Het heeft even geduurd, maar nu is de Toyota iQ tóch nog een leuke auto geworden.
De Toyota iQ is een auto die je misschien alweer een beetje vergeten was. In tegenstelling tot de Aygo was de Toyota iQ namelijk géén verkoopknaller. Ook niet als Aston Martin. Heel gek.
De Toyota iQ is alweer zes jaar uit productie, maar de auto heeft nu toch een facelift gekregen. We zien op deze foto’s namelijk een Toyota iQ met een nieuwe neus en nieuwe achterlichten. Hoe zit dat?
Je raadt het al, deze Toyota iQ is niet het werk van Toyota zelf. De auto is een project van Japanse studenten. Mochten de koplampen en achterlichten je bekend voorkomen: dat kan kloppen. Die zijn namelijk afkomstig van de GR Yaris. Ook de voor- en achterbumper zijn gemodelleerd naar het voorbeeld van de GR Yaris. Als totaalplaatje klopt het eigenlijk nog best goed. Je zou bijna denken dat het een officiële facelift is.
Een Toyota iQ met een GR Yaris-look is leuk, maar deze auto heeft nog een troef achter de hand. De meest interessante aanpassing is achter de voorstoelen te vinden. Daar is namelijk een Kawasaki-blok gemonteerd. Onder de carbon motorkap is dus niet de originele driepitter of viercilinder te vinden.
Het nieuwe blok is afkomstig uit de Kawasaki Ninja ZX-14R. En dat is niet de eerste de beste fiets. De 1.441 cc viercilinder produceert standaard 211 pk en 154 Nm. Dat is ruim het dubbele van wat een iQ 1.3 leverde.
Wat deze iQ precies weegt weten we niet, maar een standaard iQ weegt tussen de 835 en 905 kg. Dit exemplaar zal er niet zwaarder op geworden zijn. Er moet dus een hoop lol te beleven zijn met dit ding.
Een geinig detail zijn de uitlaten, die uitkomen in de achterste zijruitjes. Als er een fietser of scooterrijder naast je staat, kun je die dus trakteren op een lading uitlaatgassen. De iQ is verder voorzien van kuipstoelen, een racestuur en serieuze banden. Deze Toyota iQ is dus voorbereid op het betere circuitwerk.
Dit is al een vrij bijzondere creatie, maar het kan nog gekker. In 2018 lepelde Aston Martin namelijk de V8 uit de V8 Vantage S in de Cygnet. Een nadeeltje was wel dat de auto bijna de helft zwaarder werd. Wat dat betreft is deze Toyota iQ met Kawasaki-power waarschijnlijk een leukere auto om te rijden. De knotsgekke mini-hot hatch zal in januari tentoongesteld worden op de Tokyo Auto Salon.
Foto’s: @ZR250Aniki en @11hachiroku op Twitter
Dutchdriftking zegt
Lekker hoor al had ik de Yaris GR motor fijner gevonden. Een klein beetje koppel is ook wel fijn.
tjorque zegt
Jep ik dacht net hetzelfde. Pk’s verdubbelen maar het koppel zal wel gelijk of niet veel meer geworden zijn…
mashell zegt
Bromfietsauto voor gevorderden…
lekkerlinksrijden zegt
Hoeveel toeren haalt dat blok?
tjorque zegt
14000 ofzo
JanJansen zegt
@lekkerlinksrijden: veel verder dan 11k gaat hij niet, behalve in de hoogste versnelling waar de rev limiter is uitgeschakeld.
Veel zin heeft dat trouwens niet: Max vermogen zit bij 9750k
lekkerlinksrijden zegt
@janjansen: het zal wel lekker janken zo rond de 9000 toeren, leuk project
meneerdemeneer zegt
Gaaf wagentje die IQ, ziet er in normale trim ook gewoon goed uit.
Snap eigenlijk niet waarom ze nooit goed verkocht zijn.
lekkerlinksrijden zegt
@meneerdemeneer: ik denk de prijs, ze waren best duur toen
Joseppe zegt
Altijd leuke auto’s gevonden. Erg compact van buiten terwijl je als bestuurder erg royaal zit.
Paar keer ingezetenen,reed best wel fijn.
nore zegt
Kneiterdik en Toyota iQ in een zin, er zijn mensen die dat raar vinden.
Guydutchie zegt
De Toyota iQ was altijd al een leuke auto die zijn naam met trots mag dragen. De iQ werd alleen niet begrepen. Zeker niet voor zijn hoge prijs. Ik ben de trotse bezitter ben van een zeer gaaf exemplaar uit 2012 met 28k ervaring. Wat mij betreft een auto die in vrijwel elke situatie inzetbaar is zonder zowel het milieu als mijn bankrekening zwaar te belasten.
Ik ben trouwens heel gecharmeerd van de looks van deze gefacelifte iQ en het doet me goed dat de iQ nog altijd niet is vergeten. De extra power is grappig maar niet wat de iQ zo slim maakt wat mij betreft.
sabrerator zegt
Mijn zwager heeft er een en is er erg enthousiast over. Dit is zijn tweede al.