Kia’s die graag een andere auto willen zijn, dat hebben we wel eens vaker gezien.
De tijd dat Koreanen nog onbeschaamd afkeken bij Europese fabrikanten (hallo Opirus) ligt inmiddels wel achter ons. Bij Kia en Hyundai zijn ze prima zelf in staat met een eigen auto op de proppen te komen. Toch zijn ze het bij Kia nog niet helemaal afgeleerd om naar Europese merken te kijken, zo blijkt.
Kia presenteert vandaag namelijk de facelift van de K9 en het nieuwe front komt ons erg bekend voor. Bij een enorme zeshoekige grille denk je ten slotte toch al snel aan Audi. Dat kan op toeval berusten (grote grilles zijn nu eenmaal hot), maar de koplampen en de manier waarop deze aan de grille vastzitten doen ook heel sterk aan Audi denken.
Nu zit je misschien te denken: wacht eens even, wat is een Kia K9 überhaupt? Dat is dus Kia’s inzending in de categorie topklasse sedan. Uiteraard is deze auto niet in Europa leverbaar, maar wel in Azië. De K9 werd ook in Noord-Amerika geleverd, maar daar heeft Kia er alweer de stekker uitgetrokken. De K9 is verwant aan de Genesis G80 en G90.
Enfin, er is sinds 2018 een tweede generatie Kia K9 en die is nu dus gefacelift. Het model had eerst een wat anoniemer voorkomen (zie boven), maar Kia vond blijkbaar dat deze auto wel wat meer smoel mocht hebben. Vandaar dus de gigantische grille en voor het gemak hebben de Koreanen er ook maar meteen Audi-koplampen bij gedaan.
De achterkant is ook flink gewijzigd met een chrome-strip die de achterlichten verbindt. Op het eerste gezicht doet de kont minder Audi-achtig aan, maar bij nadere inspectie zijn ook hier duidelijk Audi-invloeden waarneembaar.
De technische specificaties zijn nog niet bekendgemaakt, maar dat is verder ook niet boeiend voor ons als Europeanen. Het gaat nu even om het design. De Koreanen (onder leiding van de Duitser Peter Schreyer) kunnen het overigens wel, een eigen ontwerp neerzetten. De laatste jaren hebben we genoeg frisse ontwerpen gezien van Kia en Hyundai, met de Ioniq 5 en de Kia EV6 als meest recente voorbeelden.
sportabgasanlage zegt
Met Thor’s Hammer (Volvo) in de koplampen. Keurig staaltje afkijken weer.
Loek zegt
@sportabgasanlage: Ik dacht bij de koplamp juist aan de nieuwe Skoda Octavia.
sportabgasanlage zegt
Volvo was de eerste (volgens mij), dus Volvo- en geen Audi-of Škodasignatuur.
knapzuur zegt
Ik dacht aan Edison en spaghetti maar dat had dan eigenlijk ook meer te maken met de prefacelift lampen die ik daarvoor had gezien.
Edge zegt
Het heeft in mijn ogen (zoals de titel ook al voorstelt) meer weg van de led-signatuur van de vorige generatie Audi A6. Die had na de facelift ook zo’n Thor’s Hammer-achtige tekening in de koplampen. Past ook beter bij die grote, Audi-achtige grille.
mashell zegt
@sportabgasanlage: “Thor’s Hammer” is natuurlijk ook een doorgeschoten marketing term voor een streep met een dwarsstreep er aan vast.
mashell zegt
Als je er een Skoda logo had opgeplakt en gezegd had dat het de Superb opvolger was had ik het ook geloofd.
Ik denk dat iemand bij Kia een fantastische stageopdracht heeft gehad.
maussieknip zegt
Zowel vernieuwd als vorig model hebben de achterkanten heel veel weg van de Lexus GS van behoorlijk wat jaren geleden. Kia kan echt uitblinken in bepaalde modellen, maar dit vind ik persoonlijk een gedrocht
Svenska II zegt
@maussieknip: Nu zit ik al een tijdje te zoeken, maar vindt werkelijk niets overeenkomend met een Leus GS…
maussieknip zegt
@svenska2: bedoel de GS gebouwd van 2000 tot 2005 en dan de achterkant
smex zegt
Wie vind die grote grillen toch mooi. Wanneer stoppen de fabrikanten met die belachelijke grillen. Dit lijkt overigens op een nieuwe Skoda Octavia met een nog grotere grill.
tjorque zegt
“the designer was K.I.A.” 🤣
Nope mooi kan ik hem niet noemen…
elemento zegt
Beter goed gestolen dan slecht verzonnen
dirkv zegt
Die Audi zie ik niet.
Wel dat de gril op een flesopener lijkt.
marcomanta zegt
De grille is net even te breed naar mijn smaak.
w0o0dy zegt
In de VS kun je nu de K8 krijgen. En die is mooier, heeft minder generieke styling en is ook van binnen echt heel goed gestyleerd. Daarnaast is een KIA wel betrouwbaar en is de afschrijving lager dan bij Audi en de garantietermijn langer…
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod.s3.amazonaws.com/images/579448-1-1616609295.jpg?crop=0.694xw:0.616xh;0.240xw,0.327xh&resize=480:*
Loek zegt
@w0o0dy: tsja, mooier. Ik vind bij die auto het hekwerk voorop ook niet perse alles. Qua proporties en de rest is die trouwens wel mooi.
doublechevron65 zegt
Die meneer van Audì nu bij Hyundai heeft vast een paar smarte tips mogen geven 🧐
vacano zegt
toch logisch als Audi’s door KIA worden ontworpen?
Wanneer krijgt die Duitse Premjum Uberclasse 7 Garantie?
Auto’s Und Die Idioten
knapzuur zegt
Die garantie is een wassenneus als je in de eerste 3 jaar meer onderhoudskosten betaald dan een vergelijkbare auto van een ander merk, Kia Picanto kleine beurt duurder dan een Renault Captur grote beurt.. ok.. slaan we hem volgend jaar over rijden toch niet zo veel ééén gone is the 7 year warranty! Nee liever geen garantie dan die rekeningen.
Roskampies zegt
K9 flopt in America. Zoiets als pinto in Zuid Amerika of nothing sucks like an elctrolux. ;). Kanine is hondachtige in het engels als ik het goed heb. 🤣
dotternetta zegt
Ik zie het niet. Volgens mij zou Audi graag Kia zijn
cossiekiller zegt
Volgend jaar, 1 april… Na de Voltswagen, nu de Kaudia