Want een interessante auto is het. Ben benieuwd wat je van zijn prijs vindt…
Artikelen over Pagani’s zijn leuk. Over Ferrari’s ook. En zelfs de rijtest van een dikke Mercedes is niet te versmaden. Je kunt er heerlijk bij wegdromen en fantaseren dat je er ooit eentje bezit. Althans, dat geldt voor de meesten van ons, sommigen hebben mazzel en rijden al zo’n ding natuurlijk. Dan is dit artikel niet voor jou.
Want we gaan het eens hebben over een auto die door de meeste mensen als een interessante auto kan worden weggezet. Een tje die we ook daadwerkelijk vaak in het Nederlandse straatbeeld terug gaan zien. We hebben het natuurlijk ober de nieuwe Skoda Kodiaq plug-in hybride.
Die heeft een prijs en die gaan we jou nu vertellen.
Deze interessante auto heeft nu ook een prijs
Om maar met de deur in huis te vallen, de nieuwe Skoda Kodiaq Plug-in hybride kost 48.990 euro. Is een smak geld, maar hee. Skoda zou Skoda niet zijn als je er niet veel voor terugkreeg. En dat maakt dit zo’n interessante auto.
Allereerst de hybride techniek. Als je een beetje zuinig aan doet, kun je er 123 kilometer ver mee komen. Op alleen de accu dan he, op benzine nog veel verder. En 123 kilometer is voor de meeste mensen wel genoeg als het op dagelijkse ritjes aankomt.
Laden gaat met 11 kW bij een openbare laadpaal, tot 50 kW bij de snellader. De accu is overigens 27,5 kWh, dus die zit zo vol. En als je wil gassen, is daar de bekende 1,5 TSI, dien samen met de elektropower 204 pk levert.
Aan boord van deze interessante auto krijg je natuurlijk de gebruikelijke luxe die je in nieuwe auto’s nu eenmaal krijgt. Connected services, LED-lampjes, airco, noem maar op. Daar hoef je hem niet voor te laten staan.
Conclusie: Het is een interessante auto. Voor (bijna) iedereen!
R82 zegt
Interessant, zojuist samengesteld en zou 54.178 kosten. Nu heb ik er afgelopen weekend even ingezeten en was niet onder de indruk van de kwaliteit van het interieur, daar zie je dan wel direct het verschil met VW. Binnenkort maar eens proefrijden met deze en de ID7+.
William zegt
Een discrete en praktische auto rijden heeft eigenlijk alleen maar voordelen t.o.v. sportauto’s en dergelijke. En nooit stress met drempels, parkeergarages of weersomstandigheden.
R82 zegt
Stress met parkeergarages heb je wel, het is nu niet een formaatje Mini. En de weersomstandigheden die snap ik ook niet. Het Is geen 4*4, je kunt er niet mee door diep water en met regen zit ik in een sportauto ook droog, op bijvoorbeeld een Ferrari Monza na.
por100 zegt
en vergeet niet dat een sportwagen betere cw-waarde heeft en minder frontaal oppervlak
por100 zegt
Dus met een 60kwh accu in een model y kom je 450km (wltp 7,5km per kwh) ver en met een 27kwh accu in een kodiaq 123 (wltp 4,5km per kwh)? hmmm toch wel karig voor een ‘efficiente’ auto
En met een model 3 long range rwd zelfs 600km met een 75kwh accu (wltp 8km per kwh)
R82 zegt
Altijd weer die vergelijking met de Tesla, terwijl dit niet aan de orde is. Een diepvries hamburger is ook lekker goedkoop en snel klaar, maar de meeste mensen hebben gelukkig liever een hamburger van vlees van de slager, gemaakt op de BBQ.
Een PHEV is altijd minder efficiënt als een EV. Maar sommige mensen maakt dat niet uit en dat is Prima. Er zijn gewoonweg weinig auto’s die zo efficiënt zijn als de Tesla, maar aan de andere kant er zijn ook weinig auto’s die zo lelijk zijn (mijn mening). Je kunt toch niet beweren dat al die duizenden mensen een Tesla rijden omdat deze mooi is.
Een ID7 is naar mijn mening in alle opzichte mooier, haalt straks ook 700Km met een lading (niet zo efficiënt), maar staat toch wel een paar treden hoger in afwerking dan de Tesla. Ik heb in de oude model 3 gereden, maar de afwerking is toch echt op Opel niveau. Daarom zien veel mensen de Model 3 als de Opel Kadet van nu.
por100 zegt
Punt is vooral dat het verschil zo groot is. Om 10-20% zou ik niet malen, maar dit is 80% verschil.
Als je toch 70% elektrisch gaat afleggen met een phev (meestal vanwege financiële redenen), dan zijn die km’s flink duurder als je zelf voor de kwh moet betalen (wat je doet, want als je het zelf opwekt heb je of een flinke investering in panelen gedaan, of je hebt een extra duur vast recht contract)
Ik vergelijk de tesla niet met de 550 phev van BMW hé. Dan is het elektrisch rijden vooral handig om de bpm boete van een 6 in lijn te vermijden. Maar deze Kpdiaq moet vooral een praktisch hok zijn. En met het oog op het overbelaste elektriciteitsnet is efficiënt elektrisch rijden wel degelijk belangrijk.
mashell zegt
Als je met de Skoda electrisch rijdt sleep je een stilstaande brandstof motor, katalysatoren en benzinetank door de omgeving. Dat maakt het heel inefficiënt. PHEV is een vreselijk compromis. Maar goed, er rijden ook trikes rond en er zijn ook mensen gek van vouwwagens…
Motomoto zegt
Goede deal maar ik kan ‘m maar niet mooi vinden :(
lekkerlinksrijden zegt
Zijn die Skoda’s nog steeds zo soft geveerd? 20 jaar geleden een keer gereden maar ik vond het niks, net een boot
mashell zegt
Omdat het subjectief is helpt je alleen een proefrit. Ik vond na de BMW, die soms echt te hard was, een gewone Golf al deinerig. Als ik geen BMW gehad had was de Golf heus wel Ok geweest.
lekkerlinksrijden zegt
dat is misschien wel mijn ding, ben al zoveel jaar BMW rijder dat al het andere al snel te slap aanvoelt. Toch is mijn 5 serie niet te hard geveerd, mijn mening dan.
mashell zegt
Ga ik in mee. Heb eens een 5 serie mee gehad als vervangend vervoer en die voelde zelfs wat zompig aan. Allemaal perceptie, mijn 1 serie had die verlaging van die efficiënt dynamics gewoon niet moeten hebben.
De best rijdende BMW vond ik de vorige generatie X1, die klopte gewoon helemaal.
rogerzz zegt
Is dit eigenlijk dezelfde 1.5 als een A3-etron met 204pk maar dan met een grotere accu? Zo ja is het al best een gedateerde aandrijving.
En opmerking 2; bij een PHEV ben ik ook wel benieuwd naar de maximumsnelheid en pk in de ‘EV Only’ stand, of hoe het ook heet. Er zit een verschil tussen 70pk of 110pk bij zo’n grote/zware auto. Dat mag wat mij betreft wel expliciet benoemd worden.
Allison Burgers zegt
Nee. De A3 E-Tron heeft een 1.4TSI.
Jurgen zegt
Een auto van bijna € 50.000,= is echt niet voor iedereen, beetje krom, kijk even rond naar het wagenpark in Nederland, als je de zakelijke leasebakken eruit haalt hou je prima benzineauto’s over die als occasion tussen de 10.000 en 30.000 hebben gekost, EV is of zakelijk of private lease, nauwelijks koop.
mashell zegt
Neem het wagenpark, haal alle wagens ouder dan vier jaar eruit en neem dan het gemiddelde ervan en je krijgt deze Skoda.
De meeste mensen kopen geen nieuw, de lease klanten voor wie de leasemaatschappijen dat wel doen kiezen zo’n Skoda. En die klanten bepalen wat de anderen later als keuze mogelijkheden hebben.
Jurgen zegt
Daar heb je inderdaad gelijk in