En de misleiding is te danken aan één van de meest briljante fabrieksopties ooit in de autoindustrie.
Een unieke optie voor de klanten van Mercedes Benz die graag een E63 AMG wilden aanschaffen: het Business Package. We zien het zelden, maar het is misschien wel de leukste optie voor de E63 AMG. Als je deze optie aanvinkte bij het bestellen van een Mercedes E63 AMG (rijtest), dan deed men een aantal dingen aan het uiterlijk van de 557 pk en 720 Nm sterke beul waardoor je medeweggebruikers verschrikkelijk in de luren kon leggen.
Om te beginnen werden alle AMG en V8 BiTurbo badges van de auto gepoetst. Vervolgens werd de achterbumper vervangen door een meer ingetogen exemplaar en werden de sierlijsten vervangen door chromen exemplaren. Bovendien schreeuwt de motor voortaan door twee wat minder sportief gevormde uitlaatsierstukken in plaats van vier. Het gevolg: een incognito powerhouse dat iedereen en z’n moeder het nakijken geeft. Heerlijk als je gewoon heel degelijk over wil komen bij je klanten, maar wel graag geniet van sprintjes tot 100 in 3,7 seconden.
Op dit moment staat er zo’n fijne Mercedes AMG E63 4MATIC met Business Package te koop, maar je moet er wel even voor naar Zwitserland. Het is een zwarte estate uit 2013, dus je gaat moeiteloos op in het Nederlandse verkeer. Het is dat ik even geen 59.800 Zwitserse Franken heb slingeren hier, anders wist ik het wel.
Met dank aan @Jochempie voor de tip!
goodolddays zegt
Dit is wel klasse! Mooie sleeper zo.
Jochempie zegt
Merk ook de belachelijk kleine 18 inch velgen op, ze passen echt maar nèt om de remklauwen.
Onehp zegt
@jochempie: ie zal er stiekem beter mee rijden ook….
Jochempie zegt
@onehp: Jup, kleinere wielen for the win. Lichter, comfortabeler, vergevingsgezinder, goedkoper, beter.
allesmetturbo zegt
@Jochempie: dat noem ik juist mooi gevult. 20″ met kleine remklauwen+schijven staat gewoon stom (hier is klein niet van toepassing maar bedoelde dat in het algemeen zoals de gem auto met 19″ of 20″ en een spaarblokje erin)
apriliarsv zegt
@allesmetturbo: exact dit, vreselijk
viezefreddyw zegt
Wat een gaaf ding man! Ik heb nooit geweten dat het mogelijk was om je AMG af fabriek zo samen te stellen. Erg cool! Hij was nog cooler geweest als het een zogenaamde ‘elegance’ uitvoering was geweest.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Eens, maar dan had ‘ie waarschijnlijk niet genoeg lucht naar de intercoolers gekregen, of die bumper past niet eens.
viezefreddyw zegt
@jochempie: Ja, dat zou best kunnen inderdaad.
Jochempie zegt
@viezefreddyw: Edit: bumpers zouden niet passen, want die sluiten aan op de bredere AMG schermen, die weer nodig zijn om de brede sloffen binnenboord te houden.
viezefreddyw zegt
@jochempie: Kijk, helder! Dank u!
Dutchdriftking zegt
Als hij donker groen was geweest was het helemaal geniaal. Hiermee kan je prima bij de klant komen.
Hubert zegt
Nu nog even die bestelautoruiten vervangen door heldere exemplaren, en je hebt een fantastisch mooi wagen.
unknown32 zegt
@Hubert: dan rij je in een aquarium, lelijk!
Hubert zegt
@unknown32:
Toch liever aquarium dan in een bestelauto te moeten rijden.
Jochempie zegt
@hubert: Vind het eerder een rouwauto :)
bmwfreak038 zegt
@Jochempie: als je hier heldere glazen in zet is het geen kijk. Beter dan dit word het niet.
Jochempie zegt
@bmwfreak038: Ietsje minder tint, dan.. Dit is wel erg donker..
harrie zegt
Ik zou er nog een setje wieldoppen opklikken.
bmwfreak038 zegt
@harrie: haal maar een setje bij de lokale automat ben jij ook blij.
granlusso zegt
Dit wil je toch? Mensen die mijn reacties vaker lezen weten dat ik hou van ingetogen auto’s (lees,m: liever een E400 zonder ANG-pakket dan een E43) dus dit is helemaal perfect natuurlijk.
Ik wist alleen niet dat het een optie was, ik dacht dat dit alleen op zeer speciaal verzoek kon:
Mercedes-Benz Kundenwünsch doet namelijk ook dat soort zaken. Dat is een beetje het Ferrari Tailor Made van Mercedes-Benz.
Een producttrainer van het merk heeft me ooit verteld over een Duitser die een E63 AMG volledig als Duitse taxi heeft laten uitvoeren. Inclusief de typische exterieurkleur en 200CDI bumpers en wielen.
mashell zegt
@granlusso: grappig. Er zijn veel meer 200CDI taxi’s die er van buiten als een E63 AMG schreeuwlelijk uitzien.
granlusso zegt
@mashell: Haha inderdaad, dat vind ik ook altijd een beetje jammer.
granlusso zegt
@granlusso: Overigens @CasperH: de sprinttijd naar 100 km/h van 3,7 seconden is van de AMG 63s met 585pk, deze is iets ‘langzamer’. Alles relatief natuurlijk :)
CasperH zegt
@granlusso: Neen :)
De E63 4MATIC doet 3,7 versus 4,2 voor de E63 met achterwielaandrijving. De E63s doet 3,6 en heeft standaard 4MATIC
granlusso zegt
@casperh: Nee, 3,6 is voor de sedan en 3,7 voor de Estate voor zover ik weet
CasperH zegt
@granlusso:
https://www.autoblog.nl/mercedes-e-63-amg-en-amg-s-zijn-helemaal-officieel
E63 Estate is 3,8 zie ik nu, maar zeker geen 4,2 want dat is de RWD.
basman147 zegt
@granlusso: In de jaren 90 kreeg Brabus zo’n zelfde verzoek om een E-klasse met V12 zo uit te voeren.
De kleur was geen probleem, maar het heeft even geduurd voordat ze een taxi-bordje hadden gevonden dat bij 320+ bleef zitten.
granlusso zegt
@basman147: Hahaha, magneetjes zijn niet sterk genoeg nee vermoed ik.
posthumus zegt
@basman147: In Frankrijk hadden ze daar dan een betere oplossing voor. Een 406/407 met een knopje op het dashboard waarmee je o.a. het taxi-bordje zo kon inklappen. Zijn hele films gemaakt over dat ding ;)
Anyway, hoe gaaf moet het zijn om inderdaad een E-klasse V12 in dat vieze beige voor de deur te hebben
Onehp zegt
@jochempie: yes!
Echterbij nader bekijken van de laatste foto bij de Tip link, zijn het er toch 19″ en is er nog een vinger dik ruimte over voor de remklauwen. Op mijn sleeper snelle estate is dat ~2mm :p
Jochempie zegt
@onehp: Ah, je hebt gelijk! 19 inch. Lijkt nog steeds bescheiden op dit monster.
trust zegt
Kijk dit kan ik waarderen. Gewoon strakke mooie opgevulde velgjes, genoeg rubber er nog omheen. Nette bumpers en niet van dat shadow line achtige zwarte gedoe. Nu nog een chic kleurtje en dan is het top
breakingpoint zegt
KIJK JE MEE BMW? hopelijk steken ze er iets van op -_- Das Haus toont hoe een echte Duitse powersedan er moet uitzien. Niet dat schreeuwerige -kijk mij eens- van Audi en BMW tegenwoordig. De E39 was perfect, de E60 kon nog net door de beugel, maar daarna…
bitteeinbit zegt
@breakingpoint: nieuwe M5 vind ik totaal niet schreeuwerig. Daarbij is BMW altijd al iets sportiever geweest dan Mercedes Benz.
Edge zegt
@breakingpoint: Alleen is dit natuurlijk geen sedan, maar een station/combi/estate ;-)
berlinetta zegt
@breakingpoint: Je snapt toch wel dat de standaard AMG’s gewoon schreeuwerig zijn? Bovendien is de M5 best wel ingetogen, zowel de F10 als de G30.
breakingpoint zegt
@berlinetta: ja dat snap ik. En nee, ingetogen kan ik het niet noemen, zeker de G30 niet. Wat ik wou zeggen is dat men ook bij BMW dit als optie zou mogen aanbieden. Niets mis met een beetje sleepergehalte
granlusso zegt
@breakingpoint: Het is jammer dat de 550i is weggevallen en alleen nog maar als M550i te krijgen is, maar een 540i is ook niet verkeerd toch? Ingetogen wielen eronder en het M-pakket weglaten en klaar!
bmwfreak038 zegt
@breakingpoint: de E90 serie heeft ook een mooie touring….
breakingpoint zegt
@bmwfreak038: Beste vriend, ik heb het nu even over het E-segment
CasperH zegt
@breakingpoint: ik kon deze optie bij de huidige E63 niet meer vinden op de site…
breakingpoint zegt
@casperh: droef. Te weinig mensen die liever een sleeper rijden dan een boulevardcruiser die de show half steelt
cloverleaf zegt
Wat ik toch voornamelijk
Mis bij de modernere Mercedessen is het hoefijzertje in de grille..
trustmeiamanengineer zegt
Lekker heur! Zo hoort ‘ie te zijn. Misschien wel een iets lekkerder kleurtje van buiten, blauw ofzo, en een tan interieur erbij.
saffie89 zegt
Gelukkig is de koers van de euro tov de Zwitserse franc de laatste tijd weer iets op aan het krabbelen. Deze kost dus ongeveer €52k.
benzlove zegt
@saffie89: +invoer rechten en bpm. Ben je nog 80k kwijt…
spylegion zegt
Lekker, nog beter met de ster op de motorkap al was dat geen optie volgens mij.
fmgarcia zegt
Kortom Mercedes! houdt de CLA amg mocro proof dus verander niets. De c63 occasjonnie proof. En lever de E amg enkel zo! Tegen meerprijs allen opsmuk! Wat is dit klasse zeg. 10 x liever dan welke rs6 dan ook.
Jochempie zegt
Weet wel dat deze auto, als hij vandaag nieuw verkocht zou worden in Nederland, na omrekening van CHF naar euro op 1-12-2013, inflatiecorrectie naar vandaag en BPM van vandaag… 196036 euro zou kosten op kenteken. Dan wil je wel héél erg die 63 AMG t.o.v. een E400 of iets dergelijks.
berlinetta zegt
Ik vind het een hele mooie optie van Mercedes. Volgens mij is het wel op verzoek, want voor zover ik weet kun je dit niet aanvinken in de configurator.
TimD zegt
Ik stond vanochtend op en ik dacht aan dit type E-klasse 63 met incognito sierstukken… pas geleden in Zwolle zien staan! Vanmiddag om 12:30 zie ik in Almere dit type met normale sierstukken… kom thuis… je raad het al! Alweer een E63 AMG estate… ik open AUTOBLOG en tadaaaaa! WEER 1 ? wat een pech/geluk kan een mens hebben hè ??? Haha
Jochempie zegt
@timd: Het lag echter al zes dagen in de mailbox ;)
thomasthomas zegt
Ik zou hem kopen en dan een los AMG pakket en 20 inch wielen bestellen. ?
cpp1 zegt
Alleen zouden ze het zwarte glas nog even moeten vervangen.
kermit123 zegt
Wat een lelijke auto zeg. Geef me maar een Audi station of een Bmw station . Dat zijn tenminste echte stations .
dirkv zegt
Mooi! Nu nog een ster op de motorkap.
slickrick zegt
De AMG combi staat nog op mijn lijstje om te kopen, en nu heb ik de perfecte spec gevonden