Waarom zou je zelf een auto ontwerpen als je dat ook door Italianen kunt laten doen?
Europese fabrikanten die taken uitbesteden aan China: dat is eerder regel dan uitzondering. Deze keer is het echter andersom. Een Chinese autofabrikant besteedt werk uit aan een Europees bedrijf. Het gaat daarbij niet om de productie, maar om het design. En dat heeft waarschijnlijk niets te maken met de lonen in Italië.
Voyah
De fabrikant in kwestie is Voyah. Er gaat nu vermoedelijk geen enkel lampje branden en dat nemen we je ook absoluut niet kwalijk. Daarom even een korte en bondige introductie: Voyah is een nieuw premium EV-merk dat valt onder de Dongfeng-paraplu. Dongfeng is een van de grootste Chinese autofabrikanten.
Italdesign
Waar je waarschijnlijk wél van gehoord hebt is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor het design. Voyah heeft het ontwerp namelijk toevertrouwd aan het Italiaanse designhuis Italdesign. Dit designhuis begon ooit als de ontwerpstudio van Giorgetto Giugiaro. Tot hun meest recente wapenfeiten behoren onder meer de ZeroUno en de GT-R50.
Meesterwerk
Hun nieuwste ontwerp – we mogen wel zeggen: meesterwerk – is de Voyah i-Land. Collega @Loek publiceerde gisteren nog een lijstje met gave en recente conceptsedans en daar kan deze auto eigenlijk meteen aan toegevoegd worden. Italdesign laat namelijk zien dat ze het tekenen van fraaie auto’s nog steeds in hun bloed hebben zitten.
Interieur
Italdesign is niet alleen verantwoordelijk voor het exterieurdesign maar ook voor het interieur en het logo. Dit Chinese concept heeft dus aardig wat Italiaans DNA. Het interieur van de Voyah i-Land valt op vanwege het feit dat er maar drie stoelen aanwezig zijn. De bijrijdersstoel heeft namelijk plaatsgemaakt voor een voetenbankje dat indien gewenst ook als tafeltje dienst kan doen. Geheel in lijn met de tijdgeest zijn schermen ook nadrukkelijk aanwezig in het interieur. Zelfs op het stuur zien we een scherm.
Naast het feit dat het een elektrische auto is zijn er geen technische specificaties bekend. Dat betekent niet dat het hier slechts om een vingeroefening van de Italiaanse ontwerpers gaat. Het is de bedoeling dat deze bella macchina ook daadwerkelijk in productie gaat. Daar hebben we geen enkel bezwaar tegen.
Dutchdriftking zegt
Als Chinese auto’s er zo uit gaan zien, kom dan maar door!
dalmore zegt
Misschien gaan die Chinese auto’s nog wat worden op deze manier!
moveyourmind zegt
Erg mooi design, maar een slecht ontwerp.
In de zin dat de vorm veel teveel boven de functie gesteld is. Dat begint al bij de deuren. Voor een sportwagen is het niet zo heel erg als je daar jezelf in moet wurmen, maar voor een auto waarin je je door een chauffeur laat rijden is het weinig sjiek als je je in allerlei bochten moet wringen om in te stappen. Daarbij is het ook niet sjiek dat wanneer je je benen strekt je voeten nog net niet onder de neus van je chauffeur hangen. En dan heb je ook nog eens een paar enorm grote displays voorin, maar als achterpassagier zit je er veel te ver vanaf om er iets aan te hebben.
Ze kunnen er beter een gewone 2+2 van maken, dan klopt het plaatje beter.
lekkerlinksrijden zegt
@moveyourmind: helemaal eens, normale deuren erin en een andere cockpit, want dit ziet er goedkoop uit
willemvdberg zegt
@moveyourmind: is de fles azijn alweer op voor deze week?
moveyourmind zegt
Nee er zit nog zat in de fles. Had liever een fles originele humor gepakt, maar kon ik niet vinden…
Jij weet zeker ook niet waar die is.
lecomte zegt
@moveyourmind: Is je weekend nog niet begonnen? Er is zat ruimte om achter in te stappen via de rechterzijde, dus zoveel gewurm zal er niet zijn. Met de schermen zie ik ook geen probleem mocht je achterin zitten. Zo’n beetje iedereen heeft een mobiel en anders neem je een tablet mee als je je zo verveelt.
SpiderIV zegt
@moveyourmind: mmmm vorm boven functie. Dat is toch een of beter het kenmerk van Italiaans design?!
(Al ruim 30 jaar Alfa rijder).
moveyourmind zegt
Maar bij een Italiaanse auto is dat anders. Die hebben karakter. En emotie. En passie.
Esprit_de_Flandre zegt
@moveyourmind: Ach, zal wel een vrij gewone vierdeurs worden uiteindelijk…
9000cse zegt
@moveyourmind Dit is een ontwerp en iedereen weet, dat die meestal nogal overdreven zijn. Mocht deze auto daadwerkelijk op de markt komen, dan verzeker ik je, dat hij gewoon 4 deuren zal hebben en ten minste ook 4 zitplaatsen.
Maar iets anders is waarmee die Chinezen bezig zijn! Als zij op deze manier doorgaan, dan verzeker ik je dat zowel de Amerikaanse als ook de Europese autofabrikanten het over een aantal jaren vreselijk moeilijk gaan krijgen. Ze hebben intussen begrepen waar de vraag ligt en zij anticiperen daar bijzonder goed op. Ook in de hogere segmenten. Vooral in de US of A! Ze lopen ontzettend snel in voor wat hun ontwerpen/design betreft en ik geloof, dat ze er in zullen slagen om aldus steeds meer marktsegment te veroveren. Of je je daarin kunt vinden of niet. Maar ze lopen echt niet meer achter. Zeker niet op technisch gebied. En met dit ontwerp denk ik zeker dat ze in dit segment hun positie kunnen veroveren. En of je het met me eens bent of niet: Ik vind hem geweldig mooi!
Estate_of_mind zegt
Ik moet dit natuurlijk wel mooi vinden, vooruit, ik vind het mooi, maak ook maar een station hiervan ;)
Pallas zegt
@italdesign: Is er geen sexy Italiaans woord voor station?
alper zegt
Ik denk dat ik de volgende autonamen ga vastleggen: Wallah, Wayow, Wullah, Billah, Twoe. Nog aanvullingen?
fmgarcia zegt
@alper: Wilders v6 hybride.