Wees gewaarschuwd: je kunt je na het lezen van dit artikel bejaard voelen.
Over ruim drie jaar zullen we zeggen: vroeger was alles beter. Vroeger, toen Sinterklaas nog een stoppeltjesbaard had. Vroeger, toen je nog gewoon met de diesel-Caddy de binnenstad in mocht. En vroeger toen je voor een auto van 40 jaar of ouder geen mrb hoefde te betalen. Vanaf 2028 moet dat wel. Gelukkig zijn auto’s van 1988 en ouder dan nog steeds vrijgesteld van wegenbelasting. Dat zorgt ervoor dat er in 2025 weer een stel nieuwe oldtimers erbij komen. En wat voor een stel.
We zijn op zoek gegaan naar auto’s die voor het eerste werden gebouwd en geleverd in 1985. Het jaar van We Are The World, maar ook van de terugkeer van de Elfstedentocht en de geboorte van ene Cristiano Ronaldo. Lees hieronder welke auto’s er nog meer werden geboren in 1985.
Porsche 944 Turbo
Vergis je niet: dit is niet de 944 van @jaapiyo. In tegenstelling tot die rode 944 is dit een Turbo. Porsche veranderde de voorbumper, haalde de stootrubbers weg en bracht een diffuser in carrosseriekleur aan. De 2.5 liter viercilinder kreeg, zoals de modelnaam al doet vermoeden, een turbo en produceerde nu 220 pk in plaats van 163 pk. Er staat er nu een in België te koop voor € 24.900 en een in Hengelo met een 968 CS-motor voor € 18.950.
BMW M5 E28
Voel je je al oud? De tweede generatie van de M5 wordt volgend jaar 40 jaar oud (voelen jullie ook een speciale uitvoering aankomen van de G90?). Deze 5-serie kreeg de 3.6 liter zescilinder uit de M1 die extra vermogen kreeg voor in totaal 286 pk en 340 Nm aan koppel. Een tijdje terug werd er een M5 uit 1985 met bijna 150k op de teller geveild voor € 71.300.
De Tomaso Pantera GT5-S
Alsof de stijlvolle De Tomaso Pantera een facelift nodig had. Blijkbaar wel, want in 1985 werden de luchthappers, voor- en achter bumper vergroot. Ook het interieur kreeg een opfrisser. En dan ligt er ook nog eens 5.8 liter Ford-V8 verscholen onder die prachtige koets. Er staan er zowaar wat te koop in het buitenland. Een Duitse dealer vraagt € 169.999 voor de goedkoopste Pantera GT5-S.
Bentley Turbo R
Wie in de jaren ’80 de decadentie van een Silver Spirit wilde, maar dan met sportauto performance, koos een Bentley Turbo R. Eigenlijk al bizar dat Bentley zo’n chique wagen Turbo R durfde te noemen. Maar de prestaties waren er wel naar: ruim 300 pk uit een epische 6,75 liter V8 met ruim 300 pk. Er werden er zo’n 7.500 van gebouwd. Een exemplaar vinden die in 2025 een oldtimer is, valt nog tegen. We vinden wel een veilig uit 2020 waarin een Turbo R uit 1985 werd verkocht voor 5.600 pond.
Donkervoort S8A
”Joop upgradet zijn persoonlijke leven met zijn dochter Amber en een jaar later upgradede hij de S8 naar de S8A”, zo valt er te lezen op de website van Donkervoort. Joop Donkervoort tekende zelf de S8A en gaf hem een breder en lichter chassis. De 2.0 liter Ford-motor kreeg nu benzine-injectie wat de topsnelheid deed stijgen naar 205 km/u. Het vermogen is 117 pk en het totaalgewicht 675 kilo.
In 2019 stond het exemplaar hierboven nog op Marktplaats. Deze auto’s worden maar met mondjesmaat online geknald. Een prijsindicatie kunnen we daarom nu niet geven. Neem je genoegen met een ‘normale’ D8 uit 1985 dan betaal je tussen de € 30.000 en de € 50.000.
sleeperking zegt
Gelukkig hebben jullie van Autoblog meer verstand van auto’s dan voor marktwerking ;-). Als de running costs lager worden, wordt de auto duurder omdat je normaal gesproken bij een aankoopbesluit de totale kosten meeneemt. Het geld dat je niet uitgeeft aan mrb kun je nu extra uitgeven in de aankoopprijs.
rwdftw zegt
Nou, reken je niet te rijk. De kosten voor kwart tarief MRB is 150 euro per jaar. Dus je kan 1 a 2 keer extra tanken.
ericbmw2000 zegt
Je moet het afzetten tegen de normale maandelijkse mrb en niet tegen het kwarttarief. Met het kwarttarief mag je drie maanden per jaar niet rijden, met een volledig wegenbelastingvrije auto mag je wel het hele jaar rijden.
JelmerS zegt
Die vlieger gaat niet op voor EV
verdebosco zegt
Is het tot 1988 of tot en met 1988 dat auto’s MRB-vrij worden? Ik denk nog na over een Thema 8.32. Die zijn er uit 1987, maar niet veel.
rwdftw zegt
Per 1-1-2028 stopt het fenomeen oldtimer. Dat betekent dat auto’s die 1-1-1988 of later als eerste toelating hebben wettelijk nooit meer oldtimer zullen worden. Ze komen dus ook nooit meer in aanmerking voor de oldtimerregeling of vrijstelling. Oftewel, volle bak belasting.
Ik zit zelf in de situatie dat ik deze week voor het laatst MRB heb betaald. 11 april 2025 wordt mijn 944 40 jaar oud en ben ik vrijgesteld van het betalen van belasting.
verdebosco zegt
Dank. Ik dacht het al. Het artikel suggereert dat 1988 ook van toepassing is (“1988 en ouder”).
O plaat zegt
Als Belg vindt ik dit een zeer rare situatie. Hier is elke auto die 30 jaar oud is een oldtimer. Alsof een wagen uit 1990 nu minder een klassieker is dan een wagen uit 1980 10 jaar geleden.
roadster zegt
Het is ook niet zo dat een auto van na 1987 geen oldtimer meer wordt. De belastingdienst bepaalt niet of een auto een oldtimer is of niet, slechts of je houderschapsbelasting moet betalen. Dat zijn verschillende dingen. Wanneer een auto welkom is op een oldtimer meeting, is het een oldtimer.
Robert zegt
In de oude (huidige) regeling zijn auto’s van 40 jaar en ouder belastingvrij. Het kwarttarief geldt enkel voor auto’s van 25 jaar en ouder. en nog vroeger waren de oldtimers met 25 jaar al MRB vrij, maar dat is destijds door toenmalig Staatssecretaris Frans Weekers op basis van halve waarheden en hele leugens om zeep geholpen, want de man in kwestie was naarstig op zoek naar een politiek succesje.
maotje zegt
Kwarttarief geld enkel voor auto’s die nog geen 40 jr zijn en uiterlijk 31-12-1987 op kenteken zijn gezet.
Alles vanaf 1988 komt niet meer in aanmerking kwarttariefreging.
verdebosco zegt
Een kwarttarief voor auto’s ouder dan 25 jaar -in Nederland- is mij onbekend. Heb je een link?
rwdftw zegt
Het heet de oldtimerregeling. Er is sprake van een kwart van de MRB als je auto een datum eerste toelating heeft van voor 1-1-1988. De voorwaarde is dat de auto gestald moet worden van 1-12 tot 1-3. Ook is de oldtimerregeling alleen van toepassing op benzinemotoren. Niet op LPG of diesels.
Het is ingesteld omdat Mercedes diesels maakte die letterlijk niet kapot gingen. Dus had je belastingontduikers en sters (Femke H. oa) die een oude Merc uit Duitsland haalden. Een 300D oid. Dan hier geen MRB betalen want 25 jaar oud en dan lekker op toen nog goedkope diesel rond tuffen. Dat soort ontduiking was de aanleiding voor de regeling.
kreukelzone zegt
Typisch, een VVD’er..
Wolflow zegt
Gewoon politicus in het algemeen hoor!
Who_carez zegt
Ik ben van 1987 dus kan ik in 2028 ook mijn belastingsvrijstelling aanvragen :) Dan heeft ouder worden toch nog zijn voordelen! :-p
Zo’n 944 begin ik wel een zwak voor te krijgen. Maar je kan niet alles hebben. Ookal is het belastingsvrij.
e38ossie zegt
Een E28 M5 heeft een 3,5 liter motor….