Een milieuclub heeft op een rijtje gezet welke landen het minst doen aan EV adoptie. Zo weet je nu dus wat de beste landen zijn voor benzinehoofden.
Enkele landen doen er veel aan om alle auto’s met verbrandingsmotor keihard aan te pakken. In Nederland en Noorwegen moeten alle auto’s op dinosap de deur uit. Ofwel vervangen met EV’s of liefst vervangen door de fiets is het devies. Maar er zijn ook hele windstreken waar men nog gewoon lekker comfortabel doorkachelt. Zodoende zijn al onze opofferingen op het gebied van zorg, sociaal welzijn en welvaart hooguit een piepklein druppeltje op een gloeiende plaat. Tijd dus om naar de stembus te gaan. Of om te emigreren naar betere oorden.
Gelukkig heeft de in Londen gebaseerde denktank Carbon Tracker nu voor ons uiteengezet waar er nog sensibel beleid heerst. Er zijn namelijk nog een paar landen die burgers hun eigen keuzes laten maken en niet in een hokje duwen. Carbon Tracker benoemt India, Australië, Thailand, Turkije, Indonesië, Malaysië, Rusland and Zuid-Afrika als dit soort landen.
Uiteraard is de insteek van Carbon Tracker niet om benzinehoofden aan te raden daarheen te gaan. In plaats daarvan tracht men alarmistisch te doen en deze landen te waarschuwen dat ze in een soort oneindige looping van ellende terechtkomen. Carbon Tracker stelt dat het voor deze landen moeilijk zal zijn om alsnog de EV wende te realiseren. Handelaren zullen de landen zien als doelwit om ‘vervuilende auto’s’ te dumpen. En andere landen zullen met maatregelen komen EV’s binnen de landsgrenzen te houden. Daardoor zal er weinig tweedehands EV aanbod komen in de ‘achterblijvers’.
De denktank becijfert dat Afrika elk jaar voor 80 miljard Dollar importeert aan fossiele brandstoffen. Maar dat men 100 miljard zou kunnen besparen als ze over zouden gaan op EV’s. Het is allemaal makkelijk rekenen natuurlijk vanuit The City. Maar goed, jij weet nu dus waar je heen moet. In Maleisië en Australië is het naar verluidt best prettig vertoeven in deze tijd van het jaar…
kniesoor zegt
Dat wordt dan op enig moment emigreren naar Zuid Afrika. Sowieso wel een prettig oord, klimaat-technisch gesproken. Dwz als je op de goeie plek neerstrijkt.
Cuprafan123 zegt
@amghans toevallig mijn geboorteland!
pomoek zegt
Sure. Moet je wel wat zaken die in Nederland volkomen normaal zijn bij de grens achter je laten. Vrijheid van meningsuiting, uitoefenen van een religie en je sexuele aard, redelijke betrouwbare popo dat soort dingen, en dan kan je lekker je gang gaan in je benzine auto. Mag iedereen lekker voor zichzelf weten.
Veel plezier in Rusland @jaapiyo!
jaapiyo zegt
Vrijheid van meningsuiting heb je in NL niet meer hè.
pomoek zegt
@jaapiyo: volgens mij ben jij nu vrij je mening aan het uiten?
Of zit je aan je stoel geketend bij de internet research company dit verhaal te tikken?
hondafiel zegt
Of vraag je eens af hoeveel politici de afgelopen jaren beveiliging hebben gekregen.
jaapiyo zegt
Je hebt ‘vrijheid van meningsuiting’, maar die komt wel steeds meer met zeer reële negatieve maatschappelijke consequenties. In het zkh bijvoorbeeld durft niemand meer uit te spreken dat hij/zij rechts stemt omdat het een grote GL/D66 monocultuur is in de top. Zelfde op uni’s en andere (semi-)overheidsinstanties.
mashell zegt
zkh? Zijne Koninklijke Hoogheid of Ziekenhuis? Ziekenhuis -> zorg -> geven om andere mensen -> socialistische mindset-> links stemmen. Je zult er wel een paar inhalige chirurgen of cardiologen hebben die er voor het geld zitten en rechts stemmen maar de natuurlijke verdeling is dat je daar links stemmers vindt. Net als dat je vooral veel rechts stemmers vindt onder ondernemers en in de top van het bedrijfsleven. En natuurlijk in de sociale onderklasse, die gek genoeg met links stemmen zelf beter af zouden zijn maar dat snappen ze niet.
Mini Joe zegt
Mashell, klopt, als je minder als 2x modaal binnenharkt moet je echt groen links/ pvda of SP stemmen. Anders ben je een dief van je eigen zak.
jaapiyo zegt
Maar wacht…als je om andere mensen geeft en voor vrijheid bent van al die individuen, dan stem je toch ‘rechts’? Daar gaat je stroomdiagram de mist in.
mashell zegt
Ahhh. Dat heb je dus niet begrepen. Je associeert rechts met vrijheid. Niet vreemd, om het minder nationaal socialistisch te laten lijken heeft Wilders zijn beweging Partij Voor de Vrijheid genoemd. Maar zijn omgang met moslims bewijst het tegendeel. Ook andere rechtse partijen begrijpen niks van vrijheid, dat zie je in de transgender debatten, zij willen geen ruimte voor mensen om hun eigen geslacht te bepalen. Je ziet dat mooier voordoen dan het werkelijk is heel veel aan de rechter kant van het spectrum. De VVD noemt zichzelf liberaal, maar is ook de partij van het keihard aanpakken. Ze hebben het vorig kabinet laten klappen omdat ze opeens een strenger asielbeleid wilden (nou ja, eigenlijk wilden ze het kabinet laten klappen omdat ze dachten dat ze dan samen met en BBB verder konden regeren…). Maar een streng asielbeleid is helemaal niet liberaal. Liberaal is streven naar de hoogste vrijheid van het individu. Dus dan mag je zelf bepalen waar je woont, onafhankelijk van waar je geboren bent. Een liberaal asielbeleid is dus geen asielbeleid.
Vrijheid en liberaliteit vind je veel meer aan de linkerkant van het spectrum dan aan de rechterkant. Aan de rechterkant vind je nationalisme, conservatisme en het dansen naar de pijpen van het grootkapitaal.
Gulli zegt
@jaapiyo
Vrijheid van meningsuiting heeft niets met het gedrag van andere burgers te maken. Vrijheid van meningsuiting betekent dat de overheid je niet mag vervolgen voor je mening. Je wordt dus beschermd tegen je eigen overheid.
Als je zegt ik vind ‘X’ een lul en X geeft je daar vervolgens een muilpeer voor dan beschermt het Recht van Vrijheid van Meningsuiting je niet. Hooguit civiel recht, maar dat zul je zelf met een advocaat moeten oplossen (het OM wil je daar dan zelfs nog bij helpen).
jaapiyo zegt
In theorie volg ik je helemaal. Maar zoals men van linkerzijde voortdurend poneert: er is ook zoiets als ‘onzichtbare’ macht binnen de overheid. Een soort tendens van het groepsdenken. Eigenlijk zouden er dus quota moeten komen om ervoor te zorgen dat er diversiteit is in de top en er ook een paar rechtse corpsballen zitten.
Robert zegt
Daarbij, in het overgrote deel van de genoemde landen rijdt men in rechts gestuurde voertuigen. En ze rijden er als totale malloten zonder enige notie van verkeersregels. En je kunt (lees: moet) in sommige van die landen verkeersboetes waarschijnlijk ter plekke contant afrekenen, tegen een ‘variabel tarief’. En een behoorlijk percentage van het wegennet is er niet eens verhard.
Dus, onder de streep dien je als je je vrijheid wil herwinnen als petrolhead, wel enige andere vrijheden en verworvenheden op te geven.
hondafiel zegt
Tel even het aantal voertuigen (incl. scooters/ motoren) van al deze landen op en vraag je vervolgens af waar wij in dit land mee bezig zijn en welk effect dit op de wereld zal hebben.
Richmond zegt
We zijn niet als enige bezig hoor en als je wacht op anderen gebeurt er nooit wat
hondafiel zegt
Voor zover je het nog niet gedaan hebt raad ik je aan om 1 van de aziatische miljoenensteden te bezoeken en daar je ogen uit te kijken.
maotje zegt
@hondafiel
Het gaat ook niet om alleen ons land. Het gaat over bijna heel europa. Tel dat aantal voertuigen eens dan zit je bijna op 20% van het wereldwijde aantal.
hondafiel zegt
Die 20% gaan over alleen auto’s volgens mijn google kunsten. Je vergeet hierbij dat in Azië een heelveelvoud aan motoren/scooters rondrijden. Daarmee is je vergelijking onjuist.
maotje zegt
@honafiel
Klopt. Maar wat wil je dan? Zeggen dat ze daar allemaal de motoren en scooters weg moeten doen?
Uiteindelijk is het slechts een kwestie van tijd dat ook de elektrische scooter daar hun intrede gaat doen.
hondafiel zegt
Met eigen olie valt dat nog te bezien binnen afzienbare tijd. Als het er al van komt. Daar gaat dit artikel nu net over.
Wolflow zegt
Hoe kun je 100 miljard besparen door in electrische hokken te gaan rijden terwijl je maar voor 80 miljard Dollar importeert aan fossiele brandstoffen?
Zeker soortgelijk rekenwonder als dat hier iedereen in ev wil hebben maar even vergeet dat daar ook stroomnet voor moet zijn.
bmwadept zegt
Waarschijnlijk bedoelen zij dat Afrika moet overschakelen naar groene stroom. Maar ze vergeten het wel te melden dat je daarvoor ook nog tig miljarden moet investeren in de benodigde infrastructuur.
bmwadept zegt
Waarschijnlijk bedoelen zij dat Afrika moet overschakelen naar groene stroom. Maar ze vergeten het wel te melden dat je daarvoor ook nog tig miljarden moet investeren in de benodigde infrastructuur.
bmwadept zegt
Vraag mij af als iedereen in de wereld in een EV rijdt, hoe de wereld eruit zal zien. Waarschijnlijk als een maanlandschap met alle kraters van mijnbouw, om overal lithium, kobalt, nickel, koper etc te winnen voor de accu’s.
steephh zegt
@bmwadept dat zou je denken als je je fantasie de vrije loop laat, maar toch is dat echt niet zo. Lithium kan je tegenwoordig al als bijproduct oppompen:
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/09/16/minder-dan-in-italie-maar-meer-dan-in-nederland-er-zit-100-m/
Nikkel en kobalt heb je voor LFP accu’s niet nodig en die worden nu juist dominant. Het bijzondere is dat je kobalt nu juist wel nodig hebt voor het ontzwavelen van brandstoffen met behulp van dehydrosulpherization; dit wordt in het proces als katalysator zelfs verbruikt.
https://www.autoweek.nl/elektrisch-rijden/de-techniek-van-de-ijzerfosfaat-of-lfp-accu/
De grondstoffen van een accupakket kan je recyclen, benzine en diesel verbrand je eenmalig. Daarom vind ik het altijd zo bijzonder dat mensen die zich “zo druk maken over de natuur” daar niet naar kijken maar tegelijkertijd wel de ogen sluiten voor de gevolgen van oliewinning, die steeds erger worden omdat de olie niet meer aan de oppervlakte winnaar is maar uit steeds diepere lagen moet worden gehaald.
rollingstoned zegt
“India, Australië, Thailand, Turkije, Indonesië, Malaysië, Rusland and Zuid-Afrika”
Met uitzondering van Australië niet bepaald de landen waar ik graag zou willen wonen…
smokin zegt
Nou in Thailand en Maleisie is het anders prima toeven hoor,
ozzytrk zegt
Nou lekker terug naar Alanya met een 3 liter cabrio
flow82 zegt
Ik woon nu al een ruime tijd in Indonesië, en ja, het is hier lekker goedkoop qua benzine. Maar… Het is hier zo tering druk op de weg, in de stad kost het mij vaak meer dan anderhalf uur om van A naar B te komen over een afstand van misschien 10km. Door die drukte heeft de overheid hier een kentekenplaat-restrictie ingesteld. Op de even dagen mogen de even platen tijdens de spitsuren rijden, en op oneven dagen andersom. Ik kan helaas geen tweede auto met ander kenteken betalen. Iedere keer dat je op de snelweg gaat rijden, moet je tol betalen. Het lijkt niet heel veel, maar stiekem tikt het best aan in een maand. Geregeld ben ik meer dan €60,- p/m kwijt en dit komt boven op de jaarlijkse belasting op auto bezit.
maotje zegt
Ik neem aan dat 60 p/m voor de lokale bevolking een hoop geld is?
hondafiel zegt
De midden en hogere klasse wordt steeds breder en hebben daarmee ook steeds meer te besteden.
Wanneer je de tol niet kan betalen rijd je binnendoor. Daarnaast rijd het gros van de bevolking nog steeds op motoren/scooters. Deze mogen niet op de tolwegen. Hierdoor loopt de stad volledig vast en hangt er laag smog boven/ op de stad die alleen oplost na een flinke regenbui.
ericc zegt
Afrika? Doorsnee Afrikaan heeft een stopcontact voor een koelkast en meer niet. 100 miljard besparen door overstap op EV. Belachelijke argumenten!
s2kdriver zegt
Net terug van een roadtrip door Australië.
De eerste 2 weken lekker door de bush met een 2023 ranger raptor 3.0 turbo benzine. De laatste 2 weken een mustang cabrio 5.0 langs de kust.
Inderdaad een top land voor de petrolhead!