Nein! Nein! Nein! Aldus Bruno Ganz.
Een paar dagen geleden braken we (weer) een lans voor de BMW M5 van de E39-generatie. Een generatie waarbij alles in perfecte harmonie is: qua formaat, prestaties, comfort en sensaties zijn er weinig auto’s die op alle punten goed wisten (en weten) te scoren. Als je de M5 (E39) benoemd, dan moet je eigenlijk ook de M3 (E46) benoemen. Dat hebben we vorige keer niet gedaan en dat zetten we nu graag recht. Doen we dat nu met weer een exemplaar dat nauwelijks kilometers heeft gereden? Helaas niet.
Het gaat namelijk totaal de andere kant op met deze E46. De kleur ‘Phoenix Yellow‘ is geweldig, maar in dit geval helaas een wrap. De koplampen hebben nu oranje ‘pinkers’, heel erg leuk natuurlijk, maar de M3 heeft altijd witte exemplaren gehad. Toegegeven, dat is niet de grootste dissident. Dat is namelijk de ‘Pandem Rocketbunny’ widebody kit. Van de zijkant, op een afstandje, lijkt het nog wel wat. Maar recht van voren en van achteren ziet het er niet uit. Het ziet er ook erg goedkoop uit en dat is het ook: voor 2.700 dollar zijn al die FRP-onderdelen van jou.
De CCW Classic custom-velgen zijn eigenlijk niet eens zo heel lelijk, maar wel minimaal een inch (of twee) te groot. Ook staat de auto veel te laag. In technisch opzicht zijn er wel wat wijzigingen doorgevoerd. Zo is de S54B32 zes-in-lijn voorzien van nieuwe luchtinlaat, uitlaat en ECU upgrades. Hoeveel vermogen de auto levert wordt niet vermeld, maar met de standaardopgave van 333 pk (het is een Amerikaanse M3, die heeft 10 pk minder dan de Europese M3) heeft de auto al een behoorlijk hoog specifiek vermogen voor een atmosferische motor van 3.2 liter.
TDI-goeroe zegt
ik mis de Nürburgring sticker op de achterkant…
lecomte zegt
Wat een lelijk ding!!!
Michiel1 zegt
Rocketbunny kits horen op een rx7.
fendercd60 zegt
@michiel1: Nee hoor
bussie88 zegt
@fendercd60: idd, ook zonde. Een 350z ofzo, oké.
theblazerunner zegt
@bussie88: een 350z is ook mooier zonder, een S13 misschien
denniss00 zegt
Ergens vind ik m nog best wel dik!
VeniVidiVici zegt
@denniss00: Ergens vind ik jou smaak best wel slecht!
kobus1967 zegt
@venividivici: alsjeblieft hier heb je een w voor achter de jou.
karhengst zegt
@denniss00: Ik ook. Volgens mij komt het omdat hij door z’n hoeven gezakt is.
slickrick zegt
@denniss00: nog twee blonde bimbos op de motorkap en hij is af !
wildbeest zegt
En dan met zo’n automaat erin
theblazerunner zegt
@wildbeest: van de E46 M3 heb je meer handbakken in de USA dan in Europa, hier gingen we massaal voor de SMGay
ks86 zegt
Und warum, und warum… aldus Tic Tac Toe
Gulli zegt
@ks86: warscheinlich Nur für den Kick, für den Augenblick
jeffreyderuiter zegt
Wat is dit joh?! Zum kotzen!
Arnoud zegt
De E46 M3 had toch 343pk?
Turboost zegt
@Original_Arnoud: Helemaal correct.
VeniVidiVici zegt
@Original_Arnoud: Ja de Europese wel, maar de in Amerika geleverde versies moesten het doen met 10pk minder.
willeme zegt
@Original_Arnoud: klopt! Dit is echter een US-spec. Die hebben 10 pk minder dankzij andere katalysatoren.
Arnoud zegt
@willeme:
Ah.. I understand. Damned yanks.
toyotafortuner zegt
Rocket Bunny <3
zwepp zegt
Episch kansloos.
jiltjes zegt
Understatement of the year….
onnes zegt
Los van de auto: het zijn wel erg strakke foto’s
bmwfreak038 zegt
Naar mijn mening word hij een stuk lelijker door de camber.
kle500 zegt
@bmwfreak038: dat. Dat totaal nutteloze camber doet meer pijn dan de bodykit.
bmwfreak038 zegt
@kle500: vond ik dus ook
ikleesookoverautos zegt
@kle500: camber is voor de looks. Niet nutteloos dus.
theblazerunner zegt
@ikleesookoverautos: en omdat de wielen anders niet onder de spatborden passen
aquila2003 zegt
Best knap om een e46 zo lelijk te maken
ferrarif40fan zegt
Wat een partij afzeiken weer…
Eigenaar heeft de moeite genomen zijn auto aan te passen en er ongetwijfeld een hoop uren ingestopt. Dat het je smaak niet is oké, maar om het zo op een vrij groot autoplatform te zetten vind ik niet heel veel respect tonen richting de eigenaar. Het aanpassen van auto’s neemt met de jaren af en degene die er mee door aan het gaan zijn zouden juist alleen maar toegejuicht moeten worden door jullie!
fendercd60 zegt
@ferrarif40fan: dit.
kle500 zegt
@ferrarif40fan: Eigenaar past auto aan die vrij algemeen als (toekomstige) klassieker wordt gezien. Doet dit op een niet-subtiele wijze. Krijgt hierop kritiek op een kleine (sorry autoblog) website van een kleine landje enkele duizenden miles verderop. Wat denk je, does he care?
flashevan zegt
@ferrarif40fan: dit ja! Zet m ‘normaal’ op zn wielen, maak ze een maatje kleiner en gooi er een rolkooi in. Lijkt me een heel leuk speeltje voor een trackday
willeme zegt
@ferrarif40fan: Ik zie dat @autoblogger een goede fles Speyside Single Malt in de redactie kantine heeft laten liggen, dus ik kan even de tijd nemen om het uit te leggen.
Ja, in principe moet iedereen weten wat ze met hun auto doen. Juist het feit dat mensen hun auto’s tunen is fantastisch. Het zorgt alleen maar voor meer kleur in de autowereld, dit keer zelfs letterlijk. Wat dat betreft is mijn negatieve insteek van dit artikel nogal bot.
Echter, naar mijn mening gaat dit net even te ver. De bodykit is te veel van het goede. Het ziet er niet heel erg degelijk uit (aanname, dat geef ik toe) en ook in esthetisch oogpunt zie ik wat dissonanten. Die staan beschreven in de tekst.
Waar het voor mij fout gaat is de vorm voor functie. Ik kan mij nog de ‘Loaded M3 CSL’ herinneren. Dat is in principe ook heiligschennis, zou je zeggen. Die auto was gebouwd om zo snel mogelijk over de ‘Ring te knallen en enkele records te breken. Dan is het makkelijker om de uiterlijke aanpassingen te accepteren. Ik heb er een heel hard hoofd in dat deze M3 er daadwerkelijk beter van gaat rijden. Het is vooral heel erg veel show.
Dan komen we bij de auto die onder handen is genomen, een BMW M3 E46. Die auto’s zijn zeldzaam perfect. Niet qua betrouwbaarheid, maar verder zijn ze bijna perfect. Elke toevoeging moet echt zorgvuldig gekozen worden om niet storend te werken. Jeremy Clarkson had er ooit een goede vergelijking mee, in dit geval met de Cabrio uitvoeringen van de Audi R8 V10 en Porsche 911 Turbo. Met een perfect recept voor gepocheerde heilbot ga je er geen saus op gooien. Dat werkt niet. Maakt het alleen maar minder. Terwijl het op een eenvoudige sandwich prima kan. Zo ook met BMW M3.
Er zijn diverse tuners zoals Hartge, AC Schnitzer en Dinan die hebben aangetoond dat er wel degelijk ruimte is om een E46 te verbeteren. Bij die auto’s wordt eigenlijk elk onderdeel een klein beetje verbeterd, waardoor je uitkwam op een verbetering van het origineel. Dat is in dit geval niet zo. Saai is het in elk geval niet, vandaar dat we deze M3 van Rocketbunny jullie niet wilden onthouden ;-).
Zo, nu is het tijd om de kantine op te ruimen en naar huis te gaan!
bmwfreak038 zegt
@willeme: de loaded vond ik wel vetter dan deze, paste net wat meer in het BMW straatje. denk aan de M3 GTR goodies, echter vind ik dit ook zo heel slecht nog niet. Zoals ik al aangaf de camber vind ik lelijker dan de body.
ikleesookoverautos zegt
@willeme: tja, er zijn ook genoeg mensen die hun auto tunen puur voor de looks. Vandaar deze camber en stance. Valt ook iets voor te zeggen.
En dat deze persoon daar een M3 voor heeft gekozen is eigenlijk wel gaaf. Had ie het met een 320d gedaan was het ook niet goed.
koekwaus zegt
Als het een Peugeot is heet het Dimma en is het cool, als het een BMW is, is het ineens heiligschennis. Al had ik die chamber zelf ook niet gedaan zo.
peug206 zegt
@koekwaus: een orginele dimma komt uit de racerij en is historisch verantwoord. Deze rocket bunny is voor de drift nog toelaatbaar, maar de camber maakt het gewoon een lachtertje.
Robert zegt
Ik LOL-de @Nein! Nein! Nein! Aldus Bruno Ganz. Blijft toch een van de leukste memes van de laatste jaren.
lompey zegt
Is ook wel sneu als je geen smaakt hebt
peug206 zegt
@lompey: perfect voor de drift. Maar de camber en rijhoogte maakt het een lachertje.
Nerekop zegt
Is dit de eerst Rauh Welt Begriff E46?
wetdualclutch zegt
Wist niet dat de M54/S54 ook als 5.2L geleverd was? S54B32 neem ik aan?
willeme zegt
@wetdualclutch: Yes! Je hebt helemaal gelijk. Is inmiddels gefixt ;-). Thanks!
gjvp zegt
Dat had ik met wat plaatwerk een lasapparaat en een slijptol beter gekund. Bah wat een gedrocht.
potver7 zegt
En BMW had nog zo z’n best gedaan om dit te voorkomen door de plaatsing van de benzineklep… Is ’t toch vergeefse moeite gebleken…
davelepeef zegt
Camber indd niks. Bodykit best lekker op een vieze manier. Kom op jongens, hoeveel van dit type zijn er wel niet verkocht???
sanderz28 zegt
Als jullie dit al lelijk vinden moet je de m3 van kean suspensions eens Googlen, dan ga je helemaal huilen.
cthijs zegt
Daar kun je iedere week een nieuwe voorbumper opzetten
techniekmeneer zegt
Ik heb niks met BMW zelf, bodykit ben ik ook geen fan van, maar de stance en wielen kan ik wel waarderen. Tuurlijk rijd het nu niet beter dan origineel, maar het oog wil ook wat. Hate it or love it, ieder z’n eigen smaak!
bogey zegt
Ik denk niet dat ik zo’n achterband wil bekostigen.
soundgarden zegt
Eerlijk ia eerlijk, foto 9 is gewoon bruut. Alleen de rest is indd behoorlijk… Raar
porsche928 zegt
Popnagels uitboren, troep er af halen en verbranden. Gaatjes vullen en de wrap bijwerken. Waarom van blanco knipperlichten naar oranje gaan?
ikleesookoverautos zegt
@porsche928: miss omdat het een US spec is en die met oranje blinkers kwam?
shogun zegt
Heiligschennis?… zo zeldsaam is een normale e46 m3 nou ook weer niet.
ik ben niet zo’n stancynancy, zet hem op een bruikbare (track georienteerde) manier op z’n poten en t is een wijs ding.
dit is nog veel beter:
http://www.speedhunters.com/2018/07/rocket-bunny-racer/
shogun zegt
@shogun: *zeldzaam
spykerboy zegt
Gelukkig is mijn eigen E46M3 een stuk mooier dan deze ?