Retrolooks, maar de techniek en het comfort van nu. Dat is in het kort een relatief nieuwe – en door veel handwerk gekenmerkte – nichemarkt waar kleine exclusieve bouwers zich op storten. Ook deze retro-Mustang is er alleen voor de happy few.
In navolging van partijen als Eagle GT en Singer is er nu ook een concern dat zich richt op de liefhebber van de eerste generatie Mustang. Het Amerikaanse Revology neemt een Stang uit mid-jaren ’60 en past deze helemaal aan naar de eisen van 2015. Verwacht dus geen bladveren, maar gewoon modern McPherson-spul en multilink-ophanging. Ook stuurbekrachtiging en schijfremmen rondom mogen natuurlijk niet ontbreken.
Onder de kap van de Mustang ligt een 5 liter V8 met injectie, die rustig tokkelt en goed is voor 265 pk. Nadat je dankzij keyless entry bent ingestapt kan je vanuit je elektrisch verstelbare stoel je stuur in hoogte verstellen, en als je in een slechte buurt rijdt je deuren centraal vergrendelen. You get the point.
Revology levert geen half werk, en vervangt zelfs de body door een staalvariant die voldoet aan de huidige eisen. Ook al zijn de looks redelijk gelijk, kan je toch beter met dit exemplaar brokken maken dan met een originele.
‘Dat kost ook wel wat dan zeker?’ Yep, pas vanaf 119.500 USD (zo’n 110.000 euro) beginnen de Amerikanen te leveren. De eerste klantauto’s gaan er in 2016 uit.
Video zodadelijk op autojunk. (via Car & Driver)
scottishcarspotter2000 zegt
Rijd maar voor
steef2 zegt
Gaaf.! Niets aan veranderen.:)
tupperware zegt
@steef2:
Nou, niets, van mij mogen ze die elektrische stoelen houden.
Dat soort tierelantijnen hebben nog nooit een auto beter gemaakt.
Dus zonder dat soort meuk mogen ze hem hier ook in de garage zetten..
damrakker zegt
In nl zakelijk gezien nog best interessant
almera-ga16det zegt
@damrakker: ja zeg dat wel. Maar denk dat die aanschaf prijs en import kosten toch net iets te veel van het goede zijn.
granlusso zegt
Haha, in Nederland verbazen we ons niet om dat soort prijzen van een Mustang.
gregorius zegt
Als je t chasis niet te veel aanpast, mag je m volgens mij nog importeren als old-timer ook. Of niet?
Verder juich ik dit zeker toe heiligschennis of niet, ik ben wel in voor zo’n project.
e1000bmw zegt
@gregorius: Correct. Net zoals bij veel G-klasses en Hummers (H1) gebeurt…
Dit is dan ook een Restomod
Hupke zegt
@gregorius:
Ik denk het niet, er is aan de ophanging en chassis geknoeid. In Duitsland geld dit nietmeer als oldtimer en moet je een redelijk dure keuring doorlopen en je oldtimer voordelen vervallen.
Bij een G-klasse of RR en dergelijke zit er een ladderchassis onder en zolang je daar niet aan komt mag je ermee doen wet je wil, de mustang heeft een monocoque dus daarbij gaat het niet op.
In NL heb ik geen flauw idee wat ze ermee doen en in Be zou zoiets niet in te voeren vallen denk ik.
Robert zegt
@Hupke: voor dat soort gevallen gebruikt men dus de “Engeland-route” voor de Europese typegoedkeuring. Véél minder gezeur.
E550 zegt
@RRRobert: Dus eerst in Engeland importeren en vervolgens naar de rest van EU?
Robert zegt
@e550: ja. De keuringseisen in Groot-Brittannië zijn vrij mild, naar Nederlandse/Duitse maatstaven. En heeft de auto in daar eenmaal een typegoedkeuring gekregen, kan deze in principe probleemloos door de RDW worden omgezet in een EU-typegoedkeuring.
dragspert zegt
@Hupke: @rrRobert:
De auto is van vóór 1970. Dan heb je vrijstelling voor die regels:) Dan mag je bijna alles ongekeurd aanpassen.
mrrallycross zegt
Leuk project! Toch liever een geheel orginele denk ik
mybuzz95 zegt
Wel weinig pk’s, als je zoveel betaalt mag er toch wel wat aan de motor gekieteld worden
Dutchdriftking zegt
Dik ding, maar hang er dan wel een dik blok in voor dat geld.
XO101 zegt
Hopelijk stuur de mustang dan ook iets beter cq strakker. Vroeger had m’n pa zo’n mustang uit 1965 en dan kon je gemiddeld 3x steken voordat je een beetje oprit op kon draaien.
Verder wel een leuk idee, als ik veel te veel geld zou hebben zou ik ook een oude amerikaan kopen en helemaal moderniseren met state of the art technologie
philipf zegt
Ziet er fantastisch uit!
pomoek zegt
Als ik een beetje flauw mag zijn: Niet helemaal de kwaliteit die ze bij Singer leveren. Dat is echt van een bizar hoog niveau (en prijs). De Mustang is natuurlijk ook in basis gewoon bedoeld als een goedkope sportieve auto. Maar leuk.
postzegel zegt
Leuk, moderne techniek, maar waarom ledjes ipv lampen?
Net als Singer: Die lampen; ik kan er niet aan wennen. Waarom niet de verbeteringen vooral onderhuids houden? Ik hoef niet percé vanaf een miljoen kilometer afstand te zien dat er hypermoderne ledjes zitten in een auwe mustang of porsche.
Waar Singer de originele Fuchsen in een maatje meer monteert, en de body flink aanpast: allemaal in lijn met hoe het imho mooi uit ziet. Maar lampen: Zet dan die Xenon projectielamp achter een ribbelglaasje! (zie lampje onder den achterbumper van deze ’tang, en zie de oorzaak van mijn gruwel.
meatpuppet zegt
@postzegel: Jammer inderdaad, net zo als de (digitale?) blauw verlichte metertjes. Voor de rest een leuk project/auto.
gregorius zegt
@postzegel: als jij voor 110k USD zo’n ding bestelt, zetten ze er voor je ook wel oude koplampen in en laten ze het LEDje weg.
postzegel zegt
@gregorius: En, kijk eens naar het foto’tje van de tellers, met die blauwe verlichting.. Die microfoon, of ultrasoon sensor die daar zit: Denk je dat ze die ook netter zullen weg werken voor dat geld?
Dat is precies het zelfde afwerkingsniveau wat ik zelf ook zou bereiken, en dat is precies de reden waarom ik niet zelf achteraf een carkit inbouw: Omdat t er dan niet uitziet.
‘nuf said.
Hupke zegt
In de VS kan zoiets voor 110k in europa tel je er 5 a 10 voud voor neer.
rufctr01 zegt
@Hupke: lijkt mij geil als je voor zo’n autoje tussen de 5 ton en 1 miljoen gaat neerleggen…
Singer vraagt ook al 5 ton voor een 911 alleen zie ik wel iets bijzonders en een geniaal goede afwerking.
Hupke zegt
@rufctr01:
Gek ipv geil zal je bedoelen?
Zo’n mustang, ik zou er mss in rondrijden als mijn wagen een lekke band heeft en ik hem gratis krijg, maar een euro is het me niet waard.
Maar ik had het er eigenlijk over hoe zulke resto-mods echt wel veel geld kosten bij ons terwijl in de VS daar doen ze zoiets voor een redelijke prijs.
mopar zegt
@Hupke: Amerika is het enige land waar er nog echte ambachtslieden zijn. Daar kunnen mensen nog echt iets maken.
Een gemiddeld persoon kan daar meer met zijn handen dan een gemiddelde Europeaan.
Neem die bulldozer van dat bericht hier op AB. Wanneer heb je ooit voor het laatst zoiets gehoord uit Europa?
Waarom denk je dat Singer en de Magnus Walker ook in de USA zitten.
Hier in Europa kunnen we een ding heel goed: overpricen.
8bcb zegt
Als t meisje erbij zit wil ik er wel over na gaan denken!
justins60 zegt
Vet hetzelfde is volgens mij gedaan met een 300sl met merc v8 dat is ook een geweldig ding
Freewarefreak zegt
@justins60: Volgens mij was dat de Mercedes Bent. Die vind ik ook zo retevet.. mocht ik ooit binnenlopen.. bestel ik deze onmiddelijk!
http://www.autoblog.nl/archive/2010/11/20/when-old-meets-new-brute-benz-in-een-oud-jasje
toyotafortuner zegt
Natuurlijk kudos voor de makers dat ze zoiets tofs kunnen bouwen. Maar ik zou het er niet voor over hebben. Voor dat geld koop ik liever o.a. een 1e gen Mach 1 Mustang of dikkers én wat andere spul.
O plaat zegt
265PK met injectie uit een 5L V8? Hadden ze voor hun 110k beter wat meer aan dat blok uitgegeven dan aan al die elektrische gadgets. Ik haal momenteel uit het zelfde blok 340 en dat met een oldskool 4 barrel.
Ik vind het een vrij nutteloos project, niet dat ik er iets op tegen heb dat je moderne technologie in een oude auto steekt. Remmen, veringen, stabilisatorstangen, stuurbekrachtiging moderniseren kan gerust maar waarom heb je in godsnaam keyless entry of elektrisch regelbare zetels nodig in een 50 jaar oud voertuig?
norge zegt
Jezzus wat is die voorkant slecht afgewerkt….