Als paddenstoelen uit de grond.
Het is bijna niet te bevatten, maar de Land Rover Defender is al meer dan drie jaar uit productie. De auto leek een zekerheid voor Land Rover te zijn, maar de basis was simpelweg te oud. Daardoor werd het te kostbaar om de auto weer aan te passen om ‘m aan alle veiligheid- en emissie-eisen te voldoen. Om nog maar te zwijgen van de kwaliteitseisen die gesteld worden door de klanten.
Land Rover is inmiddels druk bezig met de opvolger van de Defender. Echter, in de tussentijd lijkt het alsof Land Rover een enorme vergissing heeft begaan. De afgelopen jaren zijn er een aantal Land Rover specialisten die van een oude Land Rover weer een nieuwe kunnen maken. Eentje die beter was dan hoe die de fabriek uit Solihul kwam rollen. In ons eigen land worden pareltjes met V8 gebouwd, maar in Polen pakken ze het iets bescheidener aan.
Het bedrijf heet Land Serwis en is in eerste instantie dealer in Britse voertuigen, waaronder Jaguar en Land Rover. Daarnaast was Land Serwis al gespecialiseerd in het betere off-road werk. Je kon er al terecht voor upgrades voor je Defender, Discovery of Range Rover. Land Serwis gaat nu een stap verder met het ‘Defender Factory’ project.
Het bijzondere aan de producten van Land Serwis is dat ze helemaal opnieuw opgebouwd worden. Ze hebben een enorme voorraad aan onderdelen, zodat ze de ideale Land Rover voor jou kunnen bouwen. De onderdelen zijn nieuw, vernieuwd of een upgrade van een specialist. Het is een van de Land Rover specialisten buiten het Verenigd Koninkrijk die daadwerkelijk het chassis voor de Defender kunnen fabriceren. Zo is het ladderframe van Land Serwis dikker, sterker en beter verzinkt, waardoor roest geen kans krijgt.
Vervolgens mag de klant helemaal bepalen hoe de Defender opgebouwd moet worden. Denk daarbij een de motor en transmissie, maar ook of er een kraan of lier gemonteerd moet worden. Het eerste wapenfeit van Land Serwis is de auto die je op deze afbeeldingen ziet. Het is een vierdeurs pickup uit 2010, met de looks van de Heritage Edition. Qua motor is het iets minder heftig: een 2.4 liter diesel zorgt voor de aandrijving.
Er werd in dit geval gekozen voor een beter rijdende auto dan alleen heel erg veel vermogen. Zo zijn alle rubbers vernieuwd, is er een nieuwe uitlaat gemonteerd alsmede nieuwe differentiëlen en aandrijfassen. Ook staat de auto op een nieuwe ophanging (met meer bodemspeling) van SuperGaz, heeft ‘ie nieuwe remmen en retro-style velgen van Wolf met GoodYear Wrangler banden. In het interieur zien we nieuwe lederen bekleding. Daarnaast is de geluidsisolatie verbeterd en een Webasto voorverwarmingsinstallatie geplaatst. Land Serwis houdt een vanafprijs aan van 60.000 euro. Vervolgens kun je het zo gek maken als je zelf wilt.
Jochempie zegt
Wat een fantastisch bedrijf, betere wagens vind je denk ik niet, als je in het bos woont.
v70t6r zegt
@jochempie: Ik woon niet in het bos, maar heb wel twee hele bomen in de tuin staan! Meer heb ik niet nodig om de aanschaf van zoiets moois te verantwoorden!
Jochempie zegt
@v70t6r: Als stadsrakker zie ik dat als een bos, gefeliciteerd!
Gulli zegt
Dit is toch oneindig veel gaver dan een G63 Maybach AMG Brabus 6×6 met Carbon strips voor ‘added lightness’?
fanboy zegt
@gulli: Mwah in beide gevallen betaal je gewoon veel te veel voor een oude zeepkist.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook zo’n oude zeepkist 4×4 gehad (Landcruiser BJ45) en de simpelheid is mooi. Maar het blijven oude zeepkisten, ondanks dat ze hem verbeterd hebben. Je kan voor hetzelfde geld of minder een veel luxere 4×4 krijgen die net zo ver komt.
vingers zegt
@fanboy: Rationeel heb je gelijk maar de ruige eenvoud wat dit oeroude model uitstraalt heb ik nog niet geëvenaard gezien. Voor dat geld 100x liever een geupdate land rover dan zo een over de top brabus bak.
RickB zegt
@fanboy: Maar dan kom je ook weer bij een ander onderwerp terecht: Afschrijving. Dat doen deze bullen niet meer, en zijn waarde vast. Ondanks de strikte milieueisen en regelgeving. Er zullen altijd groepen zijn die hier kneiter hard op gaan.
mashell zegt
Complimenten voor de fotografie.
ghost zegt
Was eventjes bang dat men had gekozen er een EV van te maken. Gelukkig gewoon een 2.4 Sap van Satan. Lekker!
stephane8200 zegt
Dit is erg netjes voor een normale prijs. 60K voor deze auto in deze staat klinkt acceptabel.
Met alle subtiele en structurele verbeteringen al helemaal want dat is goud waard op een Defender.
Robert zegt
@willeme: ben ik nu toch wel benieuwd hoe die nieuwe differentialen eruit zien ?
On topic: mooi, dit soort initiatieven, dit is restomodden met eerbied voor de heritage van het merk en model. Je moet alleen wel tamelijk gefortuneerd én waanzinnig liefhebber zijn om hierin mee te gaan.
willeme zegt
@rrrobert: Stomme autocorrect ook ;-). Is inmiddels aangepast, thanks!
robert110 zegt
Hmm, perfecte kleur, gave body configuratie, perfecte velgen, subtiel verhoogd, perfecte foto’s. Misschien dat ik er zelf een 3.2 TDCI in zou hangen, als je dan toch bezig bent, en wat kleine details zijn gewoon zonde (de Britpart spatlappen en de laadklep bijvoorbeeld) maar dit is toch wel echt geweldig.
vingers zegt
@robert110: Met de achterklep ben ik het helemaal mee eens, net zoals de voorbumper. Maar waar zie je de spatlappen? En dankzij britpart blijft wel menig Landrover voorlopig nog op de weg.
robert110 zegt
@vingers: Foto 39. Het maakt mij niet uit dat het Britpart spatlappen zijn, maar het is gewoon zonde dat het er zo groot opstaat, kies dan een set zonder tekst of met het Land Rover logo erop, dat staat toch net even wat netter.
lithiumion zegt
Zo! Plaatje!
Nu nog een geheel elektrische en of waterstof versie en je kunt de hele markt bedienen!
appeltaartislekker zegt
Hoekraampjes van de Toyota Landcruiser 40 series. Mooi detail.