Vandaag is rood… de kleur van Jan Lammers.
Er zijn diverse legendarische Lotussen, maar de Elan valt daar niet onder. Het is een ietwat verguisd model. Als voorwielaandrijver was de Elan een beetje een vreemde eend in de Lotus-bijt. De auto kreeg ook niet echt een waardig einde, want de Elan eindige zijn levenscyclus met een Kia-logo. De Koreanen wilden daarmee hun merk op een wel erg letterlijke manier een nieuw elan geven.
De Elan is misschien niet de beste sportauto die het merk ooit gebouwd heeft, maar een voorwielaangedreven Lotus is alsnog een Lotus. En een Lotus staat altijd garant voor rijplezier. De Elan heeft daarom zeker liefhebbers. Onze hoofdredacteur bijvoorbeeld, maar ook Jan Lammers. Hij was van 1992 tot 1996 de bezitter van een Lotus Elan. En als een gevierd coureur wat in een sportwagen ziet, wie zijn wij dan om deze auto af te kraken?
Jan Lammers heeft in zijn rijke carrière ook nog in een Lotus geracet. In 1997 deed hij namelijk mee aan de 24 Uur van Le Mans in een Elise GT1. De Lotus begaf het echter na 121 ronden, waardoor Lammers en zijn teammaten een DNF achter hun naam kregen. Hopelijk had hij met deze Elan betere ervaringen.
Voordat Jan Lammers op Le Mans verscheen met een Lotus Elise, bezat hij dus een Lotus Elan. Om precies te zijn het rode exemplaar dat je hier op de foto’s ziet. Jan was destijds voor de sterkste van de twee varianten gegaan, de SE. In deze versie levert het Isuzu-blok 158 pk. Dat is voldoende, aangezien het gewicht maar 1.067 kg is.
Na Jan Lammers heeft de Elan nog één andere eigenaar gehad, die het grootste gedeelte van de 67.340 km voor zijn rekening heeft genomen. Jantje Lammers zelf had er destijds namelijk maar weinig in gereden. Zou een voorwielaandrijver dan tóch niet zijn ding geweest zijn?
De verkoper wil €14.950 hebben voor deze Elan met een bekende eerste eigenaar. Meer foto’s en info vind je op de Marktplaats-advertentie van deze Lotus.
pindakoning zegt
Ik heb dit altijd een lelijke auto gevonden. Wellicht maken de rijeigenschappen -zoals je van Lotus mag verwachten- een hoop goed
ericd zegt
Lelijk inderdaad. Maar volgens Mike Brewer de beste voorwielaandrijver (die hij ooit heeft gereden). Ook op gebied van FWD had Lotus iets kunnen betekenen.
Robert zegt
@ericd: je weet dat de geloofwaardigheid van een autohandelaar ongeveer gelijk staat aan die van een gebedsgenezer, een politicus en de advocaat van de duivel?
basman147 zegt
Als het alleen Mike Brewer zijn mening was geweest had ik je gelijk gegeven, maar in dit geval wordt het wel ondersteund door meningen van vele autobladen uit die tijd.
Daarnaast weet ik dat ze bij Alfa Romeo nog jaren lang een of meerdere Elans van deze generatie als referentie-auto hebben gebruikt voor de ontwikkeling van het onderstel van de GTV, de Spider en de 156.
Dus ook collega onderstel-ontwikkelaars dachten er zo over.
firett zegt
@RRRobert: nergens maar hier ook zeker niet blind een auto kopen. Veel import, laswerk en gunstige standen…
jaapiyo zegt
Je hebt ook enige ervaring hoor ik…
ericd zegt
Iemand zou op basis van het chassis (de kunststof koets is uiteraard niet zelfdragend), een nieuw ding moeten ontwerpen.
dwfc zegt
Als er nu een Lotus is die je niet wou hebben …..
Lammers, is dat die man niet met een permanent in zijn haar ….. dan snap ik het wel.
toniominestrone zegt
@dwfc: lekker wijs gozer, Onze Jan reed 50 jaar geleden als klein jochie al rond op de slipschool met een flinke bos natuurlijke krullen op zijn hoofd!.
MarcoM zegt
@toniominestrone: en in een Simca
Estate_of_mind zegt
‘Beste voorwielaandrijver ooit’ volgens de kenners…
MaartenD zegt
Je had vroeger een computergame, heette volgensmij ook Lotus. Kon je kiezen uit een Esprit en deze Elan #jeugdsentiment
MaartenD zegt
https://youtu.be/oW946eK3Itw
harleytijn zegt
Heb wel eens het genoegen gehad om in een dergelijke Lotus te rijden. Was serieus onder de indruk van de rij eigenschappen…. is wel 20 jaar geleden, maar staat me nog altijd bij. Leuke wagen.
MarcoM zegt
Al was deze Lotus van Bill Gates of Angela Merkel, dit model is nou net de Lotus wat ik nooit zou kopen.
sportevo zegt
Leuk weetje over de Elan: de knipper/stadslicht glaasjes aan de voorzijde vind je ook terug op de McLaren F1.