De ‘basis’ is wel degelijk een Mercedes. Nu de uitwerking nog.
Zoals jullie weten, is de ene G-Klasse de andere niet. Er is een vrij groot verschil tussen een oude 290 GD van defensie en een G65 AMG. We gaan binnenkort dieper in op de materie, maar kort gezegd zijn er drie stromingen. De eerste is de W460 (1979 tot 1991), de originele G-Klasse.
Sindsdien zijn er twee types van de G-Klasse: de rauwe, kale en professionele W461 en de luxe en stevig geprijsde W463. Het is de W463 die we het meeste tegenkomen op Autoblog en op de website van Mercedes zelf. Ondanks dat de G-Klasse in 2018 grondig vernieuwd is, behoudt deze zijn chassiscode.
Enfin, de W463 was er voor lange tijd in drie uitvoeringen: driedeurs ‘stationwagon’, vijfdeurs stationwagon en 3-deurs cabriolet. De laatste jaren is alleen de lange G-Klasse leverbaar. De cabriolet ging in 2012 uit productie en de korte driedeurs werd eveneens bewezen voor zijn diensten.
De korte variant kent een behoorlijk fanschare, met name de enthousiastelingen die graag door het ruige terrein ploeteren heeft de korte variant de voorkeur over de lange G. Qua looks lijkt de G-Klasse ‘SWB’ een beetje op een Suzuki Jimny: hoog, vierkant en kort. Sterker nog, door deze gelijkenissen zien we diverse kitjes voorbij komen waarmee je je Jimny er als een miniatuur G-Klasse uit kunt laten zien. Het Canadese Car News Network ging (wellicht) met het idee aan de haal en maakte onderstaande render:
De oplettende lezer zal het zijn opgevallen dat er iets niet helemaal klopt. De achterruit is te kort. Bij de deur is goed te zien dat ze de achterkant van de lange G-Klasse hebben gepakt en het tussen stuk eruit gehaald hebben. Maar het zette ons wel aan het denken. Niemand koopt een G-Klasse omdat ‘ie zo praktisch is. Maar wel vanwege het feit dat het een hele stoere verschijning is. De korte is zo mogelijk nog stoerder dan de lange. Dus dan is het woord nu aan u, trouwe lezer. Moet Mercedes de korte G weer uit de mottenballen halen? Laat het weten, in de comments.
alloallo zegt
een G65 korte cabrio aub
vetnek zegt
@alloallo: instant wheelies
posthumus zegt
@vetnek: zag een paar weken terug een G65 slalommend door de file “laveren”, waarbij het inderdaad af en toe leek alsof hij elk moment achterover kon kukelen.
jeroenwz zegt
Liever een Jimny…
willeme zegt
@jeroenwz: Verzoek staat genoteerd!
posthumus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
406_v6 zegt
Een korte, met turbodiesel. Maar beter nemen ze die als W461 weer in productie.
cpp1 zegt
Een korte 6×6…past net
Dutchdriftking zegt
Tja, mijn droom G is toch een Brabus 6×6. Uiteraard zonder Brabus looks.
bruinbeer zegt
@dutchdriftking: want zonder de Brabus looks is hij mooi discreet? ;)
Dutchdriftking zegt
@bruinbeer: Haha, net een tikkeltje minder fout.
ghost zegt
@dutchdriftking: brabus zonder brabus looks…och menneke.
tjorque zegt
Een korte 35 AMG ofzo
shellplc zegt
De korte G is ook in 2012 uit productie gegaan op hetzelfde moment als de cabrio.
Van de G 65 cabrio zijn er volgens mij wel enkele geleverd.
Mijn favoriet is nog altijd deze G klasse.
https://www.autoblog.nl/archive/2007/10/15/mercedes-g55-amg-met-slr-power
https://www.autoblog.nl/archive/2008/02/29/mercedes-g55-amg-met-slr-power-part-2
tstile zegt
Lijkt me leuk als iemand een nieuwe G klasse koopt en deze uiterlijk laat lijken op een oude landmacht G klasse.
editorinchief zegt
> de korte driedeurs werd eveneens bewezen voor zijn diensten.
bedankt voor bewezen diensten
> met name de enthousiastelingen die graag door het ruige terrein ploeteren heeft de korte variant de voorkeur over de lange G.
met name voor
> tussen stuk
tussenstuk
delaney zegt
Ik hoorde eens iemand, die het kan weten, de volgende stelling poneren.
“De twee grootste dommeriken die er op deze bol hebben rond gelopen hebben, in willekeurige volgorde? Ten eerste degene die besloten heeft dat een fles wijn 75cl hoort te bevatten ipv een liter. En ten tweede het heerschap (want vrouwen zijn zo dom niet) die besloten heeft dat de korte G niet meer gebouwd moet worden.”
Amen