Deze Audi A6 occasion is wat er gebeurt als je alle visuele opties hebt aangevinkt en je geld op is wanneer je bij de motor terechtkomt.
Een tijdje geleden vonden wij een wel heel erg lekker samengestelde BMW 3 Serie op Marktplaats. Deze was echter vrij duur, waardoor het voor de potentiële koper een twijfelachtige keuze kan zijn. Daarnaast ging het om een 320i: net niet de basismotor. Al het geld is dus stukgeslagen op de specificatie.
Audi
Wat dat betreft hebben we de evenknie van die 3 Serie gevonden in de vorm van deze Audi A6 occasion. Ten eerste komt de kleurstelling overeen.
De kleur in kwestie is namelijk Audi Exclusive Gotland Green (LX6W). Je moest dus flink extra betalen om deze kleur des tijds op een A6 te bestellen. Niet heel veel mensen zullen dat dan ook gedaan hebben. Wat dat betreft is dit inderdaad heerlijk exclusief. De kleur wordt bijgestaan door een chroompakket en lichtgrijze velgen, dat is dan wel weer anders dan de voornamelijk zwarte 3 Serie.
Bruin leer
Ook de kleur van het interieur in deze Audi A6 occasion lijkt op de eerdergenoemde 3 Serie, want het is hier bruin van kleur. Eén van de mooiste contrasten die er is met groen. Ook is hier flink gestrooid met opties, van stoelverwarming tot Lane Keep Assist tot automatisch inparkeren. Zoals bijna elke A6 van deze generatie is de bak een zeventraps DSG.
Basismotor
Dan blijft er nog maar één addertje onder het gras over en een laatste overeenkomst tussen deze Audi A6 occasion en die 3 Serie: de motor. Zo’n specificatie wil je het liefst op een dikke uitvoering, een 3.0 TFSI of TDI of zelfs een S6. Dat alles is het niet: voorin ligt de 1.8 TFSI. Dit is de kleinste motor die je des tijds kon krijgen voor de A6. Hij levert 190 pk en een op zich nette 320 Nm, maar een echt snelle A6 is het daarmee niet. Alles is relatief, natuurlijk.
Kopen
Mocht jij nou denken: “al was ‘ie elektrisch, ik zou deze Audi A6 occasion door de specificatie alsnog graag hebben!”, hij staat te koop. Het betreft een exemplaar uit 2017. In die vier jaar heeft de auto 58.807 km gelopen, wat erg meevalt. Een goedkope A6 is het trouwens niet, hij moet nog 34.950 euro kosten. De advertentie van de Audi A6 occasion vind je op Marktplaats.
Ot92 zegt
Zou Mat Watson deze A6 hebben samengesteld? Die heeft een tijdje terug ook een groene Rs6 met dezelfde kleuren samengesteld. Het is wel een mooie unieke samenstelling, kom je in ieder geval bijna nooit tegen.
Ach… dat ie ‘maar’ een 1.8 TFSI met 190pk onder de kap heeft is geen ramp. D.m.v. een kietelsessie gaat ie naar circa 240pk en 430nm, dat is meer dan zat voor Nederland. Zelfs in Duitsland kom je er prima mee vooruit.
MrHyde zegt
Oef: 190pk, dat is echt afzien. Zeker in Nederland, met z’n perfecte snelwegen en regelmatig onbeperkt hard mogen rijden.
Dan kun je in NL inderdaad toch beter een niet-comfortabel interieur nemen, en iets wat minder op het netvlies ligt; zodat je je centjes aan een dikke BPM motor kunt uitgeven (waarvan de meerprijs het grootste deel de schatkist invloeit).
Bij nader inzien; deze man/vrouw was misschien toch wel verstandig.
Tonnie zegt
@MrHyde: in NL geven we alles uit aan uiterlijk vertoon. Schraapmotor en plankjes als stoelen, zolang er maar sportbumpers en joekelige velgen onder zitten. En 2e hands weer niets moois te kiezen..
bischero zegt
@thijsj: alles is afhankelijk van perspectief. De voormalige eigenaar zal het niet begrijpen dat er mensen zijn die hetzelfde bedrag stukslaan op een veel kleinere, minder luxe uitgevoerde A4 met een dik blok in het vooronder. Zeker niet als je 95% van de kilometers op de treurige Nederlandse A4 aflegt. Ik zoek zelf de middenweg, rijd de nodige kilometers in bergachtig gebied en Duitsland, maar wil ook prettige opties hebben. Die zijn mij meer waard dan nog meer pk’s.
En van mijn ideaal rilt de ex-eigenaar van deze A6 van mijn keuze, hoewel de kleurstelling van de Giulia Veloce identiek is. 😁
MrHyde zegt
@thijsj, er wordt soms te veel aan uiterlijk vertoon uitgegeven: een A160 met AMG pakket en 114i met M-sport pakket en 19 inch, maar verder zo kaal als het hoofd van een gabber.
Dat zou ook niet mijn ding zijn, vooral omdat er gepretendeerd wordt met een Porsche killer te rijden, terwijl de gemiddelde Daihatsu net zo snel is.
Maar ook mijn vorige auto, was wat betreft uitvoering standaard, met wel 18 inch velgen, en een premium geluidssysteem. (Geen sportbumpers). Maar die had van zichzelf al goede stoelen, en de basismotor was tenminste atmosferisch en met handbak. En al die extra electronica gebruik ik niet, maar gaat wel stuk.
Moraal: ieder z’n ding, dat is het mooie aan opties. Kun je je geld uitgeven aan wat je zelf belangrijk vindt.
Deze Audi vond de basismotor al voldoende.
Tonnie zegt
@MrHyde: de basismotor in deze audi is ook al zeker niet karig haha. Bijna 200pk is zeker adequaat. En dan nog behoorlijk smaakvol samengesteld. Dit is wel prima.
bisazza zegt
Niet iedereen heeft de behoefte om veel vermogen in het vooronder te hebben. Chique samenstelling overigens
Dd zegt
Prachtige samenstelling! Deze combi kom je zelden tegen…
190PK is inderdaad ruim voldoende voor de Nederlandse wegen.
Een keer iets anders dan simpel zwart of grijs…
Voor mij persoonlijk het mooiste model gebouwd door Audi!
tortuga zegt
@Dd: waar is de tijd dat mensen al blij waren met 120pk om vooruit te kunnen. Het is misschien een grote lompe auto, maar voor dagelijkse auto is dit zeker genoeg! En die samenstelling is magnifiek! Alleen een ander setje wielen ( zilver of goudkleurig )
alcantara zegt
Laten chippen naar 240pk. Meer vermogen kun je in Nederland toch al amper kwijt.
Gewoon een prima wagentje, het enige wat echt sneu is, is dat het een automaat is.
simonferrari zegt
@alcantara: Je wil toch niet serieus een handbak in een Audi A6?
Loek zegt
@simonferrari: mwah, op zich. Ik ben niet een type dat altijd en overal #savethemanuals beweert, maar in een pittige versie van de A6 zou een handbak niet misstaan. Bij een specificatie als deze maakt het me weinig uit trouwens.
bischero zegt
@simonferrari: sterker nog, JUIST met een kleine motorisering WIL je een exemplaar met automaat.
Variomatic zegt
Leuk, maar zeker niet ‘bomvol’ zoals de adverteerder roept..geen adaptive cruise, geen open dak, basic climate control, geen electrische stoelen, geen virtual cockpit etc. Typische leasebak waar iemand tot een max leasebedrag mag gaan. En een rare historie: in 2017 geimporteerd, toen een maand door een particulier in gereden en toen weer in de handel beland. Toen drie maanden te koop gestaan en sinds mei 2020 in handen van een particulier, maar toch staat ie al sinds augustus 2020 weer te koop.. met een groene blijf je zitten?
Robert zegt
@variomatic: als een auto zó snel weer van de hand wordt gedaan, is er meestal iets onderliggend aan de hand. En ik denk dat de schuldige wel eens dat 1.8 TFSI blok is; een relatief zuinig en koppelrijke motor met prachtige techniek, maar o zo kwetsbaar en gevoelig voor slecht warmrijden, verkeerd onderhoud en als gevolg daarvan, extreem olieverbruik, loslatende low-friction coating aan de binnenwand van de cilinders en inwendige verkoling.
Wat die kleur groen betreft, elke smaak is natuurlijk subjectief, maar ik heb deze recent nog aanschouwd op een (eveneens geïmporteerde) RS6 hier in de buurt, en die is in werkelijkheid nog mooier dan op de foto’s,
Ot92 zegt
@variomatic Volgens mij is dat wel de automatische climate control paneel voor de A6. Verder is de C7(.5) nooit met een virtual cockpit geleverd. Dat kwam pas aan het licht met het huidige model.
Ikzelf heb virtual cockpit in de auto zitten, maar of het echt een meerwaarde heeft is een ander verhaal. Meestal staat ie op de ”analoge” stand.
Dat ie geen elektrische stoelen en geen open dak heeft zou in mijn geval geen probleem zijn. Des te meer elektronica je aan boord hebt, des te meer er stuk gaat op (een gegeven moment). Een open dak levert vaak gezeik met lekkage of verstopte goten enz. Ook kan het zorgen voor extra windgeruis in de auto. Ik heb het liever niet dan wel.
Loek zegt
@ot92: wat je zegt over Virtual Cockpit klopt, de C7 heeft dit in geen enkele vorm gehad. Wel in de vorm zoals je ziet op de foto’s: met een groot scherm tussen twee analoge tellers. Daar kun je trouwens wel zo goed als dezelfde functies als VC op krijgen, al dan niet op een kleiner scherm. Werkt nog steeds prima als je de navi daar neerzet.
Climate control is overigens ook het volledige systeem volgens mij, alleen kun je hem volgens mij ook met dual zone krijgen. Dat heeft deze dan weer niet.
Ot92 zegt
@loek Doe mij maar zo’n teller. Ik heb een volledige virtual cockpit en zo bijzonder is het allemaal niet meer. Als het stuk gaat ben je absurd veel geld kwijt later. Je kan bijv. niet zomaar even een tweedehandsje aanschaffen om ‘m te vervangen en daarvan het km stand gaan aanpassen.
Volgens mij zit er wel dual zone op. Dat is al standaard bij het volledige systeem sinds 2006 zo’n beetje naar mijn weten.
Loek zegt
@ot92: ik zie het nu, het is wel dualzone. Foutje, bedankt!
Ot92 zegt
@loek Graag gedaan.
monsieurleloure zegt
@ot92
In normale auto’s blijven dat soort zaken gewoon heel, dat het bij Audi niet zo is is een ander verhaal.
Maar die hebben ook vaak computermodules liggen op plekken waar graag water kan komen door lekkages of verstopte afvoertjes waardoor de module onder water komt. Elektra en water gaan niet zo lekker samen, zegmaar.
Dat noemen ze voorsprong door techniek blijkbaar, ik noem het rommelen.
Ot92 zegt
@monsieurleloure Geen idee, geen ervaring mee, maar je zal wel gelijk hebben.
Variomatic zegt
@variomatic: pardon: bouwjaar is 2017 en in 2020 geimporteerd en toen een maandje bereden door eigenaar 1 en sinds mei 2020 door eigenaar 2.
alloallo zegt
Groen kost 💰 poen
rollingstoned zegt
Niet voor niets dat Green the Color of Money is ;-)
Dd zegt
Geen van allen verklaringen kloppen! Door een fout van de RDW is de auto op naam ingevoerd, niet op de bedrijfsvoorraad. Kan uit ervaring zeggen dat de auto top onderhouden wordt, geen druppeltje olie verbruikt en ook geen automaatbak problemen heeft. Is ook geen lease auto geweest! Conclusies zonder achtergrond info zijn in dit geval zeker niet correct.
Variomatic zegt
@Dd: dus hij staat al een jaar te koop..
ishiban zegt
Ja ook leuk, maar klopt alles wat jij beschrijft?
Svenska II zegt
Past wel bij de gemiddelde Audi rijder: veel opsmuk, weinig inhoud…
porker zegt
Op foto dash staat al meer dan 60k aan km…
jmeverts zegt
Tijdens de proefrit denk je waarschijnlijk nog dat het wel prima is maar na een week verlang je naar minimaal 100 pk meer…
KEV9 zegt
De politie ook: https://www.politie.nl/nieuws/2021/mei/28/00-ruim-2-miljoen-verkeersovertredingen-in-eerste-vier-maanden-2021.html
denniss00 zegt
Wat mij betreft mag dit wel een nieuwe rubriek worden, over dit soort schapen in wolfskleren. Leest erg lekker weg :)
marcomanta zegt
@denniss00: schaap ja, maar wolfskleren?
mattr zegt
Zou ik toch iets meer centen op tafel leggen en voor zoiets (BOMVOL!!!1!) gaan:
https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=323627138
soes750 zegt
Nou ja 190pk is toch genoeg voor 100 km/h op ‘s lands A-wegen. Rij je in ieder geval rond in luxe. Is maar net waar je meer waarde aan hecht.
bitd zegt
De bestuurdersstoel suggereert toch echt een andere KM stand…
Variomatic zegt
@bitd: njet, 50dkm in de stad en je stoel ziet er verrotter uit dan 200dkm snelweg..
bitd zegt
@variomatic: misschien was de persoon 150+ kg, maar anders gaat die wang er niet zo snel aan. Had dezelfde stoelen in een auto, met 180k km zagen ze er beter uit dan deze, 5 jaar oud.
Loek zegt
@bitd: hij zal wel van de zus van @willeme geweest zijn ;)
bitd zegt
@Loek: 😂
Ot92 zegt
@bitd Niet goed onderhouden. Met een beurtje aan het leer zal het mooier eruit komen te zien.
willeme zegt
@bitd: zegt niets over de kilometers. De stoelen worden het snelst oud door veel in en uit te stappen. Met name bij de wangen. Stoelen met met veel kms kunnen er soms uitstekend uitzien.
Ot92 zegt
@willeme Klopt. Dat is wel een dingetje bij VAG met leren bekleding. Toen ik destijds naar een Passat B8 zocht, zag ik verschillende auto’s voorbij komen met 100 tot 150dkm op de klok. Sommige met 150dkm hadden stoelen die in een véél betere staat waren dan een auto met 100dkm op de klok. Zo had een familielid van mij een Golf 7 GTI van 3 jaar oud waarvan de linkerwang van de bestuurdersstoel al was gaan scheuren bij 80dkm.
fastforward zegt
Erg fraai. De motor is een klein minpunt
marcomanta zegt
@fastforward: een heel groot minpunt zul je bedoelen. Werkelijk, zo een klein blokje in deze auto….
oochiewally zegt
Mooie kleurencombinatie.
Ik heb hetzelfde type A6, zwart met alcantara maar dan 2.0 tdi met zelfde vermogen.
Het houdt niet over maar om nou te zeggen dat het weinig is…
Kunt goed meekomen met verkeer en harder dan 100 km/u is het vaak niet.
Zuiniger wel.
Ot92 zegt
@oochiewally De 2.0 TDI 190pk is wel wat vlotter vanwege het koppel. Gekieteld (circa 235-240pk en 500nm koppel) gaat ie pas lekker vooruit.
fabian159 zegt
Met 190 pk is hij toch sneller dan 90% van het Nederlandse wagenpark. Overigens laat ik ook liever 500 euro achter bij een goede chipboer dan 8000 bij de dealer waarvan 5000 naar vadertje staat gaat.
rogerzz zegt
Sja 300pk klinkt leuker, maar om elk jaar 1000 euro af te tikken voor nieuwe banden.. 190pk vind ik opzich ook genoeg, desnoods met een chipje.
Mooie auto, als de kilometerstand wat hoger stond en de prijs wat lager had ik hem wel overwogen als snelweg-tuffer (120km woon-werk per dag) als er een kantoordagje in de agenda zit.
Ot92 zegt
@rogerzz De voorbanden slijten wel redelijk hard met behulp van wat koppel op de voorwielen. Met mijn dieseltje, die over 450nm koppel beschikt op de voorwielen, doe ik zo’n 20dkm met banden op de vooras.
Als ik het me goed herinner, kom je met een chipje ook aan zo’n 450nm in een 1.8 TFSI 190pk.
mashell zegt
Eerst laat je dat geld achter bij de chipboer en een jaar of wat later nog een paar keer bij de dealer want die chipboeren weten nauwelijks wat ze doen. Meer vermogen = meer verbruik + meer slijtage.
laptom zegt
@mashell: zelf ervaring mee?
Ot92 zegt
@mashell Als het door een tuner met een gezond verstand is gedaan niet. Als de tuning goed is uitgevoerd, dan zou ie niet meer moeten gaan verbruiken, ook niet minder.
pcooperworks zegt
Importje (?) en met deze prijs, nee dankjewel.
ukbob zegt
Lekkere spec, verfrissend zo’n kleur combi!
Had misschien nog leuk geweest als er een panorama dak in had gezeten… liever dan de grote velgen.
frank2b zegt
Het probleem is niet dat het motortje ‘maar’ 190 pk levert.
Gelet op de eigenarenhistorie van het voertuig vermoed ik dat het probleem de kwaliteit van de motor zélf is. Of de DSG geeft kuren. Of, en dat is niet onwaarschijnlijk, beiden.
saxoke zegt
Ik zou er geen probleem mee hebben. 190pk is eigenlijk meer dan genoeg. Wat doet deze? Een sec of 8 naar 100 en een top van 235-240? Vlot genoeg voor de gemiddelde mens, soms is meer soms ook leuker. Maar aan een overschot van vermogen kan je niet altijd gebruiken. Dus, 190 is echt wel genoeg. Qua uitrusting: erg dik samengesteld, zo zou ik m wel willen
willeme zegt
Zeer fraaie specificatie. Zo zou ik m zelf ook samenstellen.
Ik heb alleen lieve een kale versie met 3.0 TDI quattro, dan een 1.8 voortrekkert. Het is best wel lethargisch motortje. De 2.0 TFSI is veel fijner. Met een chip kun je veel aanpassen, maar nee.
Opties achteraf is nog mogelijk in veel gevallen. Een fatsoenlijke motor niet.
v60germany zegt
@willeme: maar wat suggereer je nu precies met dit item dan?
Dat je anders verwacht, als motor-uitvoering in balans zijn vanuit de bestelronde die de Audi dealer destijds deed voor een klant?
Het is vast geen strepentrekker met deze 190pk op 1650kg (?) gewicht?
Een 320i lijkt me dan toch meer in balans, nietwaar?
Goeie kleur trouwens voor een A6.
willeme zegt
@v60germany: het is niet mijn artikel ;-).
Het os zeker een gave uitvoering en zó traag is die 1.8 ook weer niet. Ik zou zelf voor een kale 3.0 TDI gaan.
Ot92 zegt
@willeme Motor/vermogen > opties :)
mopar zegt
Ach zolang je in NL blijft is die 1.8 rap zat. Je zit iig lekkerder dan 90% van de rest van het Nederlandse wagenpark. Wel apart dat elektrische stoelverstelling blijkbaar ook een optie is. Blijf dat altijd vreemd vinden dat ze dat bij Audi niet als standaarduitrusting hebben. In een A4 kan ik dat begrijpen maar de A6 zou dat toch wel standaard moeten hebben.
EJS zegt
Ik zou dat juist heel fijn vinden. Electrische stoelen zijn vaak irritant traag, een lekker handmatig verstelbare stoel is mits goed uitgevoerd veel fijner…
En ja, ik heb momenteel electrisch verstelbare en verwarmde zetels mét geheugen, maar de helft van de keren dat er iemand in m’n auto gereden heeft (en ik ben tamelijk makkelijk met het uitlenen..) ben ik weer ik weet niet hoe lang bezig voor ik überhaupt achter het stuur pas, want ik kan vaak niet eens meer instappen.. en je moet eerst de auto aanzetten voor je de stoelen kan verstellen, dus dan moet je naar binnen buigen, auto aanzetten (één hand op de rem, andere sleutel om), vervolgens druk je op de geheugen knop blijkt vaak dat iemand gewoon jouw setting versteld heeft in plaats van hem op M te zetten.. moet je de stoel naar achter schuiven (zeker 7-8 seconden), gaan zitten en dan alles weer instellen. Handmatig gaat dat veel sneller.
Ik kan me wel voorstellen dat het fijn is als de settings aan de sleutel gekoppeld zijn en je dus een reserve sleutel mee kan geven als er iemand anders in je auto rijdt, maar zelfs dan zie ik de toegevoegde waarde niet echt..
Volvo_440_turbo zegt
Naar de 100 zal het wel een beetje accelereren, tot dat je de tussensprints gaat meten…
Natuurlijk voldoende om mee te komen in het verkeer maar welke auto kan dit tegenwoordig niet?
Vaak worden deze auto’s gekocht voor ‘standing’ en om te bumperkleven, dan wil je toch wel iets hebben om over te praten en wat blok vooronder?
fabian159 zegt
In mijn a4 was zelfs het plastic haakje om je boodschappen aan op te hangen een optie…
pa045 zegt
Origineel NL of vanuit onze oosterburen? Ik vind de bestuurdersstoel voor zo een uitvoering behoorlijk geleefd.
mashell zegt
Niet mijn ding. Bruin leer en grijs met een groen zweem, niet zo speciaal. Deze generatie A6 ziet er nu ook al flink gedateerd uit.
mark383 zegt
Mooie samenstelling. Ik vind de wang van de bestuurdersstoel wel meevallen? Uit ervaring weet ik dat Audi leer in auto’s van dit bouwjaar niet heel sterk is. De 2017 a4 van m’n schoonpa met hetzelfde leer heeft na 120dkm zelfs al kale plekken…
driftkicker zegt
M’n vrouw heeft al 180 pk in haar FIAT Abarth 595.