Wat is dit voor een kitcar?
Dat de motor van dit ding veel wind zal vangen is één ding dat zeker is. Of de kitcar een huis-tuin-en-keuken creatie is, of inclusief IKEA-handleiding uit de fabriek kwam rollen, is helaas onbekend.
Het vierwielige, aaibare roadstertje werd gespot in Sassenheim en is door uploader jens28 naar ons doorgespeeld. De wat matte buitenkant en de gaten in de zijkant, doen vermoeden dat er hout is gebruikt voor de carrosserie. Maar dat kan natuurlijk ook optisch bedrog zijn. De bestuurder en madam zitten in ieder geval zichtbaar te genieten van hun rode speelgoedwagen.
Een grappige verschijning als deze maakt ons nieuwsgierig naar het verhaal achter de auto. Wat voor motor ligt er onder de kap? Wie heeft ‘m gemaakt? Waar is-ie op gebaseerd? En veel belangrijker nog; wat is zijn naam?
Check de foto op autojunk.nl
rob68 zegt
De vraag is of er wel een motor onder de kap ligt……..(lijkt wel op een trap auto).
Corrado16v zegt
Erg mooie is het in ieder geval niet, doet me denken aan de offspring van een Caterham en een melkpak.
Yeelen zegt
Lijkt me een Caterham (of andere Seven replica)-chassis met eigen koetswerk er over getimmerd.
alcantara zegt
Billy the Kitcar
guusboum zegt
Volgens mij een lelijkos rs
johannes79 zegt
@guusboum: leuk hoor..
swaffelaer zegt
Hij heeft de koplampen en de voorruit van een eend en je weet wat ze zeggen hè? Als het waggelt als een eend, kwaakt als een eend, dan is het waarschijnlijk… Een eend
Dino2400 zegt
@swaffelaer: Tips uit de locost Wiki om geld te besparen:
Use the headlights and chrome rims from an older Volvo 240 and an 8 inch stainless steel salad bowl from IKEA to make the headlights…
tmenges zegt
Hmmm singleframe grille, lichtgewicht…. Dit is een Audi D8
JanJansen zegt
Dit is een Locost. Het is een auto gebaseerd op het boek “Build Your Own Sports Car for as Little as £250 and Race It”
http://www.amazon.com/Build-Your-Sports-Little-%C2%A3250/dp/1859606369
Ik moet er meteen bij zeggen, er zijn fraaiere voorbeelden van een Locost te vinden op het internet.
Het boek is een ware cult geworden, met name in Engeland waar de kitcar scene niet meer is weg te denken. Dit komt ook doordat de registratie van je creatie een stuk eenvoudiger is dan in ons overgereguleerde NL.
autobart zegt
Misschien is het een dichtgekitte kar?
atimos zegt
ZEEPKIST!
Emile_Benz zegt
Het is een Kist van het merk Zeep.
jensdm zegt
Ik noem ‘m “Bektoe”
midasracer zegt
Kijk dit soort achterlijke dingen geven kitcars een slechte naam. Overigens maar 1 fotootje op Autojunk overigens. Ik was nieuwsgierig of hij op kenteken stond, maar niet te zien.
jens28 zegt
@midasracer: sorry had geen tijd meer op er nog 1 te maken, hij reed snel weg en op me tel. zit geen zoom
bofkont zegt
Brrrr ziet er niet uit deze wannabe donkervoort!
johannes79 zegt
Aan alle zure reacties veel plezier in je brave lease auto….. X
tupperware zegt
@johannes79:
Nu ben ik best een liefhebber van kitcars (midasracer ook trouwens) maar dit vind ik ook meer lijken op de zeepkisten die ik in mijn vroege tienerjaren bouwde.
Aan de andere kant van het kanaal zijn zoveel leukere kits te krijgen.
Zou leuk zijn als daar eens een artikel over kwam.
Misschien iets voor midas of mij om eens wat copy te mailen.
GTM of Ginetta zouden zich best lenen voor een leuk artikel.
midasracer zegt
@tupperware: Precies, GTM en Midas waren innovatieve auto’s waar geen andere autofabrikant aan kon tippen. Een auto met kunststof monocoque voor een onwaarschijnlijk lage prijs. Techniek normaal alleen voorbehouden aan supercars en F1 bolides, maar dan voor de gewone man. Op een dag normaal (BMW I nogwat en de Alfa 4C zijn voorbodes), maar dit soort autootjes werden al eind jaren 70 verkocht. Dat is meer dan 30 jaar geleden! Dat is de ware kitcar spirit.
jrk68 zegt
@midasracer:
Nu je toch over een composiet monocoque begint, Lotus had die al in 1958 in serieproductie.
De eerst Lotus Elite werd op die manier gebouwd, knap hè van BMW dat ze dat 55 jaar later ook kunnen.
midasracer zegt
@jrk68: Ja maar het grappige is dat Colin Chapman het niet zag zitten vanwege allerlei problemen met de Elite om ook de Lotus Elan in een glasvezel monocoque te bouwen. Daarom ontwikkelde hij het Y-frame waarop een niet dragende carrosserie werd geschroefd. Het knappe is dat Mini Marcos, GTM en Midas de moed niet opgaven en sterke maar lichte auto’s bouwden. En zo een lange neus naar Lotus trokken. Maar het probleem zat waarschijnlijk in de produktie aantallen. Kitcarfabriekjes bouwden 1 auto per week, Lotus wilde veel meer en de hand lay up processen lieten dat niet toe. Nu zie je dat men de processen heeft geautomatiseerd (harsflow methode) en men in serieproduktie monocoques kan bouwen. Over 10 jaar wordt het normaal om dragende kunststof delen in auto’s te hebben.
bofkont zegt
@johannes79: Nog nooit een lease slet gehad, moet het doen met een Slk ;)
johannes79 zegt
@bofkont: ik ook gelukkig niet… Sierra cosworth 400 pk bevalt me prima zelfs na 6 jaar.
Robert zegt
2CV. Waarschijnlijk ooit al eens omgebouwd tot Burton en daarna nog en keer voorzien van een nieuwe neus. Das de enige manier waarmee ik de ver naar voren geplaatste grille en deze wijze van koplamp-montage kan verklaren.
diehard zegt
Een van de maatjes van Bob de Bouwer?
ezrider zegt
Het is een Bonkert Voort.
jens28 zegt
Zie hem heel soms wel eens rijden zal kijken of ik hem nog een keer tepakken krijg. Zal dit jaar wel niet meer zijn als het koud wordt
Frankypanky zegt
Wat kunnen jullie janken, zeg!
Die man bouwt tenminste zelf zijn eigen zomerkarretje, waar het gros op dit topic niet verder komt dan wat kinderlijke tekeningen!
En wie zegt dat deze man niet in de komende winter wat aan die voorkant gaat doen?
Hm?!! Jeeeeeeez!
Ik heb er respect voor [en hoop vurig dat ik ooit ook zelf een auto mag bouwen]….
MARS zegt
@FrankypankyV8: inderdaad!
Esprit_de_Flandre zegt
Misschien nog maar een mule…