De tijd van papieren folders en mensen die gedwee naar de dealer kwamen voor hun auto-informatie is voorgoed voorbij. Daarom is het heel belangrijk als merk veel buzz te creëren op blogs en in de sosjaalmediaas. De volgende modellen deden dit het best.
Onderzoeksbureau Kantar Media (Verenigd Koninkrijk) keek naar alle online verhalen en blogs van journalisten die de IAA dit jaar versloegen, en maakte een ranglijst van hoe vaak primeurs in alle verhalen/blogs werden genoemd. Hier kwam de volgende top 3 uitrollen:
#1 Mercedes S-Klasse (5,17%)
#2 BMW i3 (5,16%)
#3 BMW i8 (4,9%)
Audi bezette plek 4 en 5 met zijn Sport Quattro concept en A3 (resp. 4,1 en 4,0 procent). Wellicht is het een tikje scheef, omdat er natuurlijk vele verschillende S-Klasses (S63, S500 plug-in, S-Klasse Coupe Concept, en de Intelligent Drive) en A3’s (ultra, sedan, e-tron, g-tron, cabrio) stonden, maar enfin.
Op de social media zag het lijstje er als volgt uit:
#1 BMW i8 (3,3%)
#2 Jaguar C-X17 (3,1%)
#3 Audi Sport Quattro concept (2,5%)
Het opvallendste aan deze lijstjes wat mij betreft: het ontbreken van de Porsche 918 Spyder (4e plek social media). Dat krijg je er kennelijk van als je een model 4 jaar lang elke 2 maanden teasert, en eigenlijk je productiemodel een jaar van te voren al presenteert.
Autoblog top 3
En beste lezers, wat vonden jullie het interessantst? De best gelezen artikelen waren:
#1 Mercedes S500 Intelligent Drive
#2 BMW i8
#3 Subaru WRX Concept
De best bekeken galleries:
#1 BMW i8
#2 Audi S3 Sedan
#3 Subaru WRX Concept
2800cc zegt
Geen Volvo?
autoblogger zegt
@2800cc: duh
2800cc zegt
@autoblogger: Ben ik toch niet de enige die er niet in is geïnteresseerd ;)
Kuifje zegt
@2800cc: daar is vóór de iaa al te veel voor naar buiten gekomen, ook de foto’s
berlinetta zegt
Dat van de Porsche verbaast me niks. Ik heb nog nooit zo’n saaie, langdradige introductie van een hypercar meegemaakt.
Alleen de S-klasse en de i8 vond ik echt interessant.
mashell zegt
@berlinetta: toch die saaie lange introductie heeft mij het idee gegeven dat er bij Porsche veel meer ontwikkelwerk wordt gedaan dan bij Ferrari of McLaren. In mijn hoofd staat dus dankzij de marketing van Porsche geregistreerd dat de 918 een veel betere auto is die andere 2.
berlinetta zegt
@mashell: In mijn ogen zag Porsche pas laat in dat de concurrente veel snellere auto’s aan het ontwikkelen was en daarom op het laatste moment veel veranderd heeft. Daardoor duurde de introductie ook langer. Ik heb dus niet het idee dat er beter ontwikkelwerk heeft plaats gevonden.
@robbie: Dat klopt. BMW heeft ook veel te lang gewacht met deze i8. Alleen bij de i8 bleef het uiterlijk nog enigszins een beetje gissen. Dat is dan ook het enige dat mijn aandacht heeft vastgehouden.
Esprit_de_Flandre zegt
@mashell: Misschien zorgen de anderen dat ze klaar zijn voor ze er mee naar buiten komen. Of toch zo goed als…
robbie zegt
@berlinetta: wat voor de 918 geldt is ook van toepassing op de i8.
rovalo zegt
Blijkt maar weer dat lezers meer geïnteresseerd zijn voor power dan voor looks. Ok, de beide BMW i’s staan er ook tussen, maar ik heb toch meer verrassendere concepts gezien dan op de lijstjes hierboven, zoals verschillende Kia’s en de Citroën Cactus.
Dat de Subaru ertussen staat zegt denk ik genoeg over de gemiddelde leeftijd van de AB-lezers. Ik kan me niet voorstellen dat een gemiddelde 30+er daarin geïnteresseerd is.
autoblogger zegt
@rovalo: nou, ik zie tegenwoordig toch vooral 40-plussers in Suba’s rijden. Beetje zoals je vroeger tandartsen etc in Saab’s zag, zo zie ik tegenwoordig allemaal ouwe Impreza’s bij dat soort volk.
mashell zegt
De journo’s gaan dat voor het spectaculaire. Niet voor wat werkelijk belangrijk is voor de markt. Want dan zouden de 308, Golf Sportsvan, Seat Leon ST etc eigenlijk bovenaan moeten staan.
autoblogger zegt
@mashell: dat klopt niet helemaal, want dan zouden die artikelen het beste gelezen moeten zijn, en dat is (bij ons) dus niet zo.
oxymoron zegt
@autoblogger: “Bij ons”, hier op Autoblog, zitten duidelijk de kijkers, niet de kopers. Autojournalisten hebben het doorgaans graag sterk, snel en sportief. Ik denk dat kopers in het algemeen andere prioriteiten hebben.
autoblogger zegt
@oxymoron: hoe kom je aan die wijsheid ivm kopers op Autoblog? Je kan bepaalde conclusies trekken uit de reacties, maar die worden gepost door minder dan 1% vd bezoekers..
Anyway, denk dat de i8 juist een voorbeeld is van iets dat niet geheel onbereikbaar is. Een supercar is voor velen te hoog gegrepen, maar een snelle Audi/BMW is nog enigszins realistisch. Vandaar dat de S3 en i8 goed scoorden.
toyotafortuner zegt
Die Soeb mocht een beetje hoger. Echt een toffe concept man. K ben echt benieuwd hoe het er uiteindelijk zal uit zien.
kraakensmaak zegt
Ben zelf afgelopen vrijdag geweest, en de i8 is in het echt toch een stuk indrukwekkender dan op de foto’s.