De vorige eigenaar van deze Land Cruiser V8 heeft benzine door het bloed vloeien.
Diesel is uit, benzine is altijd goed en elektrisch is popualair. Dat is de concensus. Maar in sommige gvallen is de zelfontbrander zo gek nog niet. Daar moesten we namelijk aan denken bij het zien van deze Land Cruiser V8.
Het is namelijk een occasion met 323.035 km op de teller. Nu is dat helemaal geen bijzondere stand voor een Toyota Land Cruiser. Deze apparaten gaan met gemak naar de 6 ton en daarboven blijven ze ook doorgaan.
Nee, er zijn namelijk twee factoren die het heel erg bijzonder maken. Ten eerste, het is de V8 benzine. Er was ook een diesel voor de veelrijder, maar de benzine 4.6 V8 kon je ook kiezen. Niet dat veel Nederlanders dat deden toen deze auto leverbaar was, overigens.
6.212 km per maand
Een andere bijzondere factor is vervolgens het bouwjaar. Dit is namelijk een bijzonder recent exemplaar. Deze Land Cruiser V8 komt namelijk uit oktober van 2018. De auto is dus precies 52 maanden oud.
Dat is nog heel erg jong voor zo’n kilometerstand. Dat betekent dat er per maand 6.212 km meegereden is. Kortom, een jaarkilometrage van bijna 75.000 km per jaar!
Je hoeft echt geen geleerde te zijn om te weten dat zelfs in dit klimaat een diesel financieel waarschijnlijk de verstandigere optie was geweest. Maar een Land Cruiser kies je niet met de portemonnee, maar omdat je het een toffe kar vindt. Maar toch willen we eventjes uitrekenen wat deze auto heeft verbruikt te afgelopen jaren.
Het verbruik van een Land Cruiser is volgens Toyota gemiddeld 1 op 7,5. Dat lijkt ons wat optimistisch voor een 2.700 kg zware terreinauto met ladderchassis, atmosferische V8 en antieke automaat.
Zoveel benzine verbruikte deze Land Cruiser V8
1 op 6 is dan wat realistischer. Dan heb je dus 53.839,16 liter benzine nodig om 323.035 km af te kunnen leggen. De brandstofprijzen zijn natuurlijk flink heen en weer gegaan de afgelopen jaren, maar als we een gemiddelde prijs van 1,90 euro per liter aanhouden kom je uit op 102.294,42 euro enkel en alleen aan benzine!
Aan de auto is overigens wel te zien dat ‘ie goed gebruikt is. Volgens de verkoper is deze Land Cruiser V8 dan ook absoluut niet nieuw. Koelvloeistof moet af en toe bij gevuld worden en de ruitenwisservloeistof is op.
Voor de rest kan die Land Cruiser waarschijnlijk zo weer een paar ton erop vooruit. Vandaar dat er nu al 31.500 euro voor geboden is. Interesse om meer te bieden? De advertentie kun je hier bekijken.
Meer lezen? Deze 9 auto’s hebben belachelijk veel kilometers gelopen!
fanboy zegt
Haha gewoon in 4 jaar tijd een ton uitgeven aan brandstof. Deze man houdt niet van Excel sheets denk ik.
Ik ben groot fan van Landcruisers en dat is een mooie V8, maar dit gaat helemaal nergens over natuurlijk.
coupedriver zegt
Lpg had al snel 50k bespaart…
fanboy zegt
Ja bijvoorbeeld.
Met diesel had het 60K gekost.
Of elektrisch (Model X) had het maar iets van 20 tot 40K gekost, maar had niet gewerkt als je zoveel kilometers karren moet trekken.
petroldrinker zegt
Op moment dat je zulke dingen gaat bijhouden en op gaat letten, verlies je veelal de lol erin omdat je echt met je neus op de feiten gedrukt word hoe duur het is, zelfde reden wrom ik er echt niet op let, als het maar leuk is en kan betalen pm, prima
992 zegt
Ik vind het ook fijn om met benzine V8’en te rijden maar niet met zo’n eentje….
Jezus waarom zou je in godsnaam in zo’n Toyota 75K op benzine gaan rijden.
Het is niet dat het een fijne SVR, GTS of G63 is met prachtig geluid etc.
Vragen vragen vragen……..
ferrari94tr zegt
Het rijd wel heel lekker hoor zo’n Land Cruiser. En misschien staat ie wel op de markt ofzo, dan is een werkpaard gewoon fijner als een luxe kar. En als je zoveel kilometer rijd zit je wss niet te wachten op een brulpijp.
fanboy zegt
@992: Ik denk dat je daar echt de mist in mee gaat.
Je zit toch niet te wachten op zo’n Europese brulaap als je zoveel kilometers moet maken? Comfort is het belangrijkste.
Deze V8 klinkt leuk maar is niet te veel aanwezig, dat kun je van al jou voorgestelde auto’s niet zeggen.
Ik heb in Japan wel eens in een Toyota Century V12 gereden en direct daarna in een Bentley Continental W12.
De Century was pure rust en klasse, de Bentley was een brulaap.
Velen zullen de Bentley dan ook leuker vinden, maar als je 75dkm per jaar rijdt wordt dat heeeel vermoeiend.
Landcruiser is natuurlijk wel veel minder sportief qua wegligging, maar daar was deze persoon denk ik ook niet naar opzoek.
petroldrinker zegt
Al zal ik 200k km pj rijden, wil ik dat gewoon met een hoop geluid, ik zou dat dus absoluut niet in stilte willen….
992 zegt
@fanboy nee hoor dan kocht ik gewoon een V8 diesel als ik zo idioot veel KM’s moest maken. Ik zou geen 2-3K per maand verstoken aan benzine in een of andere Toyota.
Hij gebruikt deze zo te zien als werkpaard gezien de staat en meneer zal geen rekenwonder zijn.
Denk een of andere handelaar die heel Benelux door crosst met boerenverstand.
Robert zegt
in 52 maanden bijna 54.000 liter benzine verstoken op dik drie ton aan km’s, da’s dus dik 1000 liter per maand oprijden. Oftewel een kleine 2000 euro per maand alleen al aan de brandstofkosten.
*slik*
Z’n pomphouder zal vast in zak en as zitten als deze klant niet opnieuw weer in zo’n benzineslurper zal gaan rijden.
henk123456 zegt
En met een tankinhoud van 87 liter, waar je per keer 80 liter tankt zodat je niet het risico loopt om met een lege tank te staan, dan haal je het niet met 3x per week tanken.
mashell zegt
Wat staan die wielen eigenlijk lullig ver in de carrosserie.
Dit overkomt je als je Afrika gaat koloniseren of de standplaats voor je marktkraam ver weg is. Het rijdende hobbelpaard met hoge gebruikskosten geeft je wel het recht te klagen dat het leven zo zwaar is.
lennertg zegt
Jij hebt duidelijk nooit in een Landcruiser V8 gezeten. Naar rijcomfort komt geen enkele SUV ook maar in de buurt.
mashell zegt
Als je er achter rijdt dan zie je de carrosserie bewegen. Dat noemen we geen comfort maar misselijkmakend. Kan ook niet anders, het ding komt met schroefveren. Elke luchtgeveerde SUV is veel comfortabler dan zo’n Landcruiser (dat is dan ook een terreinwagen en geen SUV).
willeme zegt
@mashell: een terreinwagen is een SUV.
Terreinwagens en SUV’s hebben ladderchassis. Dat heeft deze Land Cruiser ook.
lennertg zegt
Nog maar eens het bewijs dat je niet weet waar je over praat. Deze hebben een hydraulische vering inclusief stikstofbollen vergelijkbaar met oudere Citroëns. Superieur aan de luchtvering van Range Rover enzo.
Variomatic zegt
Juist wel, een Q7 of X5 bijv is vele malen comfortabeler. En niet zo hondslelijk. Interieur ook niet zo nineties plastic fantastic als deze Toyota. Leuk dat ie zo ‘goed’ is maar dat zou voor mij echt nooit een reden zijn om dit wanstaltige ding te gaan rijden, tenzij ik iedere dag 100km offroad woon/werkverkeer of zo had.
Computer Freak zegt
Kijkend naar de gebruikerssporen op de deur is deze auto van Kapitein Haak geweest.
lennertg zegt
Twijfel of je in 2018 nog een diesel kon krijgen? Hebben namelijk nooit een Euro 6 norm gehad
shellplc zegt
De Landcruiser V8 is begin 2016 helemaal uit het gamma gehaald door Louwman, er zijn er na die tijd nog wel een heel stel geleverd aan de KMAR voor onder andere de diensten op Schiphol.
AudiRS zegt
Och als je een Landcruiser v8 kunt betalen dat boeit de rest ook niet…
Wolflow zegt
Er zijn genoeg bedrijven waar je geen diesel auto mag kiezen
dree16v zegt
Als ik de eigenaar was zou ik toch eens een andere boekhouder zoeken, dit is gewoon kapitaalvernietiging en dom. Autoliefhebber of niet en geld zat of niet, je krapt jezelf toch een keer achter het oor als je elke maand ruim 2k aan benzine er door jakkert… Van het verschil kun je gewoon een 2e auto rijden en alsnog de kosten drukken…
flatsix010 zegt
Dit is juist een teken van welvaart. Je wilt geen cayenne, range etc rijden. Maar wel een dikke V8 SUV zonder de kapsones. Denk niet dat deze ex eigenaar iets geeft om de kosten die hiermee gepaard gaan. Met deze beredenering zou je ook nooit een nieuwe sportwagen kunnen kopen, die is per gereden kilometer nog veel duurder.
flatsix010 zegt
Een paar maanden geleden aan het kijken voor een Land Cruiser 200 diesel. Lijkt me gewoon erg tof om er een voor erbij te hebben waar je in principe alles mee kan doen en geen omkijken naar hebt. Aankoopprijs, belastingen etc maken het echter te onaantrekkelijk.
vbarchetta zegt
Ik reed vroeger ook bijna 100k per jaar in een benzine auto. Dat kwam door een verhuizing ivm werk naar een andere vestiging, alleen dat was geen V8 maar gewoon een 4 cilinder auto.
Er was ook een keer een Autoweek klokje rond aflevering met een Mercedes S65 AMG die in 2.5 jaar tijd 308.000KM had gereden, dus het kan zelfs nog gekker….
SpiderIV zegt
Ach 100k benzine in die 52 maanden en ook nog pakweg 200k afschrijving en dan ook nog pakweg 15k aan MRB en verzekering. Gelukkig heeft het ding weinig onderhoud nodig ;-)
William zegt
Wordt vaak gereden door foute types. Je ziet ’t ook al aan de advertentie: bieden, vrijwel geen informatie, geen reguliere autoverkoper maar een truck bedrijf, veel foto’s gekanteld, merkwaardige schades in ’t interieur, niet goed schoongemaakt, te beroerd om de ruitensproeier vloeistof bij te vullen etc.
992 zegt
Volgens enkele lieden hier is dit het toppunt van welvaart en luxe om 75.000 km per jaar van je leven hierin rond te rijden. ;-)
baf07 zegt
Goed voor de zegeltjes!