
Niet de Franse bolide, maar een klassieke Amerikaan krijgt deze zeer puike motor.
Nu de SEMA Show om hoek staat, beginnen vooral Amerikaanse autofabrikanten links en rechts met onthullingen op de proppen te komen. Chevrolet is meer dan gereed voor de tuningshow in Las Vegas. Het merk neemt een drietal klassieke wagens mee naar het gokparadijs in de woestijn, maar die bolides zelf zijn niet waarvoor het publiek behoort te komen.
Nee, de auto’s die Chevrolet tentoonstelt op de beurs in Las Vegas, dienen slechts als presentatiemiddel voor het échte werk: de nieuwe crate engines die Chevrolet Performance aanbiedt. Wie er van overtuigd is dat zijn auto niet voldoende vermogen heeft, kan bij de Amerikanen aankloppen voor een compleet motorblok. Ondertussen heeft Chevrolet bijna 50 verschillende krachtbronnen in kratten. Drie nieuwe exemplaren maken de line-up nog lekkerder dan deze al was.
Het huzarenstuk van deze motoren is zonder twijfel de LT5 Supercharged 6,2-liter V8 die hier in de Chevrolet Chevelle Laguna ligt, die gebaseerd is op de motor uit de Corvette ZR1. De achtcilinder in de Chevelle produceert liefst 765 pk en 970 Nm koppel. Volgens de Amerikanen is het de krachtigste productiemotor die ze ooit hebben gemaakt. Het is niet vreemd dat ze het blok in de Chevelle Laguna leggen, want deze auto heeft zijn wortels in de NASCAR. In de jaren ’70 reed een legende van de raceklasse, drievoudig kampioen Cale Yarborough, namelijk met de auto. Chevrolet heeft de wagen besprenkeld met spoilerwerk en de ophanging aangepast om het geen ongeleid projectiel te laten zijn.
Afgezien van de uiterst krachtige ZR1-motor neemt Chevrolet een 5,7-liter V8 met 430 pk en een 365 pk sterke 6-liter V8 mee naar de SEMA Show. Deze motoren komen te liggen in een C/10 uit ’67 en een Silverado uit ’78.
Dan liever de Jeep Grand Cherokee Trackhawk
@reobnednab:
Of nog liever in een “echte” Laguna
*leest headline en opent artikel*
*leest eerste zin*
*sluit enigszins teleurgesteld het artikel weer*
@awesome: ik had echt gehoopt een omgebouwde Renault te zien.
@awesome: Haha zo ging het bij mij ook. Een Amerikaanse V8 in een Amerikaanse auto kennen we ondertussen wel, hoe gaaf het ook is.
@berlinetta: idd. Sinds dat Hellcat blok overal in wordt gegooid vind ik het ook allemaal niet meer zo indrukwekkend.
@awesome: zie hier het verdienmodel van Autoblog sinds een jaar of twee
@awesome: eikels zijn het, ik ga weer aan t werk, zwaar teleurgesteld.
Ik heb vorige week besloten een drankspelletje te maken van artikelen op Autoblog; iedere keer als het woord ‘bolide’ valt neem ik een shotje.
Volgens mijn huisarts hebben mijn nieren inmiddels hetzelfde formaat als die van een X7
@gulli: wees blij dat je dit spel niet bedacht hebt op basis van misleidende headers
@vincente30: headlines*
@vincente30: heb ik ook aan gedacht maar diezelfde huisarts weigerde om een infuus aan te leggen
@gulli: ? en hoe groot is je lever?
@wahltiroler: can you say “single frame grille”? :P
@gulli: kan je eens een linkje sturen naar een Autoblog waar alle dingen waar jij constant commentaar op hebt NIET gebeuren? Lijkt me, aan je houding te zien, dat je best veel ervaring hebt met een redactie levend houden ;)
Clickbait, desondanks erg gaaf! Hoewel ik hem persoonlijk liever is een ‘63 Nova had gelegd ofzo. Dit is nou niet echt Detroits finest qua looks.
Wat een “Bullshit-Bolide”
Als men een Renault Laguna een beetje aanpadt rijd je deze tractor op een Europese weg na 2 kilomezer en 8 bochten volledig zoek.
Anderzijds…
Als je familie er zo:
https://funnyjunk.com/funny_pictures/4531732/American+family/
Uitziet… Dan is 755 PK bitter hard nodig om je familie überhaupt door de Drive in van Kentucky Fucked Chicken, Dunkin’ Donuts of Esting Shit te bewegen?
@wahltiroler:
Ik daag je echt uit om een aftermarket ophanging te zoeken van Renault die 700pk aan kan. In originele staat sturen deze auto’s ruk ja, maar bij geen enkel autoconcern zijn er zo veel aftmarket onderdelen voor klassiekers te vinden als bij GM. Wees maar zeker dat deze auto op elk punt aangepakt is want op SEMA moet je niet met halfbakken auto’s afkomen.
Ik dacht ook direct aan een fijn sturende Renault Laguna die een stevige peper in z’n neus gekregen had… en dan misschien toch niet meer zo lekker de bocht om wilt…
Clickbait. Next!
Zie dit toch veel liever dan een franse Laguna. Vette bak zo.
Clickbait? Waarom levert vag niet die fijne 4.0 v8 als crate motor? Of renault/nissan de v6? Is een top idee. Hele aftermarket eronheen is top voor werkgelegenheid. Hier is een auto een iphone geworden, elke 2 jaar lease je een nieuwe eenheidsworst, niemand rijdt meer in iets dat echt designwaarde heegt
>clickbait (?)
Waar we ons druk om maken… Er bestond gewoon een andere Laguna, ver voor de Renault: De Chevrolet Chevelle Laguna.
De Chevelle Laguna was gewoon je typische 70s luxe RWD coupe, gemaakt tussen 1973 en 1976. Alhoewel er in 1973 ook andere carroserievarianten waren. De Laguna was t topmodel, in de Chevelle lijn.
Hoewel ik de swap zeker gaaf vind, zou ik zelf een Chevelle Laguna aanpassen door de motor wat hedendaagse upgrades geven met iets als Edelbrocks. Of een mildere LS-swap doen.