







Extra!
Wanneer heeft een auto voldoende vermogen? Het de eeuwenoude vraag. Volgens sommigen kun je nu eenmaal nooit teveel vermogen hebben. Echter, vandaag worden die mensen met de neus op de feiten gedrukt, want we hebben een bizar sterke C-segment coupé in de aanbieding.
Het is namelijk een BMW M2 Competition van G-Power. Het verschil tussen een gewone M2 en een M2 Competition is groter dan je zou denken. De BMW M2 heeft de N55B30-motor (afbeelding onder) tot zijn beschikking. Een keurige zes-in-lijn die je ook vindt in het vooronder van andere BMW’s. Alles bij de M2 Coupé is echt ‘M’, behalve de motor. Dat is gewoon een unit van BMW.
De M2 Competition beschikt over de ‘S55’ motor, een motor die we kennen uit de verschillende uitvoeringen van de BMW M4. In het geval van de M2 Competition heeft BMW het vermogen teruggetuned naar 410 pk. Maar de rest van de motor blijft gelijk, dus met onder andere de grotere intercoolers, sterkere kleppen, verstevigde zuigers en natuurlijk niet één, maar twee turbo’s. Dat betekent dat je hem relatief eenvoudig kan tunen.
Onlangs reden wij al met een licht aangepaste M2 Competition. Die was zelfs nog voorzien van fabrieksgarantie. Dat is bij deze M2 van G-Power waarschijnlijk niet het geval. Bij G-Power vonden ze het leuk om te kijken wat er zou gebeuren als je het prijsverschil tussen een M2 Competition en M4 (zo’n 20 mille) zou stukslaan. Het resultaat is de auto die je op de foto’s ziet.
De ECU wordt opnieuw geprogrammeerd met ‘V4 Performance’-software. Uiteraard worden de dowpipes vervangen en het uitlaatsysteem aangepast. Ook neemt G-Power de turbo’s onder handen, zo zitten er grote schoepen op. Het resultaat is bijna bizar te noemen. Het maximum vermogen is namelijk 680 pk bij 6.500 toeren. Dat is 270 pk méér dan standaard. Het maximaal beschikbare koppel is 860 Nm bij 2.750 toeren. Dat is 310 méér dan de standaard M2 levert.
Het mag geen verrassing heten dat de G-Power M2 Competition enorm snel is. In 3,2 seconden zit je op de 100 km/u. Over de topsnelheid doen ze nog een beetje vaag. Volgens G-Power gaat dit kanon eenvoudig harder dan 330 km/u. Dan is die spoiler waarschijnlijk wel handig. Verder heeft G-Power vrij weinig gedaan aan de M2 Competition. Het onderstel is aangepakt middels nieuwe dempers en veren. Daarnaast staat de M2 nu op 20″ grote velgen.
Wat een gigantische power voor zo’n klein autootje, heerlijk!
Bij zoveel power zou ik toch liever een M240i xdrive pakken en die flink tunen. Dit lijkt me niet te doen met alleen RWD.
@berlinetta: dat is juist het leuke:)
@cortinaracing: zelfs een m4 is al niet te doen in de winter en de lol is er snel vanaf als je amper wegkomt en een 330d x drive stukken sneller is!
@fernie: Pff ik reed 2 weken geleden nog in de M4 Competition. Bij 3k toeren alle lichte wielspin op redelijk droog wegdek (koude banden / sport+ modus dat wel)
@berlinetta: Quattro rijder?
@vetnek: Nee, mijn voorkeur gaat meestal uit naar RWD maar bij zoveel power in een auto die daar niet voor ontworpen is, vind ik het een ander verhaal.
@berlinetta: Als je een G-power auto hebt dan doe je dat puur voor de tussen acceleraties en/of top speed. Voor de gemiddelde gebruiker wat veel voor RWD.
Ik vind ‘t wat veel, vermoed, dat het de driveability niet perse ten goede komt.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Ik lees de artikels van @willeme maar al te graag, maar zijn clickbait titels hangen me volledig de keel uit. Nergens voor nodig!
@boris9397: je zou bijna zeggen dat het een gratis en openbare blog is
@lekkaah: Want andere clickbait pagina’s zijn niet gratis? Het is simpelweg vissen naar pageviews en daarvoor wordt geld ontvangen van de advertisers, voor de lezer is het echter tijdverspilling en frustratie.
@boris9397: … je zou bijna zeggen dat het een gratis en openbare blog is …
@boris9397: Al op de frontpage staat de verklaring. Daarbij is een titel die de nieuwsgierigheid opwekt wel degelijk nodig. Zo werkt het moderne internet nu eenmaal. Als iedereen nu een premium abonnement neemt, zijn we er minder van afhankelijk. Maar de service is voor iedereen gratis ;-).
@willeme: Zoals al eerder vermeld, bij de app niet. Volgens mij wek je trouwens wel hetzelfde positieve effect op moest de verklaring gewoon in de titel staan en dat zonder het negatieve effect die nu opgewekt wordt door het clickbait gehalte. Anders dan dat ben ik vol lof over het hoogstaand artikel die je hier weet neergezet hebt!
@boris9397: Kritiek is altijd welkom. Ik begrijp je punt, want deze auto heeft natuurlijk meer dan 270 pk. Het is echter wel zo dat mensen minder snel een artikel gaan lezen als de titel of de afbeelding alles al verklapt. Zo werkt het nu helaas.
Uiteraard is het niet de bedoeling om onze lezers te irriteren. We zullen daarom altijd in gesprek gaan om te kijken waar de fijne scheiding ligt tussen een (noodzakelijk) aantrekkelijke titel en irritatie. Daar moet de balans in gevonden worden. Soms is de titel te saai en wordt een eventueel leuk stuk door geen hond gelezen en het andere moment wakkert het juist de mensen aan. In elk geval bedank voor je bijdrage!
@willeme: mensen zijn vandaag de dag al vrij snel geïrriteerd en/of beledigd, dus ik zou in die “evaluatie” niet al te veel tijd stoppen. Gewoon doorgaan.
Als men zich druk maakt om zulke futiele zaken dan ligt dat in mijn optiek aan de persoon zelf en niet aan de auteur.
Fyi: ik ben van mezelf mega irritant dus deze mening is compleet nutteloos.
@okdoei: ?
@willeme: je schrijft hartstikke leuk en ludieke titels zijn prima, dit is niet NRC Handelsblad. Netjes dat je nog even reageert maar je hoeft je echt niet te verantwoorden. Ga zo lekker dooorrrr!
@willeme: deze titel kan ook ’t effect hebben dat ze denken, boeiend 270 pk. Het gaat om het woordje daarna, redelijk briljant hoor ?
@willeme: bijzonder bruut apparaat trouwens.
Dames en heren zie hier mijn nieuwe “droom” c segmenter! Rolkooi er in strippen en gaan! Wel ander kleurtje!
@tortuga: En dan naar de Nordschleife gaan en hem in de eerste bocht in de vangrail hangen..
@langejohn: yup! … uhm of toch niet? Misschien eerst nodige rij cursussen volgen.
Standaard M2 competition ben ik al lang tevreden. Met wat geluk kan de zoektocht naar een nette 2dehands eind dit jaar beginnen :-)
En nog niet sneller dan een Tesla das best triest he?
@niex: hij kan ook niet vliegen das best triest hè?
-edit: nutteloze bijdrage-
@sezzz34: Ga anders ook ff vertellen hoe hij zijn koffie moet drinken. Man man man wat een gezeik.
Eerst is er gezeik over een titeltje. Dan reageert @willeme daar uiterst netjes op, is het weer niet goed.
Er komt al genoeg regen aan, dus kap met huilen allemaal.
-EDIT: Als je 14 reacties nodig hebt om je ongenoegen te uiten, kun je beter een andere site gaan bezoeken.-
Versnellingsbak????? Kan ie dit aan?
Binnen 100 meter draai je je crank hub er doorheen… Dat blok kan die power niet aan… Compleet idioot. Leuk voor een paar KM, maar dan is het toch echt kaduk.
@marc_rutten2: wat.
Voor iedereen die altijd lult dat Autoblog clickbait-geil is, dat valt dus wel mee, gewoon een eerlijke titel hebben we hier.
Ik vind de M4 (en M3) veel mooier dan de M2 en de M2 mooier dan de Competition, maar wat heeft die motor wel wat de gewone M2 niet heeft? Geen gesmede zuigers en drijfstangen?
Een voor mij van de weinige, hedendaagse, begeerlijke BMW’s!
Mee eens. De F22/F87 is de BMW die nog nog het meest in connectie staat met de oudere types. Ik stond laatst naast een E46 geparkeerd. Ik stond er van te kijken dat die qua lengte overeen met mijn 2er.