Ares Design heeft de oude Defender grondig gemoderniseerd.
Het is geen gemakkelijke taak om een opvolger te ontwikkelen voor een iconisch model dat ettelijke decennia in productie is geweest. Land Rover heeft dit daarom zo lang mogelijk uitgesteld. In 2020 moest de Defender er uiteindelijk toch aan geloven.
Het design van de opvolger was voor Land Rover-begrippen een revolutie en dat is best wel een risico. Gelukkig waren de Britten er in geslaagd het brute karakter van het origineel te behouden. De nieuwe Defender ziet er nog steeds uit als een Defender, maar wel met een modern design. Toch oogt de nieuwe Defender niet meer zo ruig als het origineel.
Ares Design heeft nu geprobeerd een ideale middenweg te creëren. De designstudio heeft namelijk een oude Defender genomen en deze zowel aan de buiten- als aan de binnenkant grondig gemoderniseerd. Het resultaat is een auto die er moderner uitziet dan de oude Defender en ruiger dan de nieuwe Defender.
Om dit voor elkaar te krijgen is de Land Rover onder meer voorzien van nieuwe LED-verlichting, bredere wielkasten en een carbon fiber motorkap. De zwarte lak in combinatie met de getinte ramen maken deze Defender van Ares Design een imposante verschijning. Een groot panoramadak zorgt ervoor dat het binnen geen al te donkere boel wordt. Een nieuw setje velgen (18 inch) mag uiteraard ook niet ontbreken.
Het interieur van een Defender oogt standaard vrij kaal, dus ook daar was werk aan de winkel. Met rood leer en carbon fiber heeft Ares Design het geheel wat weelderiger laten ogen. Stukken traanplaat moeten er aan herinneren dat deze auto ooit een werkpaard was. Dit werkpaard is nu voorzien van luxe zaken als een startknop, elektrische raambediening, een geüpgrade aircosysteem en een nieuw infotainment-systeem.
De viercilinder turbodiesel vonden ze bij Ares Design ook te min. Deze is daarom vervangen voor een 4,8 liter V8 die 280 pk en 440 Nm levert. Dit blok is gekoppeld aan een zestraps automaat.
In tegenstelling tot de Porsche 964 Turbo van gisteren gaat het hier niet om een one-off. Ares Design spreekt namelijk van een ‘limited edition’. Hoe gelimiteerd de oplage precies is weten we nog niet.
Robert zegt
Het ziet er gaaf uit, maar met die noppenbanden rijden op asfalt ben je na een paar honderd kilometer waarschijnlijk al helemaal zat. En met een dergelijk luxe ex- en interieur is een ruig avontuur buiten de gebaande paden ook niet echt aantrekkelijk.
pindakoning zegt
@RRRobert: hoe is de grip überhaupt met zulke banden op het asfalt?
Robert zegt
@pindakoning: een hels kabaal, wringen in de bochten en een rolweerstand die grip omzet in een geweldige draaikolk in de tank.
bpc zegt
In de regen een ramp…
bbfix zegt
@RRRobert: de spatbord verbreders zijn 1 stuk met de achterbak, zal een duur geintje zijn als je een tak tegenkomt. Of goed zijn met plamuur😊
dutchneon zegt
Ik heb ook een Defender, daar moet inderdaad een grotere motor in, met automaat en luchtvering.
Gek genoeg hing het allemaal in de schappen bij JLR en hebben ze er nooit wat mee gedaan.
appeltaartislekker zegt
Hebben!
vacano zegt
Is echt wel geslaagd maar ik heb liever mijn Jeep Gladiator
hanstadema zegt
Ah! Nog een liefhebber! Ik ben gek op de mijne. Rij er nu 3/4 jaar mee. M’n trots. Als je het leuk vindt: @jeepgladiatorjeti op Instagram voor de plaatjes
tonino zegt
Wauw! 😲 wat een beest! 👌🏻
raoufff zegt
Dit is de enige echte Defender en niet het handtasje wat nu in de showroom staat.
mp014 zegt
@raoufff: ik zou dat handtasje best op de oprit willen hebben staan. Ben al lang fan van de oude defender maar ondertussen is het, met name door belastingen, verbruik en onderhoud, bijna onbetaalbaar om dat ding op de weg te houden. Je komt stad meer in, en ga me nu niet vertellen dat hij daar ook niet voor bedoeld is… want dan wordt het nog duurder en moet er dus een tweede gezinsauto bij om af en toe naar de stad te gaan 😜
Anyway, ik vind deze Ares variant mooi maar het geld dat dit kost zou ik toch liever uitgeven aan een nieuwe!
Die Porsche daarentegen…. subliem 👌🏻
The Stig NL zegt
Ik snap het niet zo; waarom zou je in godsnaam een carbon motorkap willen hebben op een off-rosser? Toch alleen maar kwetsbaarder?
Ik vind het interieur met die metalen sierdelen dan wel weer leuk gedaan.
alfettaart zegt
@00carguy00: Één ding is zeker: je kunt dan in ieder geval je portemonnee trekken als je bij het dak moet en op je motorkap gaat staan.
kennone zegt
Hebben!!
alfettaart zegt
Maarrr, Defenders zijn toch om mee door de modder te banjeren? Met vieze schoenen in te stappen om vervolgens de automaten af te spuiten met een hogedrukreiniger? In ieder geval… zo gebruiken wij die van ons.
moveyourmind zegt
Voor een Defender misschien wel veel te mooi.
Maar dat is tegelijk wel een enorm compliment voor Ares.
mwti zegt
Wat gaat dit kosten? Hoe zit het met de jaloeziebelasting?
boesje911 zegt
15 stuks zie je op het einde
Nemus zegt
Wat een spuuglelijk autointerieur dat zo uit een jaren ’90 onderdelencatalogus weggeplukt lijkt…
Nee, hier ga je niemand mee overtuigen.
cossiekiller zegt
De ene gaat het te modern vinden voor een jaren ’80 auto, de andere te oubollig.
Ik vind het net goed.
Het glazen dak is ook wel mooi gedaan, maar doet de gewichtsbesparing van de motorkap 10x teniet… En het zwaartepunt zal ook wel een heel stuk hoger liggen.
loggy zegt
Gaaf ding. Beter dan die nieuwe. Toch blijft een ding steeds doorklinken in m’n hoofd:
V8….
4,8 L groot…..
maar 280pk.
Is dat blok net zo oud als de defender zelf?
wimbers zegt
als je ziet wat het moet kosten dan zou ik eerder bij thelandrovers.nl aankloppen. een 4.8 met 280 pk is niet heel efficient.
spatbordverbreders kunnen beter bolt on zijn zodat je ze kunt vervangen, optisch vrijwel hetzelfde
als je de cooper sst mud banden vervangt door wat bf Goodrich AT banden rijdt ie nog lekker ook zonder dat je vullingen er uit rammelen