Je betaalt weliswaar geen MRB of CO2 taks op zo’n milieuvriendelijke GMC Hummer, maar een achterlamp vervangen kost een godsvermogen.
De nieuwe GMC Hummer is letterlijk de Hummer H2 van 2022. De auto is alles waar je aan denkt als je Amerikaanse stereotypes moet opsommen: groot, zwaar, krachtig en capabel maar onder de streep ergens ook een beetje simpel. Het is een karikatuur van een auto die een karikatuur maakt van de zuinige EV. Want ja, wat wij allen al wisten, blijkt natuurlijk ook zo te zijn: deze moloch slurpt natuurlijk energie en sloopt ondanks gebrek aan lokale uitstoot het milieu.
De GMC Hummer sloopt echter als je niet uitkijkt -letterlijk- ook je portemonnee. Niet alleen omdat je elektriciteitsrekening fors zal stijgen, maar ook als je achteruit inparkerend een paaltje raakt. Dat wordt dus uitkijken als je je auto uitleent aan je vriendin (m/v/i).
De eigenaar van een Humvee nieuwe stijl kreeg onlangs namelijk een hartverzakking, nadat hij 4.040 Dollar moest dokken voor een nieuwe unit linksachter. Een dealer die een belachelijke marge pakt op arbeid? Neen, alleen de officiële prijs van de onderdelen bedraagt namelijk al 3.045,48 Dollar exclusief belasting. Best wel pittig, voor een achterlichtunit.
Toegegeven, een set BMW Iconic Lights met 3D Leds voor je M4, kost ongeveer hetzelfde. Maar die zien er dan ook iets meer bijzonder uit dan de op het oog vrij simpele units van de GMC. Een duidelijke verklaring voor de hoge prijs is er dan ook niet. Maar goed, kijk dus even uit voor overstekende lantaarnpalen, als je achteruit rijdt met je Hummert.
e38ossie zegt
1000,- voor montage vind ik anders een beste marge.
(ooo--V--ooo) zegt
In de VS komt de BTW er achteraf ook nog bij
petroldrinker zegt
Ligt eraan hoeveel werk het is om uit en in te bouwen… dat is bij sommige autos al een phd waard…
ericc zegt
YouTube-ers betalen dat met de glimlach. Na een half jaar doen ze toch hun auto’s weg want hun volgers zijn dat gewend!
rwdftw zegt
@ericc : ze maken er meteen content van wat weer clicks geeft dus die 4000 euro is in no time terugverdiend als je maar een grote schare volgers hebt.
lavoro zegt
$1000 dollar voor de arbeid vind ik anders vrij pittig
bischero zegt
$250 per uur is heel normaal, de AE’s is meer iets waar ik over achter mijn oefen zou krabben.
wimof zegt
3.045,48 Dollar exclusief belasting, hoeveel ze bedragen weet ik niet maar het zal toch “iets” zijn
Robert zegt
@wimof: in de VS is de btw per staat afzonderlijk geregeld, maar de meeste staten kennen een tarief van tussen de 8 en 12 procent.
Desalniettemin is een bedrag van dik vier mille voor een achterlicht + arbeidsloon absurd, in de wetenschap dat je dus teruggerekend ca. 400 dollar aan btw hebt betaald.
kromatic zegt
In het gelinkte artikel staat letterlijk: ”One owner was recently quoted $4,040 not including labor for the replacement of the passenger side taillight, which seems quite steep, even for an expensive, premium vehicle like the new electric Humvee.”
De prijs is dus USD 4040,- EXCLUSIEF arbeid. Slecht gevalletje copy/paste weer dit.
techniekmeneer zegt
Is tegenwoordig helemaal niet raar hoor. Voor sommige doorsnee gezinsauto’s betaal je hier ook duizenden euro’s voor een koplamp/achterlicht.
Leuk hè die vooruitgang..
sportabgasanlage zegt
Da’s flink. Ik heb voor m’n Porsche bij de dealer 2 nieuwe achterlichtunits voor minder dan €600.-
dawwg zegt
Yep; bij Mercedes zijn die units ook minder dan 300 euro per stuk en gewoon los te vervangen.
Bij Audi & BMW betaal je trouwens wel gewoon de hoofdprijs van 1200 euro voor een setje; die oplichters gebruiken van die ‘zogenaamd’ eenmalig te gebruiken control-units die crypto-grafisch gekoppeld worden. Crimineel excuus om van een kapotte sensor of weerstand reparatie van 50 cent een 1500 euro dealer-only deal te maken …
mashell zegt
Is dat een crimineel excuus of juist het gevolg van een diefstal beveiliging die dient om criminelen te weren? Achterlichten die niet gestolen worden omdat ze na diefstal toch waardeloos zouden zijn is toch wel prettig.
invictus66 zegt
Dat is een beetje dubbel. Wat zou de dievengilde verkiezen? Een unit die maar €300 kost bij de dealer of eentje die €1500 kost, waar dan wel een software hack voor nodig is?
rwdftw zegt
Het zal eigenlijk geen enkele Nederlander overkomen dat ze een schade rijden met de nieuwe Hummer. De reden : het ding weegt kaal aan de trekhaak al 9000 pounds, wat 4.500 kilo is. Je hebt dus op zijn minst een groot rijbewijs nodig om er in te mogen rijden.
Daarnaast is dit lerp 5.50 meter lang en 2.40 meter breed. Dat verdient zijn eigen postcode :D
moveyourmind zegt
Je kan zeggen wat je wil, maar je krijgt wel waar voor je geld.
Want met deze ledlamp heb je niet alleen heel veel licht in het donker, maar is je portomonnee ook heel erg goed verlicht.
Johanneke zegt
Dit is wel wat ik haat aan moderne auto’s. Mijn 1e auto uit 2005 had een kapot achterlicht, 70 euro voor 1 van de sloop en het enige dat ik nodig had om het te monteren was een schroevendraaier. Ook een vorm van milieubewust.
sportabgasanlage zegt
Niet alle moderne auto’s hoor… https://www.porsche-shop.nl/auto-accessoires/alle-producten/98104490000-achterlichten-verduisterd-981model-boxster-en-cayman?kenteken=h660LX&endless=true&page=3&modelgroup=cayman&modeltype=981-c&modelyear=2015&trimline=cayman981&cid=75
Design_Driven zegt
Dan valt de £650 die ik moet neertellen voor een 2de hands LED balk op de achterklep van mijn 2011 SAAB 9-5 eigenlijk best mee. Ik voel me gelijk beter.
ricksmits zegt
idd een heftige, maar niet erg extreem imo. Een led achterlichtje van een simpele picanto die 14k nieuw doet kost al bijna 700 ex btw. kia cee’ds met koplampen van 2200 ex per stuk. transporter koplampen van 2600 ex de stuk, etc etc.