Een normale motor kan bijzonder worden, het ligt soms slechts aan de verpakking. Deze Lotus Elise occasion is daar een goed voorbeeld van.
De ‘snelste auto’s ter wereld’ hebben vaak enorme bergen pk’s, extreme technische specificaties en een hoge prijskaart. Als lekker rijgedrag en simpele techniek echter meer je ding is, kun je met veel minder genoegen nemen.
Lotus
Een merk wat dat goed heeft begrepen is Lotus. Het merk is nog steeds veelal trouw aan de slogan die de merkoprichter bekend maakte: simplify, then add lightness. De Lotus Elise is een gerenommeerde sportwagen die ook in de moderne tijd deze slogan erg letterlijk neemt.
Simpele motor
Het bijzondere van de Elise is namelijk dat vooral het lichte gewicht en de layout het verschil moeten maken. De motor was bij het introduceren van de nieuwe Elise in 2000 ‘gewoon’ een 1.8 liter grote unit geleend van Rover, die initieel zo’n 122 pk leverde. Geen harde cijfers qua pk maar het doet geen afbreuk aan de Elise als sportwagen. Een simpele motor is dus alles wat je nodig hebt. Dat gold ook voor latere motoren in de 111S (155 pk) en de latere 1ZZ motor van Toyota (192 pk).
VTEC
Zo’n doorsnee motor betekent echter ook dat er makkelijk veel meer pk in gestopt kan worden, zonder daarvoor extreem grote motoren te hoeven lenen. Er staat nu een Lotus Elise als occasion in ons land die daar een perfect voorbeeld van is. Het is een bijzonder ding. En dan hebben we het niet perse over het mooie rode kleurtje, wat trouwens wel bijzonder is. Hij is namelijk achteraf opnieuw gespoten in Rouge Flamme, een kleur die je kunt kennen van Renault. Maar er is meer: deze Lotus Elise heeft niet de motor die je verwacht. Een snellere motor, maar dan van Japanse komaf. Het is echter niet de latere Toyota-motor. Nee, deze motor komt bij Honda vandaan. Inclusief VTEC!
Vermogen?
Volgens de verkoper is dit een aanwinst voor de Lotus Elise occasion, vanwege zijn betrouwbaarheid, soepele loop en hoog vermogen. De advertentie zegt namelijk dat de Elise 122 pk levert, ongeveer gelijk aan het origineel. Door een reactie hieronder van de voormalige eigenaar die de swap heeft laten uitvoeren, @ploo77, weten we echter meer: het gaat om een 2.0 liter grote Honda K20Z4 uit de Honda Civic Type R (FN2). Deze levert volgens degene die hem heeft gemonteerd in Engeland zo’n 242 pk, dus hij is ook nog een beetje gekieteld. Toch weer een lekkere verdubbeling. De reden voor deze swap?
[…] dit was mijn Lotusje toen in december 2013 in de tunnel op de A2 bij Utrecht de koppakking van de originele Rover motor er de brui aan gaf.
Qua betrouwbaarheid dus een stapje vooruit.
Als je het niet zou weten, zou je niet merken dat deze Lotus Elise occasion een complete harttransplantatie is ondergaan. De enige juiste motorswap voor deze auto? Het lijkt namelijk deze auto allemaal op het hart geschreven te zijn. Deze rood-met-zwarte Elise met roodlederen stoelen heeft 89.059 km gelopen en staat voor 29.950 euro op Marktplaats. Koop dan!!1!
Met dank aan Daan voor de tip!
fanboy zegt
Je kunt met 120pk op dit gewicht echt wel lol hebben, maar het is toch een beetje een vreemde stap komend vanaf 190pk.
lightisride zegt
Voordat de Toyata motoren in de Elise gingen (er was trouwens ook een toyota zonder de 190pk kop met variabele kleptiming/hoogte) zaten er Rover motoren in de Elise. Ik denk dat dit er zo eentje was (2004 kan kloppen). Die motoren hebben hebben ‘maar’ 120 pk en zijn dus wat populairder om te vervangen door een VTEC dan de Toyota/Yamaha motor met 190pk, want daar kan ook nog simpel een supercharger op om richting de 300 pk te gaan. Die hebben sowieso beleving genoeg met 8000+rpm.
Ik denk dat deze auto het afgelopen jaar ook bij VanderKooi te koop heeft gestaan, dus er zal wel iemand precies weten hoe t zit.
Loek zegt
@lightisride: ik was de Rover-motor zowat vergeten, die klinkt inderdaad een stuk plausibeler. Heb het even verhelderd in de tekst, thanks voor de bijdrage!
qqris zegt
@lightisride:
Volgens mij hadden de versies met Rover-motor de uitlaten in de bumper zitten en degene met Toyota-motor de uitlaten onder de bumper. Dan zal dit van origine inderdaad ook een Elise met Rover-motor zijn.
Johanneke zegt
Kan mij niet voorstellen dat een honda 1.8 16v dohc met vtec maar 120pk levert. Mijn 1993 galant 1.8 sohc heeft al 128pk.
jimyb zegt
@Johanneke: maar das een v6 ?
Johanneke zegt
Haha een v6 met zo’n kleine displacement, het is geen f1 auto.
dondeboer zegt
@Johanneke: In de Mazda MX3 zat een 1.8 6-cylinder, dus ’t is niet onmogelijk. Wel onpraktisch.
volvov7025t zegt
@Johanneke: mazda mx3! Met die kabouters
redneckdarian zegt
@Johanneke: Mazda MX3 is een 1.8 V6. Dus dat bestaat wel
kapitein zegt
@Johanneke: Een Mazda MX-3 is dan dus een f1 auto? ;)
tjorque zegt
Neen want F1 is 1.6l :)
ploo77 zegt
Die vraag over het vermogen kan ik wel beantwoorden denk ik want dit was mijn Lotusje toen in december 2013 in de tunnel op de A2 bij Utrecht de koppakking van de originele Rover motor er de brui aan gaf.
Ik liep al langer rond met het idee om er een VTEC motor in te laten monteren maar ja…niet goedkoop he en zonde als de motor het gewoon nog goed doet. Dat laatste argument was letterlijk in een klap verdwenen dus de auto naar Maidstone Sports Cars in Kent, Engeland laten transporteren waar ze er een Honda K20Z4 motor (uit een Civic Type R) in getransplanteerd hebben. Heb het even opgezocht en volgens Maidstone kwam er uiteindelijk 242bhp @7940 rpm uit.
Later heb ik hem ook nog “Rouge Flamme” laten spuiten, beter bekend als Renault Clio rood. Vond ik op een Clio al heel mooi en staat geweldig op de rondingen van de Elise.
Ben er heel blij mee geweest maar uiteindelijk door wat negatieve ervaringen bij de Lotus dealer hem toch verkocht. Ik hoop dat een liefhebber hem oppikt en er nog heel veel mooie kilometers mee maakt. Wel oppassen vooral in de regen want VTEC in een Elise kan echt een gevaarlijke combinatie zijn :-)
polpol33 zegt
@ploo77: Nice!
Hij ziet er goed uit. Ik had er een met een tot 150 pk opgevoerde rover motor. Heerlijke wegligging. Top stuurgevoel. Echt wel snel. Maar… ik miste de echte power. Geen duw in de rug.
Dus maar weer verkocht.
Loek zegt
@ploo77: top dit! Bedankt voor de extra info, dat heldert weer het één en ander op. Gaaf projectje!
banderas zegt
@ploo77: problemen bij de dealer reden om een auto weg te doen? Alsof je van een dealer afhankelijk bent. Bedoel je niet gewoon de auto?
kadett83 zegt
Was er iets mis met de auto dat je hem wegdeed. Enkel slecht contact met de dealer (Vanderkooi??) zou toch geen reden moeten zijn. Meer bedrijven die onderhoud kunnen plegen aan de auto.
Gulli zegt
Toen ik las dat er een Honda motor in was gegaan dacht ik meteen ‘K-swap!!’
Kan komen omdat ik sinds een jaar geabonneerd ben op het kanaal van Gears and Gasoline en die hebben een Civic time attack auto gebouwd met iets van 20k aan K-swap goodies erin :)
Je hebt er een mooie auto van gemaakt, het rood staat hem zeer goed idd!
oeverwal zegt
Lijkt meer op een Honda K20A (2.0). Oftewel een K-swap. Het originele blok is een 1.8i met 122pk.
kennone zegt
@oeverwal: klopt
kennone zegt
Volgensmij is dit gewoon de motor van de Integra Type R DC5. Dus minimaal 200 PK
tjorque zegt
Doe mij maar een swap met een Yaris GR blokje dan…
vacano zegt
Een 1.8 VTEC levert minimaal 136pk op.
De meeste Elisen hebben maar 120 pk dus zo abnormaal is dat niet.
Lepel de 2.2 VTEC erin, dan heb je ook driemaal zoveel pk’s.
Heerlijk scheurijzer net als de S2000
etijn zegt
De Elises s2 met een uitlaatpijpje links en rechts waren origineel geleverd met rover k-serie motoren. De versies met een dubbele uitlaat die door de diffusor steekt in het midden onder is de versie met een Toyota motor.
De rover motoren waren de versies met Vvt en dus wel iets meer vermogen dan 120pk vaak, maar zeker niet richting de 190pk. Dat haalde je alleen met zware ingrepen uit zo’n rover blok.
joligejoffer zegt
Dit klopt! En de Toyota motor heeft 192PK standaard met VVTL-i techniek.
Deze werd o.a. toegepast in de 111R
Later kwamen de Toyota motoren met 136PK
Gulli zegt
De MGf van mijn moeder had datzelfde Rover K-series blok met VVT en die leverde volgens kenteken 145pk idd
jmeverts zegt
Rood kleppendeksel is toch altijd 200pk plus bij honda?
milie33 zegt
Nee hor, B16b uit de Civic type R van de EK (ek9) generatie heeft 180pk
golf1985 zegt
Met mijn abf kom ik op 150 pk uit op 900 kilo. Kan zeker leuk zijn maar denk eerder dat de vtec wel iets meer vermogen heeft als 122 pk
Romano zegt
De Elise s2 werd bij introductie geleverd met een 1.8 rover motor met 122 pk. Pas bij de 111r werd die vervangen door de Toyota motor met 192 pk. Dit gaat was origineel een s2 met rover blok. En heeft dus een vtec blok gekregen met waarschijnlijk zo een 200 pk. Maar kennelijk nooit op kenteken gezet, waardoor die nog steeds 122 pk aan geeft.
milie33 zegt
Is moet me sterk vergissen of dit is een k-serie Honda blok. Als ik dan even de wiki pagina hierover afspeur kom ik op niet minder dan k20 (2.0, er is ook nog een k24 met 2.4 etc) en tenminste 150pk
Een veelgebruikte vorm is de k20 uit de Civic type-R en dan zit je op 200pk of zelfs 220pk uit een non-turbo blok.
Jorrit zegt
@milie33: Precies. Een 1.8 vtec lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk; dan zou het alleen een oud Integra-blok kunnen zijn volgens mij.
Een 2.0 klinkt aannemelijker.
milie33 zegt
@jorrit: in de Civic sedan (of is het een 5 deurs hatchback?) VTI ligt ook een B18 met ik dacht 170pk. En inderdaad de Integra met de dikste B18 met ik dacht 210pk.
Leuk extra weetje: de b16 vti (civic, del sol) levert overal 160pk, maar in Japan dan weer 170pk. Die jappen houden al het leuks altijd voor zichzelf😂. Zo heeft de EP3 Civic in Japan een stijvere sway-bar dan alle andere markten.
rwdftw zegt
Even op Autoweek het kenteken inkloppen en je ontdekt dat er origineel een 18K4F blok in zat. Dat is het Rover blok met 122PK. Dan zal die VTEC nu aan de 190 zitten wat het best leuk spelen maakt.
Robert zegt
Er staat me iets van bij dat de latere Elises een Isuzu blok kregen ter vervanging van die toch wel antieke Rover motor? Ik weet dit niet zeker. Wat wel een zekerheidje is, is dat deze engine swap een tamelijk geniale stap vooruit is.
Overigens is de correcte slogan “Remove the unnecessary, then add lightness“, wat Colin Chapman’s verklaring was voor de introductie van Lotus’ de eerste monocoque in de Formule 1.
ericd zegt
Helemaal goed.
V8Vantage zegt
En dit is hem: https://www.autoscout24.nl/aanbod/lotus-elise-1-8-16v-honda-conversie-benzine-zwart-04afef5e-da99-4a85-9147-e7ead8cdaad2?cldtidx=29&cldtsrc=listPage&searchId=1911757923&cldtsrc=listPage&searchId=1911757923
“Het betreft een Lotus Elise met een Honda conversie met de Honda K20Z4 uit de Honda Civic Type R (FN2) met 242 PK.”
Als ik het goed onthouden heb zijn er veel omgebouwd naar de Honda motor. De kunst is om een links gestuurde te vinden. Veel van het aanbod is met het stuur rechts.
Ah staat inmiddels ook in het artikel :-)
jeronimo81 zegt
Gewoon een zeer mooie wagen. Proficiat aan de oude en toekomstige eigenaar! 👌
Heb mijn Elise 250 CUP een tijdje terug ook ingeruild voor een Exige 380 CUP en kan alleen maar zeggen dat ik er nog geen moment spijt van heb gehad. Zelden zoveel rijplezier gekend. Die 3.5 V6 supercharged in een manueel geschakelde wagen van 1050kg met achtertractie geeft me elke keer weer kippenvel! 😍🔥❤️
Greetz,
https://www.instagram.com/blue_beast_lotus/
m vd velde zegt
Laat ik de advocaat van de duivel zijn en een toekomstige koper hierop wijzen:
wat gebeurt er als tijdens een apk, een grote verkeerscontrole of een aanrijding (waarbij een technische controle komt) wordt vastgesteld dat het feitelijke motorvermogen 204 pk of daaromtrent en niet de originele bij de RDW geregistreerde 122 pk is
Oftewel toen de motor is ingebouwd, heeft niemand de moeite genomen om deze te legaliseren bij de RDW, ongetwijfeld vanwege de kosten