Spoiler: eigenlijk alle landen, behalve Nederland.
Sommige Nederlanders zijn er heilig van overtuigd dat ze in een verschrikkelijk land wonen, maar iedereen met een klein beetje realiteitszin weet wel beter. Nederland is gewoon een supergaaf land, waar heel veel dingen beter zijn geregeld dan in buitenland.
Als je elektrisch rijdt ben je helemaal bevoorrecht in Nederland. De laadpaaldichtheid is namelijk nergens ter wereld hoger. Daar kom je al vrij snel achter als je de grens over gaat. Een deel van de Autoblog-redactie heeft dit gisteren nog aan den lijve ondervonden onderweg naar Parijs. Kijk de onderstaande video nog maar eens. Daar wordt je niet vrolijk van.
Hoeveel beter de laadinfrastuctuur in Nederland is blijkt maar weer eens uit de laatste cijfers. ACEA zocht voor alle EU-landen uit hoeveel laadpalen er per 100 kilometer staan. Je raadt het al: Nederland steekt met kop en schouders boven de rest uit. Bij ons zijn er maar liefst 64,3 laadpalen per 100 kilometer te vinden. Het enige land wat daarbij in de buurt komt is Luxemburg, met 57,9 laadpalen per 100 kilometer.
Duitsland doet het ook nog redelijk, rekening houdend met het feit dat het 8,6 keer groter is dan Nederland. Daar zijn 25,8 laadpalen te vinden per 100 kilometer, goed voor een derde positie in de ranglijst. Portugal doet ook nog leuk mee (24,9 laadpalen per 100 kilometer), maar daarna gaat het snel bergafwaarts.
Wouter’s klachten over het laden in Frankrijk (en eerder al de klachten van Michael) waren niet onterecht, want daar staan maar 3,4 palen per 100 kilometer. Het verschil met Nederland is dus gigantisch. België staat met 8,8 palen per 100 kilometer nog wel in de top 10, maar loopt ook enorm achter bij Nederland.
Landen waar je écht niet moet komen met een elektrische auto zijn Litouwen, Cyprus, Griekenland, Estland en Polen. Daar staat namelijk minder dan 1 laadpaal per 100 kilometer.
Hieronder hebben we voor de volledigheid de complete lijst voor jullie. Doe er je voordeel mee!
- Nederland: 64,3
- Luxemburg: 57,9
- Duitsland: 25,8
- Portugal: 24,9
- Zweden: 12,2
- Oostenrijk: 9,9
- Italië: 9,2
- België: 8,8
- Denemarken: 7,7
- Kroatië: 6
- Finland: 4,8
- Frankrijk: 3,4
- Malta: 3,4
- Slovenië: 3,3
- Slowakije: 2,9
- Bulgarije: 2,3
- Tsjechië: 1,6
- Ierland: 1,6
- Spanje: 1,6
- Roemenië: 1,3
- Hongarije: 1,1
- Letland: 0,7
- Polen: 0,7
- Estland: 0,6
- Cyprus: 0,4
- Griekenland: 0,4
- Litouwen: 0,2
Bron: ACEA
amazinglaurent zegt
Net terug van een weekendje in Frankrijk met de EV. Huilen met de pet op, zelfs in vergelijking met België (wat net het olympisch minimum haalt wat mij betreft). Nuttig lijstje dus, weet ik direct waar ik niet naartoe moet voor m’n volgende roadtrip…
mashell zegt
Ben in juni naar Spanje gereden, in Frankrijk juist geen enkel probleem ervaren. Spanje daarentegen zou ik als moeilijk omschrijven.
keecee zegt
Waarom niet gewoon centraal en west Europa meten. Neem je Noorwegen, VK en Zwitserland ook gelijk mee.
gregorius zegt
Omdat de ACEA de lobby groep voor de automakers in de EU is; en dus Noorwegen, UK en Zwitserland er buiten vallen. Noorwegen en Zwitserland zouden zeker in de top 10 staan.
banderas zegt
Ik heb ruim 4.000 km gereden (Oostenrijk) en geen centje pijn. 3x onderweg laden en ik was in Lech (en daar een lege parkeergarage vol met laadpalen). Af en toe bij een uitzichtpunt/bergtop aan een lader en als ik wat tijd over had/honger en ik zag een snellader, even daar wat bijladen. Vaak niet nodig maar alle beetjes helpen. Meer dan genoeg normale en snelladers (bv. bij een winkelcentrum). Moet wel zeggen dat ik 440km WLTP range heb, dus sowieso meer dan genoeg bereik. En in de bergen zelfs super zuinig ivm regeneratief remmen. Al met al: geen sec spijt en ik word soms beetje moe van mensen die zeggen dat een EV onhandig is…
z4coupe30si zegt
Serieus? 4.000 kilometer gereden en maar 3 keer laden. Dat is top.
Dacht dat de 80 liter tank in mijn 7 Serie goede range had met 9L/100km maar afgaande op jouw verhaal wil ik best electro auto overwegen 🙌
banderas zegt
Beter lezen. 3x gestopt en ik was in Oostenrijk. Daarna af en toe bijgeladen op diverse plekken.
melcon zegt
Met 3 keer laden zou die een rijbereik van 1333 km hebben, ik gok dat die wat anders bedoeld ;-). Waarschijnlijk 3 keer laden op de heen en terug weg en in Oostenrijk her en der ook nog laden. 440 km WLTP is in de praktijk z’n 360 km (tenzij je als een oude oma rijdt en daarboven op alleen maar achter vrachtwagens hangt), dus dat zou z’n 11 keer laden moeten zijn op 4000 km. Heen en terug weg 6 keer, in Oostenrijk zelf dus ook nog 5 keer, op basis van z’n verhaal waarschijnlijk verdeeld over meer dan 5 keer tussendoor laden. Zelfs uitgaande van 440 zou die nog minimaal 9 keer moeten laden over 4000 kilometer. Met je 7 serie zou je overigens met 5 keer tanken klaar zijn 9L/100.
christian85 zegt
4000km op en neer naar Oostenrijk en ritjes daar? Heb je nog wel geslapen?
kennone zegt
Ik vind jou vooral onhandig. Voor zo’n rit pak je toch die 350Z van je foto!!
audirs3 zegt
Ik rij sinds een jaar EV, naar Duitsland, Oostenrijk, Denemarken, Zwitserland, België, Luxemburg, Frankrijk en Italië geweest. Was echt geen enkel probleem. Genoeg snelladers overal, Ionity is echt top. Wel minder laders in de steden, maar is eigenlijk geen probleem want er zijn ook veel minder EV’s dus er is altijd wel een plekje.
erics zegt
Ben nu 2 dagen in UK en Wales….drama. bij Londen groot station, 6 x Ionity waarvan 2 defect. Knetterdruk, 3 wachtenden voor mij. Werkelijk niet te geloven…ze gaan allemaal tot 100% doorladen!!
Verder bijna alle reguliere laders max 50kw laadsnelheid….pfff. Hier in Wales is het echt zoeken. Ja, gratis laden bij supermarkt….met 7kw !
Friez zegt
Grappig hoe ervaringen kunnen verschillen. Mijn ervaring met de EV in de UK was juist erg goed. Nagenoeg gratis geparkeerd in hartje London (Belgrave Square), op veel plekken gratis kunnen laden (hotel en Eurotunnel) en Ionity beviel ons top. Ik moet wel toegeven dat we voornamelijk in het zuiden zijn gebleven, waar de infrastructuur qua laadpalen relatief goed is.
louisvdd76 zegt
Dat tot 100% volladen aan een snellader snap ik echt niet… is er dan totaal geen info van de verkoper geweest of lezen mensen zich niet even in….
mashell zegt
Nou als je bijvoorbeeld aan het eten bent, dat duurt al snel langer dan de 20 minuten van 10 naar 80%, dan is het helemaal niet zo gek om de wagen gewoon helemaal vol te laden, dan is de volgende stop net even wat verder weg. Sta je naast de auto te wachten, dan is het slimmer om bij 80% te vertrekken.
duitslaagvliegen zegt
Vorige week nog ben ik nog met onze Model 3 naar Kopenhagen gereden. Geen enkel probleem, gewoon lekker 130-140,…ging prima!
Toegegeven, Frankrijk ‘schijnt’ een probleem te zijn. En D en DK zijn echt top landen om elektrisch te rijden.
Maar ook deze zomervakantie kwamen we zelfs andere vrolijke NL’s tegen in hun Tesla in Kroatië. Die hadden geen last van laadstress/rangeanxiety of iets anders om maar een excuus te bedenken om niet over te hoeven stappen (..)
Elektrische auto’s zijn duur, echt wel. Maar het is een no-brainer. Geen enkele brandstof auto komt ook maar in de buurt qua CO2 uitstoot #lifecycle
Aan alle leaseboys&girls het verzoek: gewoon doen die nieuwe elektrische leasebak!
melkkoe zegt
waarom zou je in godsnaam een elektrische leasebak kiezen?? Voor de lage bijtelling is het niet meer interessant. En brandstofkosten zijn niet belangrijk met een tankpas.
De enige reden waarom mensen nu nog een elektrische leasebak nemen, is omdat het verplicht wordt door de werkgever.
Ik heb zelf een elektrische auto aangeschaft op de zaak, voor de korte afstanden, omdat het goedkoper is. Voor de lange vakantie-ritten en het rijden met aanhanger, blijft een diesel superieur (als je de kosten buiten ogenschouw laat)
megaand zegt
Omdat het toffe auto’s zijn, omdat je zelf graag duurzamer wilt zijn, omdat ze fijner rijden. Niet alles draait om de bijtelling 😉
megaand zegt
Omdat het fijne auto’s zijn, omdat je duurzamer wilt leven, omdat ze stil zijn. Niet alles draait om de bijtelling.
koen0373 zegt
Kunnen we dat EV rijden niet volledig negeren op autoblog? Nul beleving, 100% schadelijk voor alles en nog wat. Na covid de grootste fuckup ever. Er is geen klimaatprobleem. Wel een verdienmodel.
snelheidisrelatief zegt
Inderdaad bevoorrecht te wonen in een land met een laadpalendichtheid die het mogelijk maakt om relatief snel om te schakelen naar elektrisch rijden. En dat in ditzelfde land waar we goed voor elkaar zorgen ook ruimte is voor mensen als Koen0373 om hun Wappiemeningen te mogen verkondigen.
papa zegt
Ik vraag me af waar het kantelpunt ligt, wanneer komt men er achter dat wappies zo gek niet zijn… Oversterfte momenteel baart me grote zorgen
fransananas zegt
Oversterfte zou je juist geen zorgen over moeten maken. Zeker niet als je kijkt in welke groep dit was.
Kan je weer aan jezelf verkopen dat je diesel nog wel kan nu er meer mensen overleden zijn.
mashell zegt
Pas op. Wappies zijn compleet doorgeslagen gekken, verzonnen kindermisbruik in Bodegraven en het WEF en Sustainable development goals als iets totalitairs beschouwen is volkomen absurd (wappies laten zich gemakkelijk voor het karretje van het grootkapitaal spannen want wappies zijn bang voor verandering en dat is het grootkapitaal ook). Maar kritisch nadenken moet natuurlijk wel iedereen blijven doen.
rulefollower zegt
Ik zorg ook voor u met mijn 2 EV’s en een zonnepark om ze te laden. Maar wat uit veldonderzoek de laatste 2 jaren gebleken is is dat wappiemeningen wel vaak de juiste meningen bleken te zijn.
dondeboer zegt
Elektrische autos scoren inderdaad slecht op de emotiemeter, maar ze negeren lijkt me niet reëel, dit is Autoblog en geen benzineblog. Elektrische autos zijn inmiddels een belangrijk deel van wat er nu te koop is. Daarbij is mobiliteit in brede zin is schadelijk, met uitzondering van lopen en in iets mindere mate fietsen. Waar energie wordt opgewekt wordt ergens in de keten troep geproduceerd. Dus ook al zou jou stelling kloppen daar ze 100% schadelijk zijn, dan nog is dat geen argument om ze te negeren.
HelldogBE zegt
Als je kijkt hoeveel er voor het EV tijdperk met 200pk+ op baan waren, dan is er nu gemiddeld vast meer emotie dan vroeger in de gemiddelde leasebak.
CYBRTRK zegt
Misschien kunnen we jou beter negeren op autoblog
gaorlippe zegt
@koen0373 als iemand voor de boodschappen een elektrische Dacia Spring rijdt of een Sandero met een benzinemotor, dat maakt toch geen reet uit? In die Sandero heb je dan echt niet meer beleving omdat er wat pruttelt onder de motorkap.
mashell zegt
Als je een Volvo V40 D2 met 115pk gewend bent en dan een Tesla Model 3 met 300pk rijdt dan biedt zo’n EV zelfs veel meer beleving.
steephh zegt
@koen0373
Tuurlijk kan dat. Maar waarom? Het is de toekomst!
Dikke angst en paniek natuurlijk voor sommigen, maar technologische vooruitgang is iets van alle tijden. Zo gingen we ooit van paard&wagen naar de brandstofauto. Zijn we gestopt met thuis kolen stoken en gingen we gas gebruiken. Stopten we met het gebruik van de vaste lijn en gingen mobiele telefoons gebruiken. Etc etc…
Het valt me wel altijd op dat het altijd mensen zijn die haten op nieuwe techniek (in dit geval EV’s), maar nooit omgekeerd. En daar wordt dan allerlei onzin bijgehaald, zoals dat elektrisch rijden 100% schadelijk is etc, of dat er geen klimaatprobleem is… Alles om maar te rechtvaardigen waarom vooruitgang van techniek niet zou “kloppen”. Onderbouwen doet men overigens niet aan. Typisch toch?
Hélemaal prima dat jij lekker door wil gassen in je brandstofauto. Gun je die van harte. Maar autoblog schrijft op ludieke wijze over de voortgang op autogebied en als ze daarin de EV compleet weg laten dan kunnen ze net zo goed zichzelf opdoeken.
Het is een beetje alsof je in 1950 liep te haten over het vakblad “Transport in den praktijk” en riep dat ze moesten stoppen met die “stinkvoertuigen” en enkel nog over paard & wagen mochten schrijven. Beetje vreemd, vind je zelf ook niet?
kerre zegt
Is een Noorwegen geen EU land? Aangezien Zweden er wel in staat. Iets zegt me dat ze daar ook al redelijk ver zijn kwa infra laadstructuur. 🧐
dondeboer zegt
Meten van palen per 100km zal ervoor zorgen dat Noorwegen niet zo heel hoog zal scoren. Ik denk dat ze per inwoner veel palen hebben staan, maar t land is zo uitgestrekt en nogal dun bevolkt.
rulefollower zegt
Noorwegen is geen EU land. Wel EER.
thjvanvlerken zegt
Gemiddeldes heb je niet zoveel aan in realiteit. Ik mis Palen per inwoner, palen per regio, palen per ev, heat map van het aantal palen, aantal inwoners per 100km etc. Als alle palen in 1 stad staan kan je nog een hoog gemiddelde hebben, maar de dekking is er niet beter op.
racerx zegt
Toevallig voor werk in Cyprus en Polen geweest afgelopen 3 maanden, inderdaad rijden er praktisch geen EV’s rond. Ikzelf zou het alleen overwegen als tweede auto voor de boodschappen etc.
werf76 zegt
Boeie, alleen maar interessant wanneer:
je in 5 minuten kan volladen
er geen laadpaalklever staat (heb je niet met ice motoren)
je impulsief naar een pompstation kan gaan om op te laden zonder enige gedachte gang over van alles..
harrie zegt
Ja hebt wel benzinepompklevers, die zonder te tanken bij een pomp parkeren om peuken of een bakkie te halen.
alpacatje zegt
Iemand al naar zuid spanje(calpe) geweest met EV? Wij plannen dit tripje voor binnen een jaar
mashell zegt
Ben in juni naar Noord Spanje (Logroño) geweest en dat was moeilijk. Moest op de heen en terugweg 1x laden en moest daarvoor beide keer drie laders proberen. Ik dacht slim te zijn en om te rijden naar Ionity (wat die werken het best…) maar die deed het ook niet.
timdawg zegt
Afgelopen augustus in Frankrijk op vakantie geweest (en in mei en juli ben ik er ook geweest). Laden heen en terug met de Tesla Superchargers (ik rijd model 3 long range). Dat gaat allemaal prima, in Metz en Nancy staan grote laadstations naast supermarkten, handig om ondertussen wat eten en drinken te scoren daar. Eenmaal de binnenlanden in wordt het snel dun met de opladers.
Regelmatig laders buiten gebruik, de dichtstbijzijnde is dan 20km verderop of zo. Laadsnelheid soms erg traag (7kW, dat schiet echt niet op) of de snellaadstekker is al in gebruik waardoor je met je eigen laadkabel moet laden. Dat is dan Max 11kW. Ik had twee passen bij me (EV company en Plugsurfing), maar die werden maar zelden geaccepteerd. Uiteindelijk in Frankrijk maar de app Freshmile gedownload en daar met de creditcard tegoed op gezet (kan al vanaf €5, dus je hebt zelf het aantal kW dat je laadt in de hand). Daar kon ik dan goed gebruik van maken. Dus de tip is, als je in Frankrijk de binnenlanden opzoekt: Freshmile downloaden. En áls je de kans hebt, probeer altijd een snellader mee te pakken als je daar in de buurt van bent. Scheelt je veel gedoe in kleine dorpjes. Met de kennis van nu rijd ik vol bepakt weer gewoon naar zuid-Frankrijk. In de praktijk laadde ik elke 200km even 20 minuten, dus effectieve tijdsverschil met een ice valt best mee. En elke twee uur pauze was ook wel lekker
joejojo2012 zegt
In Roemenie concentreert het zich meer in en rondom de grote steden. Het land zelf is met 19 miljoen inwoners 7 keer groter dan Nederland en snelwegen zijn er nog niet veel. In de stad waar ik woon zie je relatief gezien veel EV’s rijden en aardig wat openbare oplaadplekken verzorgt door de gemeente zelf.
schuimbekje3 zegt
dat is het verneukeratieve van deze statistieken…
omdat Nederland zo’n klein landje is waar je overal je nek over breekt, lijkt het goed te gaan hier. maar feitelijk is het vinden van een snellaadpaal tussen hoorn en den helder een ramp.
zweden lijkt er slecht vanaf te komen, maar 75% van de bevolking woont in de grote steden malmo, stockholm/uppsala, Västerås en Orebro. dus dat er tussen Torsby en Kiruna amper palen zijn, is niet interessant. Bovendien heb je daar nog de standkachelstekkers, die werken ook perfect met een granny-charger… en a 10 cent per kilowatt uur (huidig dagtarief) worden alleen de auto’s er warm van, niet de bankrekening.
mashell zegt
Bij parkeerplaats Hoge Kwel is een Fastned.
stekkerkoning zegt
Tussen Hoorn en Den Helder kun je voor de gecombineerde snack- en laadstop terecht bij:
– Een foodcourt met tankstation van Avia en verder versnaperingen Febo, Starbucks, De Beren in Zwaag
– McDonald’s Hoorn, Schagen of Den Helder
– Van der Valk Hoorn met een Tesla Supercharger
– Fastned even ten noorden van Hoorn aan weerszijden van de snelweg
– Fastned of Shell Recharge bij Wieringerwerf, met ter plekke wederom een Van der Valk
Lijkt me best aardig voor een niet te dicht bebouwde omgeving, waar het aandeel ev’s vermoedelijk niet enorm hoog is.
Nemus zegt
Hier in België schieten de elektrische laadstations naast de snelwegen als paddestoelen uit de grond. In Kontich, tussen Antwerpen en Brussel, zijn ze er 1 aan het bouwen, in Zemst staat er al 1 en iets voorbij Zaventem ook. Dus alleen al tussen Antwerpen en Brussel zit je al aan enkele snellaadstations. Ik ben er ook vrij zeker van dat je ze veel meer zal zien in Vlaanderen dan in Wallonië.
Ik zal het snel geboeg weten te zeggen als ik zelf mijn EV heb.
Maar uit eerdere ervaringen pet een plug in hybride weet ik dat in Duitsland vrijwel elk snelweg station ook een snellader heeft.
Eigenlijk moet je met een EV dus vooral niet zuidelijk rijden.
HelldogBE zegt
In BE zijn er wel erg veel ouderwetse 50kW “snel”laders van Allego. Veel van die oudere stations bieden ook slechts 2 plaatsen, dat vind ik toch te weinig om zeker te zijn dat je met lage SOC kunt aankomen zonder in de wachtrij te staan aan één werkende paal. De volgende paal staat dan toch vaak iets te ver weg.
De opmars van Fastned en Ionity zijn dan echt een verademing, maar die zijn voorlopig nog schaars.