…en dan begint de pret pas. Zoals je ziet moet er nog wel wat werk verricht worden aan deze niet-meer-zo-puntgave klassieker.
Wat u hier ziet is een Lagonda V12 Hooper, een 2-deurs sedan uit 1939. Het is verder aan de kijker om te beoordelen of hij een berg vooroorlogse Britse ellende op het netvlies heeft, waar je je vingers maar beter niet aan kunt branden, of wellicht een buitenkansje waar de restauratiegrage knuisten van beginnen te jeuken.
In 1906 werd Lagonda in het Britse Middlesex opgericht. Tegenwoordig maakt het merk onderdeel uit van de Aston Martin-portefeuille en wordt het als Britser dan slecht weer, scheve tanden en komkommersandwiches gezien, maar eigenlijk was de oprichter van het merk een Yank. Lagonda verwijst naar Lagonda Creek, bij Springfield (OH), de geboorteplaats van de stichter van het merk, de Amerikaanse operazanger Wilbur Gunn.
33 jaar na de oprichting ontstond dit pareltje met de ruwe bolster, de Hooper. Onder leiding van engineer Walter Owen Bentley (die bij Rolls-Royce was weggesnoept) kwam de zeldzaamheid met zijn 5,5 liter V12 tot stand. Er is absoluut mee gereden, want er staat zo’n 65.000 kilometer (40.000 miles) op de klok, en de auto is nog voorzien van zijn originele ‘FLD 1’-platen (Fast Lane Daily?), maar er moet nog wel het een en ander aan gebeuren.
Binnenkort gaat de Lagonda onder de hamer tijdens de Britse Restoration Show Sale, hij moet naar schatting 75 tot 100.000 GBP opbrengen, zeg tussen de 90 en 120.000 euro dus. Wie durft het aan?
UPDATE: blijkbaar is de gegadigde al gevonden, iemand heeft meer dan de vraagprijs geboden en daardoor is de auto voortijdig verkocht. Managing director van Silverstone Auctions, Nick Whale, liet weten: “Clearly the car was in high demand and so the successful buyer did not want to risk missing out on such a magnificent example.”
benzinehoofd zegt
Die radio (niet helemaal een ‘period’ exemplaar volgens mij) suggereert dat er idd. (tot) ruim na 1939 mee gereden is…
technopatat zegt
@benzinehoofd: is dat zelfs een QR-code op die radio :P?
406_v6 zegt
@benzinehoofd: Onderbouw radios (onder dashboard) waren er al in de jaren 20, dus ruim voor het ontstaan van deze Lagonda. Kan dus best eem “period” exemplaar zijn, zeker gezien de geintegreerde speaker aan de onderzijde.
screamer zegt
Supergaaf!
Die auto ziet er precies uit zoals ik verwacht dat een auto uit de jaren 30 eruit ziet.
cargeeksnl zegt
Ontzettend mooi ding
ZeRoo zegt
Ik verbaas me er altijd over hoe weinig roest er op het eerste oog te zien is. Misschien valt het helemaal wel mee met de roest. Toch knap na zowat 80 jaar.
e1000bmw zegt
@zeroo: wacht maar tot je de wagen kaal hebt geschuurd en eventueel zelfs gezandstraald…
rotarypowah zegt
13 jaar stilstand.
Dit exemplaar is gebouwd voor de vrouw van de eigenaar van Hooper. In 1952 tweede eigenaar gekregen, die overleed in 1984. Toen is de auto verkocht via een veiling. De koper (Harry Ellard ) heeft de auto tot 2001 in bezit gehad. Deze man schijnt de grootste collectie Lagona’s ever ooit gehad te hebben.
Toen is ‘ie weer verkocht en staat sinds dien stil.
waverider zegt
Mooi! Een kennis heeft een 14/60 uit 1926 in concoursstaat. Ben benieuwd wat zoiets waard is.
roppp zegt
Niets aan doen, of in de huidige toestand fixeren (als dat kan) en in de woonkamer zetten.
mr240 zegt
Een keertje afspuiten in de doe-het-zelf box bij de wasstraat en klaar!
mout zegt
Een 12 cilinder met een zwengel. Fijne klus om dat aan te zwengelen!
mgmgb zegt
@mout:
Hij zal wel alleen voor noodgevallen als een lege accu zijn, maar of je hem hiermee aan de praat krijgt, ik betwijfel het ook… Blijkbaar mogen alleen echte mannen een Lagonda rijden!
mgmgb zegt
Ontzettend mooie auto dit! Hopelijk is het chassis nog in goede staat, de carrosserie lijkt op slechte lak na nog in prima conditie te zijn maar je weet nooit wat er onder die welvende lijnen voor narigheid verstopt zit…
celicatwincam zegt
Wel een vette maffia bak i.m.o. Stop er nogmaals tussen de 90 en 120.000 euro in en hij is weer in de buurt van z’n nieuwstaat. Ik zou m’n geld wel ergens anders aan uitgeven iig.
maseratizzzzzzzz zegt
Ik snap niet dat je hier überhaupt 3000 voor kan geven.
mgmgb zegt
@maseratizzzzzzzz:
Zeldzaam, verzamelwaardig, V12 en enorm badass. Zijn dat niet genoeg redenen om ergens een fortuin op stuk te slaan?