, maar deze heeft meer power. De motor is natuurlijk aangepast. Zo zijn de turbo’s vervangen door grotere items (4.582 euro per set). De motor ademt nu veel vrijer dan voorheen met sport-kats en downpipe (4.594 euro). Het titanium uitlaatsysteem wordt waarschijnlijk door blinde nonnen met de hand vervaardigd, gezien de prijs van 6.502 euro. Die kekke koolstvezel eindpijpen kosten nog eens 1.446 euro. Vervolgens moet je het Performance V4 software pakket hebben om dit allemaal perfect samen te laten werken. Als laatste wil je de restrictor eraf halen (517 euro…) om voorbij die 250 km/u te kunnen. Elke 6 Serie haalt immers die 250 km/u wel. Het eindresultaat is 800 pk en 1.050 Nm. Dat is 400 pk en 525 Nm per achterwiel. Goeie groetjes, daar kwam Manhart zelfs niet bij in de buurt. Volgens G-Power moet de M6 nu meer dan 330 km/u halen.
Qua uiterlijk heeft G-Power zich overduidelijk laten inspireren door de BMW M4 GTS. De auto is matzwart (terwijl groen veel mooier is), met oranje velgen. Ook is er een enorme achterspoiler gemonteerd. Minder opvallend, maar wel aanwezig zijn de koolstofvezel onderdelen zoals de splitter, side skirts, motorkap en diffuser. Het is niet alleen voor de looks, volgens G-Power is het aerodynmisch getest en levert het ‘significant’ meer downforce op. De G-Power M6 is behoorlijk verlaagd met een nieuwe veer-demper installatie. De reeds genoemde oranje velgen zijn voorzien van 255/30/21 rubber aan de voorkant en 295/25/21 aan de achterkant. Het zal de lokale KwikFit een deugd doen dat je die wekelijks komt bestellen.
viezefreddyw zegt
Zonder spoiler, matzwarte lak en deze kleur velgen is hij onwijs mooi.
Sowieso vind ik de 6-serie een prachtige auto. Vooral de Grand Coupé. Altijd mooier gevonden dan de A7 en CLS.
kurtb zegt
@viezefreddyw: De 6 serie is het mooist als high executive heet het geloof ik.
M pakket is lelijk, en zowel kwa rijden als uiterlijk past het niet bij deze auto.
Een elegante auto die klasse uitstraalt, 4 uitlaten en zon stuck plastic diffuser en wat frutsels halen dit alleen maar naar beneden.
viezefreddyw zegt
@kurtb: Eens. Dan zijn ze het mooist. Maar dat geldt voor een hele hoop auto’s vind ik.
granlusso zegt
@viezefreddyw: @kurtb:
Absoluut. De lijn naar achteren richting de slanke kont en de ranke achterkant zelf worden tenietgedaan door de brede M-bumpers. Haalt echt wat van de schoonheid weg. Al blijft het een bloedmooie auto, vind ik.
Er zijn voor zover ik weet ook geen (vierdeurs)coupé’s die mooier worden door het toepassen van een exterieursportpakketje.
peug206 zegt
Ik zou de dochter van de bandenboer maar versieren, heb je alle tijd voor tijdens je wekelijkse afspraakjes….
jobberns zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
transaxleman zegt
1050 Nm die de versnellingsbak ingaat. Wat er daadwerkelijk op de wielen komt is een factor 8 meer denk ik. Hoe dan ook een krankzinnige hoeveelheid
evdw zegt
@transaxleman: Vermogenswinst door de aandrijflijn? Nooit van gehoord.
keeper1 zegt
@evdw: wist je zeker ook niet dat stickers op je auto pk’s toevoegen?
WoutH zegt
@evdw: zou zomaar kunnen hoor, zeker in de lagere versnellingen, het blijft een reductiebak.. hij heeft het over koppel. Niet over vermogen. Gezien zn nickname vermoed ik dat ie wel meer verstand van heeft!
OT, indrukwekkende specs, totaal nutteloos eigenlijk, maar het kan dus waarom niet.. en deze auto is het mooist zonder m-pakket en verdere opsmuk. Ik vind dit niet om aan te gluren.
transaxleman zegt
@evdw: zucht….. Dat is 1050 Nm aan de krukas….. Je versnellingsbak en je eindreductie (differentieel) ruilen als t ware toeren om voor koppel.
Lees eens wat tandwielen doen.
evdw zegt
@transaxleman: Pffff, sorry hoor het was gewoon oprecht een vraag omdat ik dat nooit eerder gehoord heb. Alleen het feit dat je vermogen verliest op je aandrijflijn. Maar dat geldt dus niet voor koppel.
Weer wat geleerd, bedankt he…
nofxke zegt
120 pk per aangedreven wiel dus. Dacht even dat hij 480 pk meer had dan het origineel…
nasty zegt
@nofxke: hier ook. Misleidende titel
jeroenwz zegt
Uiterlijk ziet er wel strak uit. Ik wil ‘m wel zonder al die extra peekaas.
tjorque zegt
Geweldig in een wedstrijdje verpissen.
Maar ik vraag me af of al dat extra paardenvlees daadwerkelijk iets bijdraagt in een echte race bvb over een leuke slingerweg… of dat je niet botweg door lichter veel minder pk-overladen (goedkopere) scheurijzers overklast wordt…
560pk zegt
@tjorque: uitgesloten! Deze aanpassingen zijn volstrekt nutteloos. De breedte van de achterbanden, dus de grip, is hetzelfde als bij de “standaard” M6, en die krijgt z’n vermogen en koppel al bijna nooit op de straat.
991gt3rs zegt
@willeme: 6500 euro is absoluut niet duur voor een titanium uitlaatsysteem. Dit betaal je al voor een rvs Brabus / armytrix / capristo uitlaatsysteem.