Ben jij blij dat je deze Lancia met Nederlandse styling nu wel kent?
Soms denk je als autonerd dat je alle auto’s die er ooit bestaan hebben wel zo’n beetje kent. In ieder geval alle auto’s die een beetje sjeu hebben tenminste. Maar elke keer komt er dan weer iets voorbij wat je nog niet kende. In deze categorie valt vandaag de Lancia Fulvia Competizione. Een auto met een even opvallend verhaal als uiterlijk. En tevens een auto met een behoorlijk grote Nederlandse tint.
Om maar met dat laatste te beginnen: deze Fulvia is een design van Tom Tjaarda. Nou was deze beste man een Amerikaan, doch zijn pa, ontwerper van de Lincoln Zephyr uit 1935, kwam uit ons kikkerlandje. We claimen ‘m dus gewoon voor ons. Doen we met Max Verstappen immers ook. De lijst van auto’s die Tjaarda ontworpen heeft is lang en gevarieerd. In zijn carrière werkte de designer namelijk onder andere voor Ghia en Pininfarina. Bij die designhuizen werden de extra zachte potloden er vlotjes doorheen gejaagd in de werkzame jaren van Tom.
Zo kon het gebeuren dat Tom als werkbij van Ghia deze Fulvia Competizione ontwierp. Bij Ghia was Alejandro DeTomaso destijds de grote kaas. Deze Alejandro had ambities om zijn eigen automerk te runnen. Later zou hij dat zoals bekend ook doen. Maar in de jaren ’60 speelde Alejandro nog met een ander snood plan. Hij wilde Ford er namelijk van overtuigen dat Lancia een bonafide concurrent van Ferrari kon worden. In dat geval hoopte hij namelijk dat Ford Lancia zou kopen en dat de Blue Oval Alejandro zou installeren als topman. Je moet er maar opkomen.
De machinaties van Alejandro hadden voor hem echter niet het gewenste effect. FIAT kocht Lancia namelijk over en daarmee stonden Ford en Alejandro met lege handen. Doch niet voordat deze Lancia Fulvia Competizione het levenslicht zag. Technisch baseerde de Competizione, zoals de naam al doet vermoeden, op de Lancia Fulvia uit die tijd. Onder de kap ligt dus een 1.6 liter grote V4. Nee geen typefout, de vier cilinders zijn in V-vorm geplaatst.
Dat motortje is een scherp vinnig ding, maar natuurlijk geen enorm pk-monster. Daarom werd voor de Competizione vol ingezet op aerodynamica en gewichtsbesparing. Klapkoplampen en de verstelbare taartschep achterop moesten de luchtgeleiding optimaliseren. De zijruiten waren van plexiglas en de voorruit kwam speciaal uit België, omdat een firma daar ‘m drie millimeter minder dik en dus lichter kon maken. De benzinetank was opgetrokken it aluminium. Om het zwaartepunt omlaag te halen, paste DeTomaso ook nog het chassis aan. Daardoor kon de motor dertig millimeter lager komen te liggen.
Het resulterende uiterlijk is…apart. De auto lijkt een beetje op een heet gewassen Lamborghini Espada. Doch volgens Tjaarda zelf is het een van zijn betere ontwerpen. Beslis aan de hand van zijn andere creaties zelf of je het met hem eens bent. Echt bewijzen dat Lancia een concurrent had kunnen zijn voor Ferrari, dat deed deze Fulvia in ieder geval niet. Naar verluidt zou de auto mee gaan doen aan de 24 uur van Le Mans. Daar kwam het echter nooit van. Gelukkig hebben we de foto’s video nog.
martingtv zegt
Voorkant doet me denken aan Saab sonett 3.
eaudi zegt
Waarom ze dan zo’n filmpje maken met een bijna lege tank, bij zo’n veilinghuis? Dertig euro brandstof erin, beter voor de tank en het lampje knippert niet meer.
knapzuur zegt
Waarom zou het beter zijn voor de tank?
joostgrn zegt
@knapzuur: Italiaans aluminium roest 😜
hans75 zegt
vind het veel irritanter dat het stuur scheef staat bij rechtdoor rijden… kleine moeite om dat ff recht te zetten
cossiekiller zegt
Maar hoeveel woog hij?
En hoeveel pk had hij?
Zoveel vragen nog…
deSjonnies zegt
Doet mij eerder denken aan een Maserati Khamsin met Alfa 33 achterlichten.
En de Lancia V4 is de beroemde motor die ook werd gebruikt voor de Fulvia Coupé rally wagens.
Prachtig mooi stukje techniek die V4.
Ontwikkeld om de overhang van de eerste Fulvia’s met fwd zo kort mogelijk te houden.
MarcoM zegt
Er waren wel meer merken met deze stijl in die tijd
moveyourmind zegt
Zelfs lichtgewicht geperforeerde deurpanelen. Gelukkig waren er nog wel een paar gram over voor de klapkoplampen. Deze heeft wel heel coole, de afdekking draait weg achter een stel ouderwetse dubbele ronde koplampen die heel iets omhoog komen.
560pk zegt
Wie zei dat een 4-cilinder niet lekker kan klinken?
Alfarobert zegt
Zo’n auto hoort in een museum zodat meer mensen hem kunnen zien. Nu wordt het geveild en verdwijnt waarschijnlijk in een collectie van een of andere multi miljonair.
mashell zegt
Eigenlijk vind ik dat de wagen door de schredder moet zodat het de mensheid bespaard wordt deze te zien… Daarom is in een hoekje van de kelder bij een multimiljonair thuis best een goed compromis.
RogierS zegt
Zo hoort een 4 cylinder te klinken, lekker ronken met dat ding! En een fijn optimistische snelheidsmeter tot 300 :-)
hans75 zegt
Het leuke van deze V4 is dat er maar 1 cilinderkop is.., later gekopieerd door VAG met de VR6
https://racecarsdirect.com/content/UserImages/98014/532686.jpg?v=1