Een M3 met Alpina turbomotor is wel lekker exclusief.
De BMW M3 van de E30-generatie is een van de meest legendarische auto’s, want het is een homologatiespecial waarvan de competitie-auto extreem succesvol was. Het was tevens een van de eerste M-modellen (na de M1, M5 en M635CSI) en voor velen nog altijd de ultieme rijdersauto.
Uiteraard romantiseren we het natuurlijk veel te veel. Ten eerste: M3’s zijn traag. Als Sport Evo gaat het nog wel en snelheid is niet het belangrijkste, maar een beetje potente diesel hatchback kun je niet bijhouden. Ook vergeten we graag dat het een commerciële ramp was: de auto was nauwelijks aan de straatstenen kwijt te raken, want de auto was veel te duur voor wat je ervoor terug kreeg.
Want je moest flink bijbetalen voor een M3 ten opzichte van een 325i en die laatste had dan ook nog eens een zescilinder. De MH3 3.5 Turbo van Manhart Classic Cars zet echter een hoop recht.
M3 met Alpina turbomotor
Zoals de naam doet vermoeden heb je geen amechtig hijgende 2.3 viercilinder, maar een 3.5 liter (zes-in-lijn) mét turbo. De motor is afkomstig uit een Alpina B7 S Turbo van de E28-generatie (je weet wel, die 6 Serie).
Manhart heeft vervolgens de handgebouwde motor voorzien van een turbo-upgrade en een grotere intercooler, plus een nieuwe sportuitlaat. Het resultaat is maar liefst 405 pk en 635 Nm. De motor is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Uiteraard gaat de aandrijving naar achteren, met een sperdifferentieel tussen op de achteras.
Om te zorgen dat de boel weer op tijd stil staan, zijn er Brembo’s klauwen met vier zuigers en 13 inch schijven, dat is precies 330 mm. Achter zijn de klauwen origineel, maar zijn er wel gegroefde schijven. Voor een betere wegligging is er een H&R schroefset die je naar smaak kunt afstellen in hoogte.
Niet helemaal period correct
Tenslotte even het uiterlijk. Dit is natuurlijk heel erg persoonlijk en iedereen moet doen wat die tof vind. Eerlijk is eerlijk, een Manhart ziet er in het echt heel erg tof uit. Het heeft wel een beetje die Alpina-vibe, maar op een klassieker werkt het ietsje minder. Bij een auto als de E30 zij die wielen te groot en te modern.
Ook is een matte lak iets dat van 2006 tot 2008 in was, dat kan nu echt niet meer. Stel je deze auto voor in het zwart metallic, met period-correcte Ronals eronder. Dan zou die helemaal af zijn.
Gelukkig is dat ongetwijfeld mogelijk. Aan andere kant: deze dikke BMW is de grootst rijdende middelvinger naar al die OEM-apostelen die hun 318i M-Sport M-Performance helemaal standaard houden omdat God het zo heeft bedoeld.
Het is overigens niet de eerste keer dat ze bij Manhart een klassieker aanpakken, onlangs was namelijk deze Delta Integrale onderhevig aan een kuurtje van de Toko uit Wuppertal.
Thieuke zegt
Nee hoor, lekker dik!
gregorius zegt
Ik zou nog een paar dingen veranderen:
Het carbon lipje aan de onderkant van de voorbumper is niet nodig.
Het extra opstaande randje op de achterspoiler is lelijk.
In het Interieur hoop ik dat ze een modern speaker systeem kunnen hangen en een voorbereiding voor een Ipad-mini of concurrent.
En zitten er wat modernere veren onder?
En als laatste die achterlichten; daar zou je best een mooie LED-unit in kunnen hangen; dan kan je ze ook mooi donker maken, maar het licht wat eruit komt is wel een stuk mooier.
rwdftw zegt
@gregorius : je bede is gehoord : https://blaupunkt.com/product/bremen-sqr-46-dab/
Period correct, met DAB, USB, Bluetooth, instelbare kleuren (groen voor mijn 944) etc.
kniesoor zegt
‘t Zal allemaal best knap in elkaar geknutseld zijn, maar doe mij er maar één met de originele hoogtoerige (niks : “amechtige”) 4-cilinder van BMW Motorsport erin. In plaats van zo’n looiige 6-pitter. De 4-cilinder kan ook verder richting schutbord gemonteerd worden wat de balans ten goede komt.
HZW zegt
Deze generatie M3 had de amechtig hijgende 2.3 viercilinder onder de kap omdat dit gunstiger was voor auto sport klasse waar hij in mee ging doen, door de 2.3 viercilinder kon de auto met een heel laag race gewicht aan de start verschijnen.
Met een 6 cilinder had de auto in een hogere klasse ingeschaald geworden met een beduidend hoger race gewicht tot gevolg.
En dat was een minder gunstig race potentieel, omdat de vermogen – gewicht verhouding een stuk ongunstiger zou zijn dan met een 4 cilinder in het vooronder.
Deze upgrade komt de auto alleen maar ten goede, en hij zal vermoedelijk beduidend beter rijden dan met de 4 cilinder motor onder de kap.
basman147 zegt
Bij de ontwikkeling van de M3 werd er idd gekeken naar de te verwachten race-pace, maar dat had niet zozeer met pk-gewichtsverhouding te maken, maar met de te verwachten bandenslijtage. Alhoewel er voor Groep A verschillende subcategorieën waren (Tot 2 liter, tot 2,5 liter etc) moesten die allemaal van een 10 inch achterband gebruikmaken.
BMW verwachte dan ook dat ze met een grotere motor misschien wel sneller zouden zijn, maar dat dat voordeel in de pits weer snel verdwenen zou zijn. Die pitstops waren er ook de reden voor dat er niet voor een turbomotor werd gekozen. Men verwachtte turbo-problemen als de auto regelmatig moest stilstaan zonder koeling.
Eerste jaren lukte dat aardig, maar toen kwam Godzilla die het bandenprobleem oploste met 4wd.
basman147 zegt
Interessant leesvoer voor erbij.
https://www.shannons.com.au/club/news/racing-garage/e30-bmw-m3-the-purpose-built-group-a-racer-that-conquered-the-world/
Roskampies zegt
Potver. Je zou m maar hebben. Echt bruut. Helaas 10-20 jaar te laat op de autobahn.
Dit kan volgens 99% van de auto sites reaguurders niet meer.
Zo een Bottas look arm uit het raam en gaan. Haha. Helemaal top.
mc96 zegt
Ieder zijn ding maar ik vind het gewoon zonde zo’n M3 te vernachelen door er een andere motor in te gooien enz. Maar goed het zal wellicht een opkapper zonder motor zijn geweest. Overigens is er destijds ook een echte Alpina geweest op basis van de M3 E30 (compleet met 6 cylinder). @willeme, een overizicht van alle M3 E30 varianten of een overzicht van alle speciale 3 series met racemotor (M3 E30, 320is E30/E90, 333i enz) zou heel welkom zijn 😀
basman147 zegt
Persoonlijk vind ik die Zweedse(?) groene versie van een paar maanden terug een stuk interessanter met getunede e46 motor. Daar werd ik wel hebberig van, terwijl deze me niet veel doet.
Overigens, M3 geen commercieel succes want aan de straatstenen niet te slijten? Ze hebben er 17000 oid van gebouwd, terwijl dat er maar 5000 hoefden te zijn voor homologatie. Dat doe je niet als je ze niet kwijt kan.