Ideaal voor een kopje koffie van een joetje of een geeltje.
Net als gewone auto’s zijn er bedrijfsauto’s in alle soorten en maten. Voor veel ondernemers zijn de gemiddelde HiAce, Partner, Talento of Sprinter precies wat ze nodig hebben. Wellicht nog even kiezen of je een inrichting van hout aan de binnenkant wenst en klaar is Kees.
Maar niet iedereen heeft behoefte aan een relatief normale bus. Ondanks dat bedrijfsauto’s tegenwoordig bijzonder prettig kunnen rijden, is dat niet het doel. Men wil opvallen en iets uitstralen. Als je een loodgietersbedrijf hebt, pakketen bezorgt of een hondenuitlaatservice runt: dan voldoet meestal een relatief kleine bestelauto als een Ford Transit Custom. Maar als je vers gesneden friet op locatie wil gaan verkopen is er maar één keuze: een Citroen HY.
Het zelfde geldt als je een mobiele barrista bent: dan moet je een ouderwetse bedrijfswagen hebben. Natuurlijk, het de rijervaring houdt het midden tussen abominabel en levensgevaarlijk, maar dat geeft het leven kleur. Deze babyblauwe Volkswagen Transporter Type 2 past er perfect bij. De auto heeft er 94.000 mijlen opzitten,
iets meer dan anderhalve ton in kilometers. Naar het schijnt heeft de vorige eigenaar de auto helemaal gerestaureerd. We geloven het graag, want vanuit elke hoek zit de Transporter ‘Double Cab’ er uit als nieuw.
De klassieke bedrijfsauto wordt aangedreven door een 1.600 cc grote viercilinder boxermotor, dus hij klinkt net zoals een nieuwe Porsche 718 Cayman. Maar vanwege het ontbreken van een turbo is deze Type 2 dus meer een keuze voor de purist. Het enige waar we bang voor zijn is de prijs. Op het moment van schrijven stond het hoogste bod al op 20.000 dollar en reken er maar op dat het véél hoger gaat uitvallen. Voor een ‘split-window’ wordt geregeld een ton neergeteld tegenwoordig. Begrijp je meteen waarom die Espresso’s bij zo’n mobiele barrista stervensduur zijn. Ook interesse om een eigen bedrijf te beginnen? De advertentie vind kun je hier bekijken.
frank2b zegt
Is dit een T2? T1 toch?
erce zegt
@frank2b: precies. Zal wel iets aan de hand zijn, want zelfs verrot gaan ze nog voor meer
metalmike zegt
@frank2b: Het is een Type 2: Type 1 was de Kever, Type 2 de bus. De verschillende generaties type 2 werden vervolgens bekend als T1, T2, etc.
willeme zegt
@metalmike: Ik heb je reactie even aangepast. Klopt helemaal idd ;)
frank2b zegt
@metalmike: Wist ik niet! Bedankt!
papa zegt
@metalmike: type 2 T1 dus… Ok
frank2b zegt
Leuke kar trouwens. Levensgevaarlijk, maar leuk.
bobje zegt
@frank2b: in die tijd was het normaal dat je in een bus op de vooras zat. Toen mocht je zelf voor airbag spelen. Mijn opa had een gewone pick-up (ik denk een T3, ergens eind jaren 60/begin 70). Als hij ‘m starte en gas gaf, vroeg je je af wanneer dat je ging opstijgen. Niet te hard door de bocht, want dan zat je bij opa op schoot (een grote voorbank). Voor zover ik weet, ging dat ding nooit kapot.
Dutchdriftking zegt
Hij is wijs, maar wel erg duur!
lekkerlinksrijden zegt
En het rijdt voor geen meter
tenaci zegt
Geen geld voor een doka, vraag me af wat ‘the catch’ is.
metalmike zegt
@tenaci: De veiling loopt pas over 4 dagen af
edward330d zegt
Lijkt bijna een t2 met t1 neus. Misschien toch niet helemaal origineel en dat zou de prijs ook kunnen verklaren.
dnadave zegt
@edward330d: nee, gewoon nee
edward330d zegt
@dnadave: ah kijk de huidige eigenaar is ook lid van het forum…
papa zegt
@edward330d: is gewoon t1
edward330d zegt
@papa: ik veronderstelde het ook alleen maar gezien de prijs… Maar dan reageert er iemand alsof ik hem vraag; wil je een Renault Laguna van 2002 kopen?
Een antwoord zoals jij hebt gegeven was ook duidelijk geweest.
ghost zegt
Leuk! Maar de gemiddelde hippster wil deze niet vermoed ik, mogen ze hun linkse stad Amsterdam niet mee in.
O plaat zegt
@ghost:
onzin, hij is ouder dan 40 jaar.
airditude zegt
Prijs loopt nog wel flink op, nog 4 dagen te gaan. Gokje 45-50k
hjhj zegt
Nu 21K, dat zou een koopje zijn.
spidermann zegt
Rijdt als een zwabber.
moveyourmind zegt
Toch bijzonder dat een eenvoudig werkpaard als de T2 zo’n gewilde klassieker is geworden dat hij bijna onbetaalbaar is. Voor 20.000 Dollar gaat deze natuurlijk niet weg, eerder voor het dubbele.
Kan me niet voorstellen dat van de busjes van deze tijd er één tussen zit die ooit ook zo’n gewilde klassieker gaat worden. Maar dat had van de T2 destijds ook niemand kunnen voorspellen. Er is trouwens wel een bedrijfswagen van dit moment waarvan ik denk dat die later geheid een klassieker gaat worden. Maar die is nog zo vers dat hij zelfs nog op de markt gebracht moet worden. En dat is de Cýbertruck, als die er tenminste uit komt te zien als het prototype.
evdw zegt
@moveyourmind: Hou je even bij de feiten. Dit is een T1, geen T2.
Robert zegt
@moveyourmind: zelfs voor een T3 worden er al belachelijke prijzen gerekend, helemaal als het een speciale uitvoering is. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een volledig originele California camper, een luxe Carat 8-persoons bus of een puntgaaf werkpaard, zoals een 4×4 uitvoering of de DoKa. Redelijke opknappers kruipen ook al richting de tien mille; kom je ze goedkoper tegen, ben je aanzienlijk meer geld kwijt om er iets rijdbaars van te maken.
mx5wijf zegt
Op naar de volgende restauratie! :)
Bij het linker voorwiel beginnen de eerste blaasjes al weer… geeft te denken voor de kwaliteit van de resto job.
evdw zegt
@mx5wijf: Goed gezien wijfie!
Aan de andere kant, zo’n bussie hoort natuurlijk gewoon te roesten, anders is het geen echte.
freezzr zegt
Grappig om te lezen hoeveel ‘kenners’ hierboven hun commentaar maken. Het lijkt een T2 met een T1 neus, hahaha…
mp014 zegt
Volgende maand op de interclassic in Maastricht zullen er wel weer een paar staan ??
johnwaters zegt
Er zit een compleet verkeerde motor is, voor de échte liefhebbers waardeloos.
dondeboer zegt
@johnwaters: voor verzamelaars (deels) waardeloos. Er zijn liefhebbers genoeg die hier echt geen moeite mee hebben. Ik zeg, swappen voor een 1.7 boxer van alfa of een Subaru blok erin, en lekker toeren maar.
freezzr zegt
@johnwaters: echt niet compleet verkeerd. Het is een luchtgekoelde VW motor van een aantal jaar later. Voor velen geen enkele probleem. En als je het wel een probleem vindt koop je er voor een paar duizend euro een correcte motor bij. Ik hang hem er binnen half uur voor je in.
jaromir zegt
Elke keer als ik mn T1 zie staan is het voor mij een kunstwerk. De lijnen, de geschiedenis, de eenvoudige techniek. Veel mooier als de plastic dashboard tijd van de T2